ما به توانایی خود ایمان داریم

اعضای با نیازهای ویژه مرکز فراگیر شماره ۲۴ کانون استان تهران که با نمایش عروسکی «خاله شاخه نبات» در دومین روز از نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون استان تهران روی صحنه رفتند از لذت رقابت با دیگر اعضای کانون و شناخت توانایی خود گفتند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، در نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایش کانون استان، سه اثر نمایشی از نوجوانان با نیازهای ویژه عضو مراکز فراگیر اجرا می‌شود. یکی از این نمایش‌ها، نمایش عروسکی «خاله شاخه نبات» کاری از مرکز فراگیر شماره ۲۴ تهران است.

فاطمه رحمانی و بهاره احمدی، دو عضو نابینای این مرکز فراگیر هستند که در این نمایش صداپیشه بودند. فاطمه در حال حاضر دو سالی است که عضو کانون شماره ۲۴ است و درباره اولین تجربه حضورش در نمایش عروسکی توضیح داد: ابتدا متن‌خوانی و تغییر صدای مناسب برای عروسکی که در ذهن خودم تصور کرده بودم برایم سخت بود، ولی با تمرین و کمک‌مربی‌ام امکان‌پذیر شد. دوست دارم این کار را بازهم انجام دهم چون کانون کاری کرده که توانایی خود را باور کنم.

این عضو نابینا ادامه داد؛ بازی در نمایش به من کمک می‌کند روحیه بهتری داشته باشم و در کنار دوستان و مربی‌ام ساعات شادی داشته باشم. دلم می‌خواهد نمایش ما به بخش کشوری برود و در کنار دیگر کارهای خوب استان‌ها داوری شود.

بهاره احمدی که نقش دختر آسیابان و جد خاله شاخه نبات را هم‌زمان در این نمایش صداپیشگی می‌کند درباره حضورش در نمایش خاله شاخه نبات گفت: تغییر صدا و لحن برای دو شخصیت داستان اصلا برایم سخت نبود. حتی می‌توانم سه نقش را بگویم. چون اولاً شخصیت‌ها را در ذهنم تصور می‌کنم و دوما برای پیدا کردن صدای مناسب بسیار تمرین می‌کنم.

او که حدود سه سال عضو مرکز فراگیر۲۴ است و قبلاً هم در جشنواره نمایش عروسکی تجربه‌ی اجرا و صداپیشگی داشته گفت: واقعاً دوست دارم این روند ادامه پیدا کند، و دلم می‌خواهد به‌دوراز دلسوزی کار ما قضاوت شود و با دیگر گروه‌ها رقابت داشته باشیم.

لیلا مکانی، مربی مسئول مرکز فراگیر شماره ۲۴ کانون و کارگردان نمایش عروسکی «خاله شاخه نبات» درباره کار با نوجوانان با نیازهای ویژه گفت: حدود یازده سال با اعضای با نیازهای ویژه ‌کار می‌کنم و از اینکه این فرصت برایم فراهم‌شده که توانایی‌ و استعداد بچه‌ها را به خودشان ثابت کنم بسیار خوشحالم.

مکانی با اشاره به محدودیت‌های کار با این نوجوانان توضیح داد: آن‌ها برای حضور در کانون و رفت‌وآمدشان نیازهای خاص خودشان رادارند. البته خانواده‌هایشان بسیار همراه هستند ولی ما هم گاهی مجبور می‌شویم برای حضور آن‌ها شرایطی ایجاد کنیم که این شرایط را برای بچه‌های عادی‌مان نداریم.

او با اشاره به انتخاب این نوجوانان در بخش صداپیشگی نمایش خاله شاخه نبات گفت؛ جرقه این فعالیت نمایشی از روخوانی کتاب بریل آغاز شد، وقتی از روی کتاب بریل بلند خوانی می‌کردند متوجه شدم که چقدر صدای عالی دارند. تنها مشکل آن‌ها درست‌خوانی بود که با تمرین و تلاش رفع شد.

مکانی تأکید کرد: یکی از آرزوهای بزرگ این بچه‌ها دیده شدن است که با حضور در این فعالیت‌های نمایشی اتفاق می‌افتد. امیدوارم این بچه‌ها جدی گرفته شوند چون توانایی آن‌ها در سطح بچه‌های عادی است. آن‌ها دوست دارند در رقابت باشند و به دور از ترحم کارشان مورد قضاوت قرار بگیرد، نه اینکه به‌عنوان مهمان در برنامه‌ها حضور پیدا کنند.

گفتنی است نوزدهمین جشنواره‌ی هنرهای نمایشی مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران از ساعت ۹ تا ۱۸ از یکم آبان ماه  ۱۳۹۸ در سالن غدیر مجموعه حجاب در حال برگزاری است که حضور در این رویداد برای عموم علاقه‌مندان آزاد و رایگان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =