استقبال از فعالیت‌های هفته‌ ملی کودک مراکز کانون گیلان (۲)

هم‌زمان با هفته ملی و روزجهانی کودک، مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون استان گیلان با شعار«آینده را باید ساخت» به کودکان ایران اسلامی سلامی دوباره گفتند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان،  آینده‌سازی، دغدغه‌ی عاقبت‌اندیشانی است که به فردا می‌اندیشند و با حرکت در مسیر هم‌گرایی و هم‌افزایی، تلاش در شکل‌گیری فردایی بهتر و ساختن آینده‌ای روشن برای یکان‌یکان کودکان، به‌عنوان تصمیم‌سازان فرداهای این سرزمین‌دارند.

هفته‌ی ملی و روزجهانی کودک نیز بهانه‌ای همیشگی برای دست‌اندرکاران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است تا در سایه هم‌گامی دستگاه‌های اجرایی و گروه‌های مردم‌نهاد فعال درحوزه کودک ۱۳ تا ۱۹ مهرماه ۱۳۹۸ با شعار«آینده را باید ساخت»، گام‌های موثری جهت همراه‌سازی همگان با فعالیت‌های کودک‌محوربردارند.

در این میان مراکز فرهنگی هنری ثابت، کتاب‌خانه‌های پستی، سیار شهری و روستایی و مراکز فراگیر این نهاد در استان گیلان در هماهنگی و برنامه‌ریزی‌های هدف‌مند با همکاران ستادی و همراهی تمامی فعالان حوزه کودک، به اجرای فعالیت‌های خلاقانه و  مبنتی‌بر آموزهای عاشورایی پرداختند و با نگاهی ویژه به تمامی کودکان ایران اسلامی، هفته‌ای امیدبخش را رقم زدند.

پاس‌داشت محیط‌زندگی و داشته‌های فرهنگی

کانون پرورش فکری شهرستان رودبار در سومین روز از هفته ملی کودک (کودک، محیط‌زیست، میراث‌فرهنگی و گردش‌گری)، ویژه‌برنامه «سرزمین من رودبار» را با همراهی اداره میراث‌فرهنگی و گردش‌گردی این شهرستان به مرحله‌ی اجراگذاشت.

برهمین اساس، کودکان عضو این مجموعه‌ی فرهنگی طی بازدید از اداره میراث فرهنگی، با جاذبه‌های گردش‌گری، صنایع دستی و آثار باستانی کشف‌شده در این منطقه تاریخی بیش ازپیش آشنا و ضمن طرح پرسش‌های خود دراین ارتباط، با دریافت کتابچه راهنمای گردش‌گری در رودبار زیتون و جایزه، تشویق‌شدند.

درهمین‌حال، مرکز فرهنگی هنری کانون املش با همکاری اداره میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردش‌گری زمینه‌ی بازدید اعضا از کارگاه نمدمالی را فراهم‌کرد.

طی این بازدید یک روزه، کودکان با این هنر سنتی، مراحل آماده‌سازی نمد و دغدغه‌های فعالان این هنر که ثبت ‌ملی شده و در دیگر کشورها طرفداران بسیاری دارد، آشناشدند.

مرکز فرهنگی هنری کانون شهرستان فومن هم ویژه‌برنامه «آشنایی با صنعت گردش‌گری» را با همکاری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردش‌گری برگزارکرد.

طی این ویژه‌برنامه که به‌منظور آشنایی کودکان و نوجوانان با بناهای تاریخی و راه‌های پاس‌داشت جاذبه‌های گردش‌گری صورت‌گرفت، معاون اداره‌کل میراث فرهنگی شهرستان فومن از کودکان به عنوان بهترین قاصدان پیام‌های فرهنگی به جامعه یادکرد گفت: «کودک مناسب‌ترین گزینه برای آموزش، یادگیری و بهترین گزینه‌ برای انتقال آموزه‌های فرهنگی به جامعه و درنتیجه، حفظ میراث ارزش‌مند طبیعی و تاریخی به‌شمارمی‌رود» .

معرفی شاخصه‌های گردش‌گری شهرستان فومن به‌ویژه شهرک تاریخی«ماسوله» و  قلعه «گیله‌رودخان» در قالب فعالیت معرفی‌کتاب و برگزاری کارگاه نقاشی و نوشتن‌خلاق، ازدیگر برنامه‌های این روز مرکز فرهنگی هنری کانون فومن محسوب‌می‌شد.

مرکز فرهنگی هنری کانون رودسر در این روز، فراهم‌سازی زمینه‌های بازدید مخاطبان از حوزه علمیه خواهران را باهدف آشناسازی افزون‌تر اعضا با معماری اسلامی به‌عنوان بخشی از میراث فرهنگی کشور دردستورکارقرارداد.

نمایش فیلم«ازآب تا کتاب» برای معرفی سرزمین و آشنایی اعضا با معماری اسلامی شهر اصفهان و برپایی نمایشگاه دست‌سازه‌های اعضا در این زمینه، ازدیگر برنامه‌های این مرکز فرهنگی هنری برای مخاطبان بود.

کتاب‌خانه پستی مرکز شماره ۲ کانون آستارا نیز ویژه‌برنامه‌ی «کودکان شاد سرزمینم» را با هدف ایجاد نشاط، جذب و پایدارسازی اعضا و هم‌چنین، آشناسازی آینده‌سازان با صنعت گردش‌گری در روستای«سیبلی» شهرستان تدارک‌دید.

طی این ویژه‌برنامه، مربیان از اهمیت گردش‌گری و جذب‌گردش‌گر در ایجاد ‌فرصت‌های تازه و درآمدزایی برای کودکان سخن‌گفتند و ازآنان برای ارایه‌ی ایده‌های سازنده و فراهم‌سازی زمینه‌های شکل‌گیری یک روستای نمونه و گردش‌گرپذیر، دعوت‌کردند.

اجرای مسابقه با موضوع دیدنی‌های سرزمین‌ من، برگزاری کارگاه آموزش کاردستی و ذکراحادیثی ازامام حسین(ع)، ازدیگر برنامه‌های مربیان کتاب‌خانه پستی با همراهی آموزش و پرورش، اعضا و خانواده‌های روستای سیبلی به شمارمی‌رفت.

کتاب‌خانه پستی کانون شهرستان لنگرود هم‌زمان با «روز روستا» ویژه‌برنامه‌ی «با بچه‌های‌روستا» را با هدف معرفی فعالیت‌های این کتاب‌خانه در سومین روز از هفته ملی کودک برگزارکرد.

«با بچه‌های روستا» با تاکید بر فعالیت‌های کتاب‌محور صورت‌گرفت و مربیان کتاب‌خانه پستی و مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری لنگرود، با حضور در مدرسه ابتدایی دخترانه شهید نیک نژاد روستای دیوشل، به اجرای برنامه‌های فرهنگی از چون: قصه‌گویی  از کتاب «جعبه‌ی‌پُر از دروغ»، خوانش‌شعر، معرفی کتاب و اجرای مسابقه حضوری پرداختند.

در همین‌حال با همکاری هلال احمر و محیط زیست شهرستان لنگرود، مطالبی با موضوع امداد و کمک‌های اولیه، نقش سازمان‌های امدادی در هنگام وقوع حادثه سیل، زلزله، آتش‌سوزی و  و راه‌های صیانت از محیط‌زیست به مخاطبان آموزش داده‌شد.

مربیان مرکز فرهنگی هنری ثابت و کتاب‌خانه پستی کانون شماره ۱ رشت نیز در مسیر ارایه‌ی خدمات فرهنگی، هنری، ادبی و پژوهشی به کودکان روستایی، میهمان کودکان روستای«پیربازار» شهرستان رشت شدند.

تشریح‌ فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای مخاطبان و آشناسازی هرچه ‌بیش‌ترآنان با اهداف کتاب‌خانه‌های پستی این مجموعه‌ی فرهنگی، از جمله برنامه‌های مربیان بود که با قصه‌گویی، معرفی شخصیت امام‌حسین(ع)، برگزاری‌مسابقه‌ی‌حضوری، معرفی‌کتاب، اجرای نمایش‌خلاق و هنرنمایی احمدرضاجعفری، مربی فرهنگی کانون رشت در نقش«کوچولو» همراه‌شد.  

نشاط‌بخشی به کودک، در سایه بازی و صلح

مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان درچهارمین روز از هفته ملی کودک (کودک، صلح، بازی و نشاط)  با فعالیت‌های نشاط‌بخش و شادی‌آفرین، پذیرای اعضا و کودکان دانش‌آموزشدند.

برهمین اساس، مربیان مرکز شماره ۲ کانون بندرانزلی میزبان کودکان دبستان شهید محمد جعفری‌نیا بودند و با کودکان در اجرای فعالیت‌های پرنشاط چون: طناب‌کشی، طناب‌بازی و خوانش کتاب، همراه‌شدند.

کانون پرورش فکری چوکا در این روز به استقبال کودکان مهدهای کودک شهرک ولی‌عصر(عج) رفت.

طی برگزاری این ویژه‌برنامه، مربیان درباره اهمیت دوران کودکی و نقش بزرگ‌ترها در آینده کودکان صحبت‌کردند که با خوانش‌شعر، قصه‌گویی، اجرای مسابقه توپ و سبد، نمایش‌پویانمایی، رنگ‌آمیزی کتابچه‌های نقاشی و اهدای بسته فرهنگی به نقطه‌ی پایانی رسید.

مرکز فرهنگی هنری کانون رودبار با ویژه‌برنامه‌ی «فرشتگان زمینی» میزبان ۳۰ نفر از پیش دبستانی‌های مهد کودک نیکا و مهد بود.

در این ویژه‌برنامه مربیان به اجرای  فعالیت  قصه‌گویی، خوانش‌شعر، بازی و سرگرمی، نمایش پویانمایی «یکی کم است»، برگزاری کارگاه آموزش کاردستی و عضویت رایگان کودکان اقدام‌کردند.

این کانون هم‌چنین با مشارکت فرمانداری، شبکه بهداشت، اداره فرهنگ و ارشاد، نهادکتاب‌خانه‌های عمومی و اولیای مدرسه ابتدایی شهید حقانی روستای کلشتر،  نسبت به برپایی ایستگاه نقاشی«رنگ‌شادی» اقدام‌کرد.

تبریک هفته ملی کودک به حاضران از سوی معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری شهرستان، قصه‌گویی، خوانش بیانیه حقوق کودک توسط اعضای کانون پرورش فکری رودبار، بازدید از نمایشگاه دست‌آوردهای علمی اعضا و اهدای بسته‌های فرهنگی به کودکان، پایان بخش این برنامه به‌شمارمی‌رفت.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منجیل نیز فعالیت‌های این روز خود را به برپایی ایستگاه نقاشی دیواری با عنوان« کودک، صلح، شادی» اختصاص‌داد.

این فعالیت هدف‌مند با همراهی آموزش و پرورش به مرحله‌ی اجراگذاشته‌شد و در این میان کودکان با راهنمایی مربیان، تصاویر ذهنی خود را از «جهانی درصلح و جامعه‌ای شاد» به تصویرکشیدند.

مرکزفرهنگی هنری املش ضمن برپایی نمایشگاه آثارفرهنگی، هنری، ادبی و پژوهشی اعضا، همایش پیاده‌روی را با همکاری دفترامام جمعه، بهزیستی، شبکه بهداشت و تبلیغات اسلامی، از کانون تا گل‌زار شهدای گمنام برگزارکرد.

این حرکت فرهنگی نگاهی به رشادت‌ها و دلاوری‌های رزمندگان و نقش شهیدان در ایجاد صلح، امنیت و زمینه‌سازی برای شکل‌گیری یک جامعه بانشاط برای نسل کودک داشت و درپایان نیز گل‌های سپاس کودکان تقدیم این یادگاران ماندگارشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =