نوجوانان خواستار توجه رسانه‌ها به اخبار کودک و نوجوان شدند

اعضای نوجوان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پنجمین روز از هفته ملی کودک را به بازدید از رسانه‌ها گذراندند و با اصحاب رسانه ارتباط نزدیک‌تری برقرار کردند. نوجوانان در این بازدیدها از مدیرعامل‌ها، معاونان و خبرنگاران خواستند بیشتر به انتشار اخبار حوزه کودک و نوجوان توجه کنند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، اعضای نوجوان مراکز کانون در تهران در پنجمین روز از هفته ملی کودک چهارشنبه ۱۷ مهر که روز «کودک، رسانه و ارتباطات» نامیده شده است، به بازدید خبرگزاری‌های مهر، ایسنا و فارس رفتند و از نزدیک با کار این رسانه‌ها آشنا شدند و با اصحاب رسانه صحبت کردند.

خبرگزاری مهر؛ چرا در خبرگزاری‌ها صفحه اخبار کودک و نوجوان نداریم!؟

خبرگزاری مهر، اولین خبرگزاری بود که اعضای نوجوان مراکز کانون در اولین ساعت‌های صبح روز چهارشنبه به بازدید از آن رفتند. نوجوانان ابتدا در طبقات مختلف ساختمان خبرگزاری مهر با سرویس‌های مختلف خبری از سیاسی، ورزشی، اجتماعی و... آشنا شدند. دبیران هر سرویس توضیح‌هایی درباره نحوه کارشان به نوجوانان دادند. یکی از نوجوانان می‌پرسید که اگر دبیر سرویس برای تایید خبر در خبرگزاری حاضر نباشد، چه اتفاقی می‌افتد و دیگری می‌خواست منبع تهیه خبر را بداند. در سرویس ورزشی بچه‌ها می‌خواستند بدانند هر رشته‌ ورزشی خبرنگار مختص به خودش را دارد یا نه و در سرویس فرهنگی درباره بخش صنایع فرهنگی سوال می‌کردند.

بعد از بازدید از تحریریه خبرگزاری مهر، نوجوانان عضو کانون فیلمی درباره نحوه شکل‌گیری خبرگزاری مهر دیدند و با تاریخچه این خبرگزاری که از سال ۱۳۸۲ تاسیس شده است، آشنا شدند. حامد رهنما، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون و دبیر هفته کودک توضیح‌هایی درباره برنامه‌ها و فعالیت‌های کانون در هفته کودک به سیدامیرحسین دهقانی، معاون خبر این خبرگزاری ارائه داد و گفت: وقتی قرار شد که بچه‌ها از خبرگزاری‌ها بازدید کنند، در ابتدا فکر می‌کردیم شاید چندان مورد علاقه آن‌ها نباشد، ولی وقتی با آن‌ها صحبت کردیم، متوجه شدیم که چه‌قدر با علاقه اخبار و رسانه‌های مورد علاقه‌شان را دنبال می‌کنند و سوال‌های بسیاری در این‌باره دارند.

معاون مدیرعامل خبرگزاری مهر می‌خواست بیشتر با بچه‌ها صحبت کند و به سوال‌های آنها پاسخ دهد. یکی از دختران نوجوان درباره قدرت روزنامه تهران تایمز در خنثی کردن اخبار کذبی که درباره ایران منتشر می‌شود، سوال کرد و دهقانی در پاسخ به او گفت: هنوز روزنامه‌های ما تا رسیدن به آن جایگاه و قدرت که در بین روزنامه‌های معروف خارجی سروصدا به پا کند فاصله دارند. شاید بخشی از این ماجرا به کم‌سابقه بودن روزنامه‌نگاری در ایران نسبت به برخی کشورها بازگردد. از طرف دیگر، ما سرمایه‌گذاری در حوزه مطبوعات به ویژه بخش بین‌الملل نداریم.

معاون مدیرعامل خبرگزاری مهر ادامه داد: البته به خاطر شکل‌گیری اینترنت ما دیگر محدودیت‌های قبل را نداریم. قبلا به خاطر مسائل حوزه چاپ نیاز به منابع مالی و انسانی زیادی داشتیم. در حال حاضر شاید خبرگزاری مهر، بین رسانه‌های ایرانی از قوی‌ترین باشد ولی در نهایت خبرگزاری مهر هم یک رسانه ۱۵ ساله است. درحالی‌که برخی رسانه‌های خارجی عمری ۱۰۰ ساله دارند.

یکی از نوجوانان از سردبیر خبرگزاری مهر درباره حضور خبرنگاران نوجوان پرسید و دهقانی در پاسخ به او توضیح داد که معمولا تمایلی از آن طرف وجود نداشته است. نوجوان دیگری از این انتقاد می‌کرد که رسانه‌ها حوزه کودک و نوجوان را در اولویت کارهایشان قرار نمی‌دهند و نسبت به آن بی‌اهمیت هستند. حتی در خبرگزاری‌ها صفحه اخبار کودک و نوجوان وجود ندارد. سردبیر خبرگزاری مهر این نکته را قابل تامل دانست و تصریح کرد که باید به حوزه کودک و نوجوان در خبررسانی‌ها توجه بیشتری شود و نسبت به پیشنهاد نوجوانان کانون درباره ایجاد صفحه‌ای در خبرگزاری مهر برای اخبار کودک و نوجوان فکر خواهد کرد.

در پایان این جلسه یکی از اعضای نوجوان کانون به نمایندگی از نوجوانان تندیس «منشور آینده» را به دهقانی تقدیم کرد.

مدیرعامل خبرگزاری ایسنا؛ کانون را از کودکی دوست داشتم

بازدید از خبرگزاری ایسنا (دانشجویان) با حضور علی متقیمان، مدیرعامل این خبرگزاری و بازدید از سرویس چند رسانه‌ای این خبرگزاری شروع شد. سپس نوجوانان سری به سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری ایسنا زدند، جایی که علیرضا بهرامی، دبیر این سرویس درباره شروع دوران خبرنگاری خودش به آن‌ها توضیح‌هایی داد. او گفت: همانطور که می‌بینید تحریریه یک خبرگزاری جای عجیب و غریبی نیست. در عین حال که به سادگی قابل دست‌یابی هم نیست. شما دوران بسیار خوبی را می‌گذرانید. از این جهت که همه باید دوره کودکی را بگذارنند تا استعدادشان را پیدا کنند.

بهرامی ادامه داد: برای من یافتن استعدادم تا ۲۲ سالگی طول کشید. در دوره نوجوانی زیاد روزنامه‌دیواری درست می‌کردم و در مسابقه‌های روزنامه دیواری شرکت می‌کردم ولی هیچ‌وقت نه معلمی خانواده مرا خواست که به آن‌ها بگوید پسرتان در این زمینه استعداد دارد و نه خانواده‌ها شناختی از یافتن استعداد فرزندان داشتند. همه می‌خواستند بچه‌هایشان مهندس و دکتر شود. من هم مهندسی خواندم ولی یک روز هم مهندسی نکردم.

او درباره روزنامه‌نگاری به نوجوانان کانون گفت: یکی از ویژگی‌های روزنامه‌نگاری این است که آموزش در آن هیچ‌وقت متوقف نمی‌شود. خبرنگاران همیشه در حال کشف عرصه‌های جدید هستند.

حامد رهنما، دبیر هفته کودک هم در سخنانی به مدیرعامل ایسنا، دبیر سرویس هنر و خبرنگاران حاضر توضیح داد: ما در برنامه‌ریزی‌هایی که برای هفته ملی کودک داشتیم، امروز را به کودک و رسانه اختصاص دادیم. بچه‌ها امروز از سه خبرگزاری مهر، ‌ ایسنا و فارس بازدید می‌کنند. برخی از آنان در شبکه‌های رادیویی حاضر می‌شوند.

او ادامه داد: البته فشردگی برنامه‌های هفته کودک به ما اجازه نداد که به بازدید از شبکه‌های تلویزیونی یا تحریریه روزنامه‌ها و مجلات برویم.

مدیرعامل خبرگزاری ایسنا با اشاره به این‌که یکی از نعمت‌های ما، شما نوجوانان هستید گفت: فردای جامعه در دست شماست. از اهداف کانون این بود که فکر کودکان و نوجوانان را پرورش دهد. یادم می‌آید زمانی که کانون در قم باز شد، رئیس دبستان ما مخالف ورود بچه‌ها به کانون بود. ولی ما با سختی فراوان وارد کانون شدیم. چون به خواندن کتاب علاقه داشتیم.

او در پاسخ به سوال یکی از نوجوانان درباره توجه به اخبار کودک و نوجوان توضیح داد: ما تاکنون اخبار بسیاری در حوزه کودک و نوجوان را پوشش داده‌ایم. ایسنا در این زمینه پیشرو بوده است چون ما خبرگزاری دانشجویان هستیم و شما دانشجویان نسل آینده هستید.

متقیان به اعضای نوجوان کانون پیشنهاد داد: بروید و اهداف تاسیس کانون را بخوانید. هم قدرشناس مسئولان کانون باشید و هم کارهای نشده را دنبال کنید. اگر شما این موارد را بخواهید پیگیری کنید، قطعا رسانه‌ها در این راه به شما کمک خواهند کرد.

او تاکید کرد: درخواست دوم من از شما این است که قلم به دست بگیرید، همین امروز که به خانه رفتید فضای خبرگزاری ایسنا را توصیف کنید. کتاب‌هایی که می‌خوانید را خلاصه کنید. روی درک مطلب کار کنید. اگر این کارها را انجام دهید، به شما قول می‌دهم روزنامه‌نگار یا نویسنده بسیار خوبی می‌شوید.

در پایان این جلسه یکی از اعضای نوجوان کانون به نمایندگی از نوجوانان تندیس «منشور آینده» را به متقیان تقدیم کرد.

خبرگزاری فارس؛ نوجوانان را دست‌کم نگیرید

اعضای نوجوان مراکز کانون در بعد از ظهر به بازدید خبرگزاری فارس رفتند. راهنمایان نوجوانان در این خبرگزاری آن‌ها را به همه طبقات بردند و تمام سرویس‌های خبری را به آن‌ها نشان دادند. آن‌ها به بچه‌ها توضیح دادند که در خبرگزاری فارس روزی ۲هزار خبر تولید می‌شود و این خبرگزاری دارای دانشکده خبر است که نوجوانان در صورت علاقه می‌توانند در آنجا تحصیل کنند.

نوجوانان در خبرگزاری فارس کنجکاوی‌های زیادی داشتند. برایشان بخش ویراستاری، اخبار ویژه و نظرهای مردمی جالب بود.

آن‌ها بعد از بازدید از چهار طبقه خبرگزاری فارس، در سالن کنفرانس با پیام تیرانداز، مدیرعامل خبرگزاری فارس دیدار کردند. مدیرعامل خبرگزاری فارس هم می‌خواست در ابتدا صحبت‌های اعضای نوجوان کانون را بشنود. یکی از نوجوانان از پایین بودن سطح آموزش در مدارس نسبت به سطح آموزش جهانی گله‌مند بود. دیگری از محدودیت‌ها و بی‌اعتمادی بزرگ‌ترها می‌گفت. آن‌ها در صحبت‌هایشان اشاره کردند به این دلیل به کانون علاقه ویژه‌ای دارند که در کانون به آن‌ها بها داده می‌شود و به نظرات‌شان توجه می‌کنند. یکی از دختران که ۱۶ سال داشت می‌گفت نوجوانان هم‌سن و سال او از اظهارنظر کردن می‌ترسند، در حالی که کانونی‌ها یاد می‌گیرند که می‌توانند درباره مسائل مختلف فکر کنند و نظر بدهند. نوجوان ۱۵ ساله دیگری اشاره می‌کرد که آن‌ها دغدغه‌های بسیاری در مورد آینده خودشان و جامعه دارند. در حالی که دیگر نوجوانان در دنیای خودشان به سر می‌برند.

مدیرعامل خبرگزاری فارس با تایید بسیاری از نقدها و دغدغه‌های اعضای نوجوان کانون، توضیح داد: یکی از موانع کنونی پیشرفت ایران همین نکته‌ایست که شما اشاره کردید، این‌که ما کمتر فکر می‌کنیم و بیشتر مصرف‌کننده شده‌ایم. دقیقا همان بلایی که نفت بر سر اقتصاد ما آورده است، شبکه‌های اجتماعی کنونی بر سر رشد جامعه ما آورده است.

او ادامه داد: ما شاید فکر می‌کنیم با حضور در این شبکه‌ها و فضاها در حال انتشار نظرهای خودمان هستیم در حالی‌که این شبکه‌ها ما را به کلونی‌های کوچکی محدود کرده‌اند و هرکسی فقط با اطرافیان خودش در ارتباط است، ولی فکر می‌کند که دارد در سطح وسیع‌تری افکارش را منتشر می‌کند.

‌تیرانداز در پاسخ به سوال یکی از نوجوانان درباره این‌که چه‌طور خبرگزاری فارس، خبرگزاری برتر کشور است گفت: خبرگزاری ما از نظر میزان مخاطب برتر است، اما به نظر من این کافی نیست. چون ما سازوکاری نداریم که تاثیر تولیدات اخبارمان را در ذهن مخاطب بسنجیم.

او درباره اعتماد به جوان‌ترها گفت: بله متاسفانه اعتماد به جوان‌ترها کمتر شده است. چون بچه‌های هم‌سن و سال شما شاید نمی‌دانند که در زندگی به دنبال چه چیزی هستند که بخش قابل توجهی از این موضوع به خانواده‌هایشان بازمی‌گردد. بهترین کاری که شما می‌توانید انجام دهید این است که خودتان را بشناسید، چون شناخت خودتان می‌تواند به شناخت استعدادهای‌تان کمک کند.

در پایان این جلسه یکی از اعضای نوجوان کانون به نمایندگی از نوجوانان تندیس «منشور آینده» را به تیرانداز تقدیم کرد.

هفته ملی کودک طی روزهای ۱۳ تا ۱۹ مهر با شعار «آینده را باید ساخت» در سراسر کشور در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =