مرحله استانی جشنواره‌ی قصه‌گویی کانون اردبیل به ‌سررسید

با اعلام رأی کمیته داوران، راه‌یافتگان به مرحله منطقه‌ای بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در استان اردبیل، برگزیدگان خود را شناخت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، زعفر احدزاده در مراسم اختتامیه این جشنواره گفت: میزبانی مراکز شهرستان‌ها برای چنین رویداد مهم فرهنگی ارزشمند بود و موجب تقویت برنامه‌ریزی‌ها و توان شهرستان‌ها می‌شود.

مدیرکل کانون استان تصریح کرد: همدلی و همگامی مسئولان شهرستان نمین از جمله فرماندار، اعضای شواری اسلامی و شهردار در کنار حمایت‌های معنوی امام جمعه شهرستان و سایر نهادها قابل تحسین است و این امر باعث شد هم در راستای تمرکز زدایی و هم در راستای تقویت شهرستان‌ها بیش از پیش مصمم باشیم.

او درباره همزمانی مرحله استانی این جشنواره و هفته ملی کودک نیز اظهار داشت: همه از این میراث ماندگار بشری لذت می‌برند، ولی کودکان لذت بیشتر و همین که اکثر بچه های شهر نمین از اجراهای هنرمندانه قصه‌گوها لذت بردند و پیام‌ها و اهداف محتوایی قصه‌ها را دریافت کردند، اتفاق ارزشمندی است.

این مدیر فرهنگی با قدردانی از کم سن و سال‌ترین قصه‌گوی استان، پینار محبوب و همه هنرمندان خلاقی که در این جشنواره شرکت نمودند، خاطرنشان کرد: از احمد پروستان، پدر قصه‌گوی استان نیز یادی کنیم که به علت کسالت و بستری بودن نتوانست در بخش پدربزرگ ها و مادربزرگ ها هنرنمایی کند.

احدزاده با بیان اینکه قصه‌ها سرشار از درس انسان دوستی است، افزود: افزایش مشارکت نسبت به سال قبل چشمگیر بوده و این رشد ارزشمند گامی مثبت در جهت آشتی مردم با این هنر است و باید با لحاظ قرار دادن تأکیدات و آموزه‌های دینی در فراگیرسازی آن کوشید، چرا که بیش از نصف سوره‌های قرآن کریم حاوی قصه و حکایت های پندآموز است.

او در پایان سخنان خود در خصوص حق نشاط و شادمانی کودکان، تاکید کرد: شادکامی و نشاط، لازمه توسعه و بالندگی شخصیت و نیازهای سه گانه روانشناختی یعنی خودگردانی، وابستگی و شایستگی است و با توجه به تأثیرات و نقش قصه در رشد هوش‌های چندگانه و نیز مهارت‌های زندگی، باید به حق نشاط و شادمانی کودکان اهمیت دهیم و هر فعالیت مشروع و قاعده‌مندی که به توسعه شادمانی کمک می‌کند از جمله توسعه مهارت قصه‌گویی توجه نماییم.

مرحله استانی جشنواره قصه‌گویی اردبیل درحالی برگزیدگان خود را شناخت که ۲۴ قصه‌گوی برتر طی رقابتی دو روزه با بهره‌گیری از شیوه‌های خلاقانه به رقابت پرداختند که در پایان، ۵ نفر از بخش زنان و مردان، ۳ نفر از بخش دختران و پسران و 1 نفر از بخش پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها جواز حضور در مرحله ملی و منطقه‌ای را کسب کردند.

گروه داوری متشکل از حسین یوسفی، سید جلیل صفوی و فتانه احمدی هادی پس از دیدن قصه‌ها، نگار سلیمانی را با قصه «کیسه قصه‌ها»، حدیث محسن‌زاده با قصه «روباه و کلاغ» از اردبیل و پینار محبوب از شهرستان پارس‌آباد را با قصه «بهترین نان برای مهربان‌ترین حیوان» در بخش دختران و پسران به‌عنوان نفرات برگزیده به مرحله ملی معرفی کردند.

در بخش زنان و مردان بالای ۱۸ سال نیز، کیوان باقلاچی با قصه «گرگ و برگ»، سارا وطن‌خواه با قصه «در جستجوی خدا» از اردبیل، زهرا محیطی با قصه «گوساله لجباز» از خلخال، لیلا مستعلی‌زاده از مشگین‌شهر با قصه «دوستی» و افسانه مزین از انگوت با «قصه مهربانی» به‌ مرحله‌ی منطقه‌ای راه یافتند.

این گزارش می‌افزاید، در بخش مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها هم طیب نوری از پارس‌آباد با قصه «گون گورمز» به مرحله ملی راه پیدا کرد. 

درهمین حال، هیات داوران به منظور تشویق شرکت کنندگان و با توجه به رقابت نزدیک قصه‌گویان چهار قصه‌گوی این جشنواره را نیز شایسته تقدیر دانست.

برهمین اساس، مهسا ابراهیمی با قصه‌ی «آن بالا این پایین»، نغمه صدشکر با قصه‌ی «بلبل سرگشته»، یحیی یوسفی‌اصل با قصه‌ی «دروغ‌گو» و رباب ادهم با قصه‌ی «پیرمرد و پیرزن» در جمع تقدیری‌های این جشنواره قرار گرفتند.

گفتنی است این آیین، هجدهم مهرماه ۱۳۹۸ با حضور امام جمعه، فرماندار، اعضای شورای اسلامی و شهردار، مسئولان ادارات شهرستان نمین و همچنین مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری اردبیل، اصحاب رسانه، مسوولان صداو سیمای مرکز استان، مربیان و خانواده‌ها در سالن سینما کانون نمین برگزار شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =