کد خبر: 292216
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۷
بازدید 333
کودکان می‌توانند آفریدگار کارهای بزرگ باشند

پانزدهمین سوگواره عاشورایی اداره کل کانون فارس، با حضور ارادتمندان به خاندان اهل بیت علیه‌السلام در شیراز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس، سوگواره عاشورایی فارس با عنوان «سوره‌های صغیر عاشورا» با حضور محمدرضا سنگری، شاعر، نویسنده و عاشوراپژوه، اعضای کانون و مربیان مراکز فرهنگی هنری سراسر استان و جمعی از مشتاقان و ارادتمندان به فرهنگ پربار عاشورا 18 مهرماه سال جاری در مجتمع فرهنگی هنری اداره کل کانون فارس برگزار شد.

محمدرضا سنگری، عاشورا پژوه و نویسنده حاضر در پانزدهمین سوگواره عاشورایی کانون فارس، ضمن معرفی حضرت علی اصغر و عبدالله رضیع، که موضوع هنرنمایی اعضا و مربیان در این سوگواره بود در رابطه با درس‌های آموزنده کربلا گفت: اولین درسی که می‌توان از این واقعه و از حضرت علی‌اصغر علیه‌السلام گرفت این است که کودکان می‌توانند آفریدگار کارهای بزرگ باشند.

 سنگری دومین درس عاشورا را فتح بلندترین قله‌ها در کوتاه‌ترین زمان عنوان کرد و خطاب به اعضا گفت: اگر می‌خواهید به قله‌های بلند برسید و فردایتان را بسازید، باید سریع حرکت کنید؛ قهرمان وقت تلف کردن نباشید و از مرگ لحظه‌ها لذت نبرید. فکر کنید و افکارتان را ثبت کنید تا فرصت‌ها را به سادگی از دست ندهید. درس سوم قیام عاشورا از دیگاه سنگری استفاده مناسب از ابزار است که می‌تواند برای کمک به دیگران مورد استفاده قرار بگیرد. به گفته‌ی او هر کس به طریقی می‌تواند یاریگر باشد. حضرت علی‌اصغر به ما فهماند وقتی همه کلمه دارند برای سخن گفتن او با گریه با امام سخن می‌گوید و امام حسین علیه‌السلام را یاری می‌کند. سنگری حضرت علی‌اصغر را امضای مظلومیت کربلا و نشان معصومیت قیام اباعبدالله وعاشورا دانست.

این عاشوراپژوه در بخش دیگری از سخنانش گفت: مبادا وقتی به موقعیتی می‌رسید مغرور شوید؛ همیشه تواضع داشته باشید. موقعیت‌های مثبت و متعالی و خوب باعث نشود که در مقابله با یک مشکل کوچک زمین و زمان را به هم بریزید و تحملتان کم شود. به گفته سنگری، انسان‌ها را در دگرگونی اوضاع واحوال می‌توان شناخت وکربلا بهترین نمونه برای نشان دادن رفتار انسان‌ها در شرایط سخت است. از کربلا بیاموزید که در سختی‌ها صبر کنید و در مواجهه با شکست و ناکامی‌ها، خدا را خط نزنید و محبت و ارتباطتان را با دیگران حفظ کنید.

سنگری در پایان به موضوع سوگواره سال آینده اشاره کرد و ضمن برشمردن ویژگی‌های شخصیتی حربن یزید ریاحی و زهیر بن قین این دو را به مدار پیوستگان برشمرد و موضوع سوگواره عاشورایی سال آینده را «به مدار پیوستگان» یعنی کسانی که روز عاشورا به امام حسین علیه‌السلام پیوستند، اعلام کرد.

زهرا افتخاری، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس نیز در این مراسم گفت: هنرمندان و نویسندگان و شاعرانی که به ظاهر کوچکند اما با قلبی بزرگ و دستانی آکنده از هنر آفرینندگی درونشان را تزکیه و با سلامت روح و باطن به محفل پانزدهم سوگوراه عاشورایی کانون فارس آمده‌اند تا با زبان هنرمندانه و دستان پرتلاش خود ثابت کنند که می‌توانند خودشان برای دیگران رهرویی باشند و راهبری. افتخاری افزود: در این هفته که هفته‌ی ملی کودک است، با احساس مسئولیتی که به کودکان ونوجوانان این دیار داریم ضمن هدایت آن‌ها به سیره نبوی، حسینی و رضوی، مسئولیم که با مفاهیم دینی و فرهنگی آشنایشان کنیم.

پانزدهمین سوگواره‌ی عاشورایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس، پنجشنبه 18 مهرماه در مجتمع فرهنگی هنری این اداره کل در شیراز برگزار شد. این سوگواره با برپایی نمایشگاه آثار، فعالیت کارگاهی، قرائت شعر، پخش انیمیشن، اجرای سرود و مداحی همراه بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =