ویژه‌برنامه روز جهانی کودک در کانون برگزار شد

ویژه برنامه هفته ملی کودک هم‌زمان با روز جهانی کودک صبح روز سه‌شنبه ۱۶ مهر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون در حالی برگزار شد که مدیران ارشد کانون و میهمانان دیگر از سخنرانی خودداری کردند و اجازه دادند تا کودکان برنامه‌ای که برگزار کنندگانش، هم‌سن و سالان خودشان بودند را تماشا کنند. البته مدیرعامل کانون در پایان این مراسم در جمع خبرنگاران از روش‌های تحقق یافتن شعار «آینده را باید ساخت» که مخاطب آن بزرگ‌سالان هستند صحبت کرد و دو مسیر، اصلاح رفتار بزرگ‌سالان و مجهز کردن کودکان امروز به مهارت‌های ضروری زندگی را برای تحقق این شعار پیشنهاد داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون واقع در خیابان حجاب از اولین ساعت صبح روز سه‌شنبه ۱۶ مهر مملو از دانش‌آموزان دوره ابتدایی مدارس مختلف شهر تهران بود که برای شرکت در ویژه‌برنامه هفته ملی کودک به کانون آمده بودند.

فاضل نظری، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حبیب ایل‌بیگی قائم‌مقام بنیاد سینمایی فارابی، معاونان و مدیران ارشد کانون، حامد رهنما دبیر هفته ملی کودک، از میهمانان این برنامه بودند که بدون هیچ‌گونه سخنرانی فقط کودکان را در این برنامه همراهی کردند.

مربیان کانون برای هماهنگ‌سازی دانش‌آموزان روی سن رفته بودند و پیش از شروع برنامه با آن‌ها شعار هفته ملی کودک، «آینده را باید ساخت» و انگلیسی همین جمله، «The future is for us» را کار می‌کردند. جیغ و هورای دانش‌آموزان، سالن شهید بهنام محمدی را به لرزه درآورده بود. همه بچه‌ها پرچم‌ ایران و پرچم‌هایی که روی آن شعار هفته ملی کودک درج شده بود را در دست داشتند و تکان می‌دادند.

این گردهمایی که در آن اعضای برگزیده کانون هم حضور داشتند، با قرائت قرآن از سوی قاری نوجوانی آغاز شد. عکاسان و فیلم‌برداران در تمام مدت مشغول پوشش تصویری مراسم بودند. مجریان این برنامه هم دو نفر از اعضای برگزیده کانون بودند؛ فاطمه شفیعی، عضو مرکز شماره ۱۵ کانون و محمدرضا برومند، عضو مرکز شماره ۱۰ کانون. آن‌ها برنامه را با خوانش متن خوشامدگویی به بچه‌ها و تشکر از مسئولانی شروع کردند که فرصت این گردهمایی را فراهم کرده بودند.

سپس نماهنگی از آماده‌سازی برنامه‌های هفته ملی کودک برای کودکان پخش شد. شبکه امید و آپارات در حال پخش زنده مراسم بودند. برنامه بعدی، قصه‌گویی بود که بازهم یکی از اعضای کانون اجرای آن را برعهده داشت. حنانه جوادی، عضو مرکز شماره ۹ کانون روی صحنه آمد و برای بچه‌ها قصه «آرزوی پرده حصیری» را گفت. قصه پرده حصیری کهنه‌ای که در آرزوی پرواز بود و بعد از دور انداخته شدن توسط صاحب‌خانه، به کمک بچه‌ها تبدیل به بادبادکی شد که پرواز می‌کرد. پرده حصیری در این قصه به آرزویش رسید.

نماهنگ بعدی، مصاحبه با کودکانی بود که به سوال «آینده خودت رو چطور می‌بینی؟» پاسخ می‌دادند. مربیان کانون به همه بچه‌های حاضر در سالن کاغذ رنگی دادند تا آن‌ها هم بتوانند در برنامه بعدی مشارکت داشته باشند. آریا الویری، نوجوانی از اعضای کانون با توجه به این‌که روز کودک، روز صلح و آشتی است به همه کودکان ساخت پرنده اوریگامی را یاد داد.

مجریان برنامه درباره «منشور آینده» با کودکان صحبت کردند، اینکه در طول این هفته اعضای نوجوان کانون به افراد تاثیرگذار در حوزه کودک این منشور را هدیه کرده‌اند. نمایندگان کانون در این برنامه به بهاره یگانه‌فر، مدیر روابط عمومی یونیسف به نمایندگی از خانم مندیپ اوبرایان، نماینده یونیسف در ایران منشور آینده و یک تابلو نقاشی اهدا کردند. یگانه‌فر برای کودکان توضیح داد که نماینده یونیسف به سفری خارج از ایران رفته است. آخرین برنامه، اجرای سرود بود. دختران کتابخانه شماره ۱۵ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سرود اجرا کردند.

لئو پولدو لوپزا سعا رایزن فرهنگی ایالت متحده مکزیک در ایران نیر از میهمانان این برنامه بود.

بعد از تمام شدن برنامه ویژه هفته ملی کودک، در نگارخانه شهید محمدطه اقدامی نمایش محیطی بر پا شد و کودکان در گرد این نگارخانه به تماشای این نمایش نشستند، در حالی که در حاشیه این نمایش خبرنگاران هم دور فاضل نظری جمع شده بودند تا با او دقایقی درباره روز جهانی کودک صحبت کنند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پاسخ به این سوال که شعار «آینده را باید ساخت» چطور تحقق پیدا می‌کند، گفت: مخاطب این شعار کودکان نیستند. مخاطب این شعار بزرگسالان هستند. اگر قرار است آینده را بسازیم و روزهای بهتری از امروز داشته باشیم، حتما باید از مسیر اصلاح عبور کنیم. وقتی ما می‌گوییم آینده را باید ساخت، یعنی کودکان که امروز هستند آینده جامعه ما را در دست می‌گیرند.

فاضل نظری توضیح داد: برای ساخت آینده، دو مسیر را برجسته می‌کنم، اول مسیر اصلاح رفتار بزرگسالان و بعد توانمندسازی کودکان نسبت به مهارت‌هایی که برای زندگی آینده به آن نیاز دارند. مهارت‌هایی که سال‌هاست نظام آموزشی ما به شکل گسترده به آن‌ها بی‌توجه بوده است و افراد، یعنی بزرگسالان امروز مجبور بوده‌اند آن را از راه آزمون و خطا یاد بگیرند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حالی بعد از صحبت با چند خبرنگار و شبکه تلویزیونی نگارخانه را ترک کرد که کودکان هم به همراه مربیان و معلمان خودشان به مدرسه بازمی‌گشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =