کار با کودکان باید کاربردی باشد

مشاور حوزه کودک گفت: صحبت کردن با کودکان به آن‌ها کمک می‌کند که سخن گفتن و مهارت‌های اجتماعی را یاد بگیرند و اعتماد به نفس‌شان افزایش یابد و به همین دلیل کار با کودکان باید کاربردی باشد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مهدی طاهری کندر در نشست تخصصی فرزندپروری که به مناسبت هفته ملی کودک (۱۳تا ۱۹مهر) در مرکز شماره ۴ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بندرعباس برگزار شد، به اهمیت مهارت‌های فرزندپروری و تربیت سازنده اشاره کرد.

طاهری گفت: سلامت روان کودکان و نوجوانان بخشی از سلامت و رفاه عمومی است بنابراین هر اقدام جدی برای بهبود بهداشت روان کودکان مستلزم ارزیابی کیفیت تربیت کودک و روابط خانوادگی آن‌هاست.

وی تربیت سازنده فرزندان را شامل مهارت‌هایی برای مراقبت، حمایت، دوست‌داشتن و راهنمایی و ارشاد کودکان و نوجوانان عنوان کرد و افزود: ارزش‌ها و فرهنگ، با  روش‌های تربیتی منتقل می‌شود.

این مشاور در حوزه کودک و نوجوان، افزایش تعامل مثبت والدین با کودکان، کاهش سوءرفتار با کودکان، ایجاد تغییرات مثبت در درک و رفتار والدین از والد بودن‌شان، کاهش افسردگی و استرس مادران و افزایش رضایت والدین و کاهش تعارض والدین در مورد روش تربیت کودکان را از مزیت‌های آموزش مهارت‌های فرزندپروری عنوان کرد.

طاهری کندر هم‌چنین به مهارت‌های اساسی تربیت سازنده فرزندان نیز اشاره کرد و گذراندن اوقات خوب با فرزندان، صحبت کردن با کودکان، نشان دادن احساسات خود به کودکان را از جمله این مهارت‌ها دانست.

این روان‌شناس حوزه خانواده صحبت کردن با کودکان را باعث یادگیری سخن گفتن و مهارت‌های اجتماعی و افزایش اعتماد به نفس در کودکان دانست.

به گفته طاهری کندر، روش دیگری که نشان می‌دهد والدین، علاقه‌مند به کودکان‌شان هستند و به آنها توجه دارند این است که به صورت عملی احساسات خود به کودکان را نشان دهند.

وی اضافه کرد: بغل کردن، لمس کردن، در آغوش گرفتن، ماساژدادن و قلقلک دادن به کودکان کمک می‌کند هم‌چنان که بزرگ می‌شوند با مورد محبت واقع شدن و محبت کردن، احساس آرامش و مورد توجه قرارگرفتن را تجربه کنند.

۱۳ تا ۱۹ مهرماه هفته ملی کودک نام‌گذاری شده است که امسال ویژه‌برنامه‌های مختلفی در حوزه کودکان و والدین با شعار «آینده را باید ساخت» در استان هرمزگان درحال برگزاری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =