فعالیت نمایشی، نوعی تمرین زندگی است

داوران جشنواره هنرهای نمایشی کانون استان تهران جایگاه این جشنواره را مهم ارزیابی کردند و بیان داشتند که فعالیت‌های نمایشی تأثیر به‌سزایی در زندگی کودکان و نوجوانان دارد و به آن‌ها درس زندگی می‌دهد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محمد عسگری، سمیه گلباز و ساغر لطفی‌نژاد داوران جشنواره هنرهای نمایشی کانون استان تهران بودند که در این دوره به تماشای آثار کودکان و نوجوانان نشستند و آن‌ها را داوری کردند.

جشنواره هنرهای نمایشی اگر برگزار نشود، آسیب‌ها دیده نمی‌شوند

محمد عسگری، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون و کارگردان تئاتر درباره کیفیت آثار راه‌یافته به جشنواره گفت: در آثاری که این چند روز در جشنواره هنرهای نمایشی دیدم، کارهایی وجود داشت که چه در اجرا، بازی دادن عروسک‌ها، صداسازی، خلق لحظات نمایشی حتی به شکل کوتاه موفق بودند. می‌توانستند با مخاطبان ارتباط مؤثر برقرار کنند، حتی در طراحی و ساخت عروسک‌ها هم این خلاقیت‌ها به چشم می‌خورد.

او ادامه داد: البته آثاری هم بودند که بیشتر تحت تأثیر رسانه‌های دیگر از تلویزیون تا فضای مجازی بودند و دیگر آن وجه تئاتر کانونی که از دل کتاب‌خانه‌ها و خلاقیت کانونی‌ها بیرون می‌آمد را نداشتند.

داور جشنواره هنرهای نمایشی درباره جایگاه و اهمیت برگزاری این جشنواره توضیح داد: جشنواره عرصه مسابقه و رقابت است. همین‌که بچه‌ها در این جشنواره حضور پیدا می‌کنند تا در کنار هم به رقابت بپردازند و سعی می‌کنند کیفیت کارشان را بالا ببرند، تأثیر مثبتی دارد.

او تأکید کرد: البته اگر در حد همین برگزاری دو، سه روز به تئاتر و نمایش اهمیت داده شود، تأثیر آن کم می‌شود. یعنی در حد همین بچه‌هایی که با ذوق می‌آیند تا کارشان را اجرا کنند، باقی می‌ماند. ولی اگر بعد از برگزاری جشنواره نظرات داوران مورد بررسی قرار بگیرد و خود جشنواره کارشناسی، پژوهش و بررسی شود، تأثیر آن بیشتر خواهد شد. چون اگر این جشنواره برگزار نشود، چه‌طور می‌شود کار مربیان آموزشی کانون را ارزیابی کرد، متوجه شد که هرکدام از آنان در چه سطحی قرار دارند و چه‌طور کارشان را انجام می‌دهند. حتی در نگاهی دیگر اگر این جشنواره نباشد، ما نمی‌توانیم آسیب‌ها را شناسایی کنیم.

عسگری در پاسخ به این سؤال که چه‌قدر انجام فعالیت نمایشی در آینده کودکان و نوجوانان مؤثر است، گفت: نمی‌توانیم بگوییم که این فعالیت‌ها باعث می‌شود که آن‌ها در آینده به سمت هنر بروند ولی به‌طور قطع آن‌ها می‌توانند با این فعالیت‌ها راه آینده‌شان را پیدا کنند و استعدادهایشان را کشف کنند.

شرکت در جشنواره بخشی از فرایند آموزشی است

سمیه گلباز، مدرس، کارگردان، عروسک ساز و عروسک‌گردان با بیان این‌که سطح کیفی آثار حاضر در جشنواره متفاوت بود گفت: ما کارهایی دیدیم که بسیار خوب و پخته بودند و درعین‌حال کارهایی هم دیدیم که در حد ایده باقی‌مانده بودند و معلوم بود که روی آن‌ها تمرین و تمرکز کافی و ایده‌های کارگردانی وجود نداشته است.

او ادامه داد: حضور این آثار در کنار هم در این جشنواره باعث می‌شود که بچه‌ها کارهای همدیگر را ببینند و آن‌ها را از نظر کیفی باهم مقایسه کنند و یاد بگیرند. در واقع حضور در جشنواره هنرهای نمایشی بخشی از فرایند آموزشی آن‌هاست. چون زمانی که از دید مخاطب به کارهای هم‌دیگر نگاه می‌کنند ممکن است متوجه شوند روی صحنه چه اشتباه‌هایی اتفاق می‌افتد و از دید مخاطب چه‌قدر این اشتباه‌ها حائز اهمیت است.

داور جشنواره هنرهای نمایشی کانون با بیان این‌که حضور گروه‌های نمایشی در جشنواره به آن‌ها فرصت تجربه فضای رسمی را می‌دهد عنوان کرد: حضور در جشنواره مزیت‌های بسیاری برای کودکان و نوجوانان دارد، آن‌ها در این جشنواره با تکنیک‌های متفاوت آشنا می‌شوند و ایده‌های جدیدی پیدا می‌کنند که شاید در کارهای بعدی به کارشان بیاید. از طرف دیگر این جشنواره تجمیع آثار استانی است که در کنار هم در این چند روز دیده می‌شوند که فرصت مناسبی برای ارزیابی فعالیت‌ها را ایجاد می‌کند.

او در پاسخ به این سؤال که فعالیت‌های نمایشی چه تأثیری بر زندگی کودکان و نوجوانان می‌تواند داشته باشد گفت: از ابعاد مختلفی می‌شود به این فعالیت‌ها نگاه کرد. شکل مرسوم‌تر این است که آن‌ها در یک فعالیت هنری مشارکت می‌کنند که در عین یاددادن فعالیت گروهی به بچه‌ها روی بالا بردن اعتمادبه‌نفسشان تأثیر دارد.

گلباز تأکید کرد: اما اگر بخواهیم زیرساخت‌های این فعالیت‌ها را بیشتر بررسی کنیم می‌توانیم نقش آموزشی و درمانی نمایش را هم مدنظر قرار دهیم. به شکل کلی ورود کودکان و نوجوانان به هنرهای نمایشی به آن‌ها کمک می‌کند که حرفه آینده خودشان را انتخاب کنند، آماده ورود به جامعه بشوند و تمرین زندگی کنند.

نوجوانان درصحنه تئاتر درس زندگی می‌آموزند

ساغر لطفی‌نژاد، نمایشنامه‌نویس، کارگردان، طراح و سازنده عروسک‌های نمایشی که حدود ۲۳ سال در کانون مربی و کارشناس بوده، درباره جشنواره هنرهای نمایشی گفت: تعداد آثار شرکت‌کننده این دوره نسبت به دوره گذشته روند رو به رشدی داشته است. هرچند تعدادی از آثار در مرحله بازبینی از دور رقابت خارج شدند اما تلاش مراکز و مربیان قابل‌تقدیر است.

او درباره مهم‌ترین نکته قابل‌توجه در این دوره از جشنواره گفت: امسال نیاز به آموزش در بخش کارگردانی به‌شدت به چشم می‌خورد که امیدواریم مربیان علاقه‌مند به حوزه کار نمایش و نمایش عروسکی بتوانند از حمایت استان برای حضور در کارگاه‌های تخصصی تئاتر بهره‌مند شوند. چراکه یک کارگردان غیر خلاق و ناآشنا به حوزه خلاقیت‌های اجرائی می‌تواند یک متن قوی را زمین بزند.

داور جشنواره هنرهای نمایشی کانون درباره جایگاه فعالیت نمایشی برای نوجوانان توضیح داد: در لایه‌های پنهان هر فعالیتی در کانون پرورش فکری، اهداف تربیتی و آموزشی بسیاری نهفته است. نوجوانان در مسیر فعالیت نمایشی که در مراکز کانون به شیوه فرایند محور و عضو محور اجرا می‌شود از انتخاب متن تا طراحی عروسک‌ها و لباس همراه مربی پیش می‌روند.

او ادامه داد: تمرین مهارت‌های زندگی همچون توجه و احترام به نظر و عقیده یکدیگر، مهارت ارتباطی مؤثر، خودآگاهی و همدلی، همه و همه ازجمله مسائلی است که در این فرایند باعث افزایش توانایی های روانی – اجتماعی اعضا می شود. آن‌ها زندگی را روی صحنه تئاتر می‌آموزند. تلخی و شیرینی، زشتی و زیبایی را مشق می‌کنند تا خود را برای صحنه‌های بزرگ زندگی آماده کنند.

لطفی‌نژاد تأکید کرد: اما حضور در یک جشنواره به‌تنهایی نمی‌تواند تأثیری در زندگی نوجوانان بگذارد، آنچه در این فرایند و مسیر اتفاق می‌افتد باعث شکل‌گیری شخصیت‌های موفق‌تر در زندگی آینده می‌شود.

گفتنی است مراسم پایانی جشنواره‌ی هنرهای نمایشی مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران هم‌زمان با اختتامیه جشنواره سرود استانی در آذر سال 1398 برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =