سیستان و بلوچستان برگزیدگان قصه‌گویی خود را شناخت

برگزیدگان مرحله‌ی استانی بیست‌ودومین مسابقه‌ی بین‌المللی قصه‌گویی در کانون پرورش فکری استان سیستان و بلوچستان معرفی شدند

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، بیست‌ودومین مسابقه‌ی بین‌المللی قصه‌گویی در کانون پرورش فکری استان سیستان و بلوچستان به کار خود پایان داد.

هیئت داوران پس از بررسی قصه‌ها در بخش پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، زنان و مردان و دختران و پسران با قرائت بیانیه‌ای برگزیدگان این مسابقه را معرفی کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: قصه‌گویی هنری اصیل است که ریشه‌ای به قدمت خلقت آدم دارد و قصه‌گویی با چنین پیشینه‌ای پدیده‌ای آموختنی است، آنکه به درستی قصه می‌گوید آموخته است که چگونه قصه‌ای خوب بگوید و چگونه خوب قصه بگوید.

هیئت داوران هم‌چنین نکاتی را به قصه‌گویان یادآوری کرده که از آن‌جمله می‌توان به تاثیر درک صحیح قصه‌گو از شخصیت‌های قصه در باورپذیری قصه، تاکید بر استفاده از گویش و لهجه محلی به عنوان یک رسالت عظیم و توجه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها به الزامات قصه‌گویی کهنسالی اشاره کرد.

نوع پوشش، توجه به پایان‌بندی قصه، آگاهی قصه‌گو از تفاوت بین قصه‌گویی در کلاس، جشنواره و... دیگر نکات این بیانیه بود که توسط نماینده هیئت داوران قرائت شد.

در ادامه هیئت داوران بیست‌ودومین مسابقه‌ی قصه‌گویی مرحله‌ی استانی شامل صادق کیانی‌مقدم، ویدا عطابخشی و فاطمه موسوی‌ثابت آرای خویش را به شرح ذیل بیان کرد:

- بخش پدر بزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها

حسین مددی(رزم رستم و اسفندیار) شایسته تقدیر

محمدامین نیک‌نظر خمکی(پادشاه و زرگر) شایسته تقدیر

- بخش پسران و دختران

کیانا غلامی(قصه‌ی شلغم پربرکت) برگزیده‌ی اول و معرفی به مرحله کشوری

آمنه آبخشت(قصه‌ی ماه تی‌تی) برگزیده‌ی دوم و معرفی به مرحله کشوری

ریحانه روشن‌افشار(روباه دم بریده) برگزیده‌ی سوم و معرفی به مرحله کشوری

- بخش مردان و زنان

فهیمه مهردل(پیراهن‌های بی‌بی نازنین) رتبه‌ی اول استانی و راه یافته به مرحله‌ی منطقه‌ای

سیستانا مهماندوست(دلم یک دوست می‌خواهد) رتبه‌ی دوم استانی و راه یافته به مرحله‌ی منطقه‌ای

آرزو افشاری(خاله پیرزن) رتبه‌ی سوم استانی و راه یافته به مرحله‌ی منطقه‌ای

نسرین سرگزی(لحاف آبی) رتبه‌ی چهارم استانی و راه یافته به مرحله‌ی منطقه‌ای

ملیحه طوفانی(بز لنگی) رتبه‌ی پنجم استانی و راه یافته به مرحله‌ی منطقه‌ای

قابل ذکر است در بخش زنان و مردان هم‌چنین مهری بامری، زیور رودینی، نرگس عبداللهی و سمیرا قنبری و در بخش دختران و پسران نیز ستاره ریگی، سبحان نصیرآبادی و سحر کیخایی شایسته تقدیر شناخته شدند.

گفتنی است در این جشنواره سه داور نوجوان(ابوالفضل خزایی، محیا ناظری و مریم خسروی) هم حضور داشتند که در بخشی از بیانیه آنان آمده است: قصه به لحاظ نیاز فطری انسان، همیشه یکی از برنامه‌های مورد علاقه‌ی اوست. در طول تاریخ علی‌رغم پیشرفت‌های سریع تکنولوژی هنوز زبان ساده‌ی قصه نقش بسیار مهمی در بیان مسائل آموزشی دارد.

ایشان هم‌چنین به نکاتی را برای قصه‌گویی بهتر بیان کردند که می‌توان به این موارد اشاره کرد: استفاده درست، صحیح و به جا از تغییر لحن، فضا سازی به منظور ورود به قصه، استفاده از خلاقیت و ابتکار در پرداخت، بازگویی و چگونگی استفاده از دست‌ها.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =