نشست تخصصی «فن بیان در قصه‌گویی» در یزد، برگزار شد

نشست علمی تخصصی «نقش فن بیان درانتقال مفاهیم کلامی یا مکتوب» به مناسبت مرحله‌ی استانی بیست و دومین جشنواره‌ی قصه‌گویی استان یزد، در محل سالن آمفی تئاتر کتاب‌خانه‌ی وزیری برگزار شد

 به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد، سیدحسین پیغمبری از پیش‌کسوتان فرهنگ و هنر و هنر نمایش و مدیرکل کانون، در ابتدای نشست در خصوص صدا گفت: صدابخشی از شخصیت ما است که با آن در کنار شکل ظاهری، حرکات لباس، ایماهای غیرارادی با دیگران، ارتباط برقرارمی‌کنیم.

 وی یادآور شد: راه‌های رسیدن به صدا و بیان مطلوب در قصه‌گویی، آشنایی با فن بیان، استفاده روش درست پرورش صدا و به کارگیری تکنیک‌های بیانی است.

 پیغمبری در ادامه به صورت کارگاهی تمرین‌هایی در راستای پرورش صدا و بیان با مشارکت شرکت‌کنندگان، اجرا کرد

 یکی از مباحث مطرح شده در این نشست تحلیل اجرای برخی از قصه‌های جشنواره‌های گذشته بود وپیغمبری در خصوص آن به هشت  تکنیک بیانی که می‌تواند برطرف کننده‌ی نقص‌های اجراهای گذشته باشد، را بیان کرد.

 وی در پایان نشست، در خصوص استفاده‌ی قصه‌گویان از میکروفن‌های رایج در صحنه گفت: یک قصه‌گو می‌تواند از پنج موقعیت مختلف، میکروفن‌هایی که درصحنه دراختیاردارد استفاده کند و قصه اش را خلاقانه‌تر اجرا کند.

 وی هم‌چنین استفاده از عناصر صداساز مثل چوبک، سایش دو جنس زبر، پاشنه‌ی کفش بر روی ورقه‌های چوب را، دراجرای خلاقانه‌ی یک قصه‌گو موثر دانست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =