نشست تخصصی «قصه‌گویی؛ از انتخاب تا اجرا» در سیستان و بلوچستان برگزار شد

نشست تخصصی قصه‌گویی با عنوان «قصه‌گویی؛ از انتخاب تا اجرا» در یک وب‌کنفرانس با حضور حسن دولت‌آبادی در حاشیه‌ی مرحله‌ی استانی بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در مجتمع کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، نشست تخصصی «قصه‌گویی؛ از انتخاب تا اجرا» در استان، به صورت وب‌کنفرانس برگزار شد.

در این وب‌کنفرانس، که به مدت دو ساعت برگزار شد، حسن دولت‌آبادی سخنان خود را با مقدمه‌ای کوتاه در خصوص اهداف قصه‌گویی آغاز کرد و در ادامه از اهمیت شناخت صحیح مخاطب سخن گفت.

وی در بخشی از سخنان خود عنوان کرد: کودک و نوجوان با شنیدن قصه به جهانی سرشار از تخیل و مفاهیم تربیتی دعوت می‌شود و  بی‌تردید قصه‌گو هنگامی در کار خود موفق خواهد بود که بداند قصه‌گویی ساحت مقدسی است که باید آگاهانه در آن گام نهاد.

انتخاب قصه‌ی مناسب از راه هم‌زادپنداری با مخاطب و شخصیت‌های داستان، مراحل قصه‌گویی و ویژگی‌های یک قصه مناسب از دیگر بحث‌هایی بود که در این دوره آموزش کوتاه‌مدت برای قصه‌گویان مرحله استانی بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان برگزار شد.

این نمایش‌نامه نویس مطرح کشور هم‌چنین در خصوص پرسش‌های اصلی پنهان در قصه گفت: با توجه به اینکه کودکان هویت گم‌شده‌ یا پنهان شده‌ی خود را در قصه‌ها پیدا می‌کنند ضروری است همواره پرسش‌های «کِی، کی، کجا، چرا، چه چیز و چگونه» را در انتخاب قصه‌ها پیش روی خود داشته باشند.

گفتنی است بخش پایانی این وب‌کنفرانس به پرسش و پاسخ قصه‌گویان با دولت‌آبادی گذشت که وی در پاسخ به پرسش یکی از قصه‌گویان در خصوص استفاده از قصه با شروعی ترسناک ولی پایانی پندآموز گفت: بزرگ‌ترین ظلمی که در قصه‌گویی می‌توان به مخاطب کودک کرد استفاده از چنین روش‌هایی برای تربیت اوست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =