کد خبر: 291960
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹
بازدید 236
کارگاه کارگردانی تئاتر

کارگاه «کارگردانی تئاتر» با حضور مربیان فرهنگی و هنری کانون فارس در شیراز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس، کارگاه «کارگردانی تئاتر» با حضور محمد عاقبتی، کارگردان تئاتر، طراح صحنه و مدیرتولید نمایش و مربیان فرهنگی و هنری استان فارس در  شیراز برگزار شد.

در این کارگاه مربیان  با  خلاصه داستان،  تحقیق و بررسی، واکنش احساسی، طرح، ایده، تم، کانسپت، تکنیک، ژانر و گونه آشنا شدند و ضرورت اجرای یک نمایشنامه به صورت عملی و تئوری را آموختند.

عاقبتی در این کارگاه با تأکید بر نگاه پرسش‌گر و خلاق، آموزش‌های عملی خود را جهت تمرکز کارگردان برای رسیدن به آفرینش خلاق اراده داد. در این کارگاه سه روزه مربیان با نمایشنامه‌های نوشته شده کارگاه نمایشنامه‌نویسی که پیش از این در کانون فارس برگزار شده، به تمرین کارگردانی پرداختند.

هنر، رسانه‌ای است که پیام را به زیباترین شکل، انتقال می‌دهد

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس با حضور در این کارگاه آموزشی گفت: هنرمند از جامعه تأثیر می‌گیرد و به صورت متقابل بر اجتماع خود تأثیر می‌گذارد. هر چند که هنر، ابزاری نسبی است ولی در دنیا هنر به عنوان وسیله‌ای مؤثر در راه تعالی انسان‌ها به کار گرفته شده است و باید اذعان کرد که هنر، همواره موجب ترقی و پیشرفت جوامع شده و اگر اجتماع از وجود هنرمندان تهی بود، تکامل دنیا به شکلی که هم‌اکنون شاهد آن هستیم، ممکن نبود.

سعیدرضا کامرانی افزود: انسان در زندگی گاهی دچار روزمرگی می‌شود و نیازمند دریچه‌ای است که بتواند از نور و هوای دلپذیر آن بهره ببرد و این نور و نفس را از جان هنرمند برگیرد و برای همیشه، وامدار هنر و هنرمند باشد.

وی خطاب به مربیان کانون پرورش فکری گفت: داشتن یک یا چند هنر در زندگی فردی و اجتماعی، می‌تواند خیلی تأثیرگذار باشد. هم چنان که حتی خداوند در قرآن مجید از هنر قصه‌گویی و ادبیات بهره برده است و بسیاری از بزرگان از هنرهایی مانند معماری، هنرهای دستی، هنرهای آوایی و هنرهای نمایشی استفاده کرده‌اند تا بهتر و سریع‌تر بتوانند پیام خود را به مخاطبانشان منتقل کنند.

کامرانی در پایان خطاب به شرکت‌کنندگان در کارگاه تخصصی کارگردانی گفت: هنر نمایش یکی از هنرهای فاخر است که در ایجاد تمدن و پیشرفت جوامع بسیار مؤثر بوده است؛ ولی در تولید محتوا برای کودکان و نوجوانان، هنوز به وضعیت مناسبی نرسیده‌ایم.

به گفته‌ی کامرانی جای این که از محتوای فرهنگ‌های بیگانگان استفاده کنیم، می‌توانیم از متون کهن فارسی و تولیدات نویسندگان ایرانی، بیشتر بهره ببریم و کودکان و نوجوانان را با آموزه‌های اسلامی و ایرانی آشنا کنیم. کتاب‌هایی چون مثنوی مولانا، گلستان سعدی، کلیله و دمنه، دیوان حافظ، فردوسی، عطار و ... دنیایی از معارف اخلاقی و درس زندگی را درون خود دارند که گاهی حتی بیگانگان، بیشتر از ما از آن استفاده می‌کنند.

کارگاه تخصصی کارگردانی و طراحی صحنه با حضور مربیان فارس به مدت سه روز، از 13 تا 15 مهر 1398 و با تدریس محمد عاقبتی در مرکز آموزش اداره کل کانون پرورش فکری استان فارس برگزار شد. این دومین کارگاه در حوزه نمایش است که از سوی انجمن نمایش کشور در شیراز با هدف ارتقاء تولیدات مراکز کانون پرورش فکری برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =