کد خبر: 292585
تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶
بازدید 631
به خواست بچه‌های امروز توجه کنیم

فرشته حق‌نظری، مربی فرهنگی مرکز فرهنگی هنری شماره یک یاسوج است. او قصه‌ی «سئوال موموکی» را در جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی در شیراز روایت می‌کند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس، حق‌نظری هفده سال است که در جشنواره‌های استانی شرکت می‌کند؛ قصه‌گوی برگزیده استانی است و چند سال هم مورد تقدیر قرار گرفته است. برگزیده بخش ایده‌پردازی و استفاده از جلوه‌های خلاق و تقدیر شده برای خلاقیت در قصه‌گویی. ده سال هم قصه‌گوی سیمای کودک (صدا و سیمای مرکز ایلام) بوده‌است.

خودش می‌گوید: قصه‌هایی که وجه تصویرسازی بیشتری داشته باشند را برای روایت می‌پسندم.

به طور معمول، شیوه‌هایی را انتخاب می‌کند که بچه‌ها بتوانند در جریان قصه مشارکت داشته باشند.

از او پرسیدم: آیا فناوری‌های نوین در گسترش قصه‌گویی نقش دارد؟

 او گفت: فناوری ‌های نوین اگر بتواند در خدمت قصه‌گویی قرار بگیرد می‌تواند مؤثر باشد. قصه‌های خلاقانه و مربیان قصه‌گوی خلاق می‌توانند فن‌آوری را به تسخیر قصه‌گو و قصه‌گویی در ‌آورند؛  به نظر من  نه تنها مانع نیست بلکه می‌تواند مؤثر باشد.

از حق‌نظری پرسیدم از انتشار روایت‌گری قصه‌ها در سیما چه بازخوردهایی دریافت کرده است؟

 در جاهای مختلف من را به نام خاله قصه‌گو صدا می‌زدند و گاهی عکس می‌گرفتند و من آنها را به سمت کتابخانه‌های کانون هدایت می‌کردم.  گاهی هم بعضی از والدین نحوه تهیه کتاب قصه‌ها یا برخی از قصه‌هایی را که تعریف می‎کردم تعریفی می‌خواستند که باز مراکز کانون را معرفی می‌کردم. علاقمندی بچه‌ها به امانت گرفتن کتاب‌های  مربوط به قصه‌ای که  قصه‌گویی آن‌را در برنا مه کودک  سیما دیده بودند بیشتر بود .

این قصه‌گو از قصه‌گویی خلاق هم گفت: به گفته‌ی او، قصه‌گویی خلاق شیوه‌های نوین و خلاق  قصه‌گویی است که بسیار مورد اقبال مخاطب می باشد. ابزارها و هر آنچه که می‌تواند به درک و فهم و جذابیت قصه بیفزاید جالب و جذاب است . تنها مرز ظریف نمایشی نشدن آن  باید رعایت شود.

او شیوه‌ی سنتی قصه‌گویی را بیشتر دوست دارد، می گوید: قصه‌گویی نوین با انتخاب قصه‌ی مناسب و توجه به حوصله‌ی مخاطب و بازنویسی صحیح و اجرای درست آن می‌تواند جذاب باشد.

از حق‌نظری پرسیدم: ارتباط قصه‌گو با مخاطب در قصه‌گویی تا چه میزان ضروریست واین هنر را یک قصه‌گو چطور کسب می‌کند؟

قصه‌گو بسیار مؤثر است و  بارها دیده‌ایم که یک قصه‌ی ساده را یک قصه‌گوی خوش‌ذوق آن‌چنان زیبا و خلاق تعریف می‌کند، گویی قصه‌ی تازه‌ای خلق کرده است. اگر یک قصه‌ی واحد را در اختیار چند قصه‌گو قرار دهید هریک به شیوه‌ی خود قصه‌گویی می‌کند؛ این مثال می‌تواند تأثیر قصه‌گوی خلاق را بیشتر نشان دهد.

او از انتخاب قصه‌اش هم گفت: بر کسی پوشیده نیست که  با ها و بارها کودکان و نوجوانان درباره‌ی مفاهیم فلسفی و خداشناسی می‌پرسند و چه بهتر به زبان قصه و زبان کودکانه  بتوانیم تا حدودی به سئوالات فلسفی آن‌ها پاسخ دهیم. قصه «سئوال مو موکی»، پاسخ دادن به یک سئوال فلسفی درباره‌ی شناخت خداست.

 پرسیدم: با ظهور تکنولوژی‌های جدید ارتباطی آیا هنوز می‌توان کودکان و نوجوانان را پای قصه نشاند؟

-بله. برای قصه‌گویی، باید به خواست بچه‌های امروز توجه کنیم و نیازهای آنها را خوب بشناسیم و با شیوه‌های جذاب چه به‌صورت سنتی و چه به‌صورت خلاقانه پاسخ دهیم؛ آنها به یافتن پاسخ سئوالاتشان علاقمند هستند. تأثیر محیط قصه‌گویی و تبلیغات رسانه‌ای در معرفی جایگاه و اهمیت قصه‌گویی بسیار مؤثر است.

قصه‌گوی یاسوجی از قصه‌گویی با ابزار هم گفت: قصه‌گویی با ابزار، استفاده از هر آن‌چیزی ست که به فهم و درک و پذیرش و جذابیت قصه اضافه می‌کند و ابزار  بایست مکمل قصه باشد.

قصه «بی‌بی سه شنبه» اولین قصه‌ای ست که حق‌نظری از زبان مادر بزرگش شنیده است.

-نظرش را درباره‌ی میزبانی شیراز جویا شدم:

یکی از استان‌هایی که می‌تواند میزبان خوبی در جهت معرفی منابع مکتوب قصه باشد شیراز است. وجود مفاخر بزرگ ملی و ادبی در این استان  به غنا و ارزشمندی آن افزوده است و به نظر محیطی کاملا ً مناسب، با قدمت و اصالت  قصه‌گویی را برای میزبانی جشنواره  قصه‌گویی فراهم خواهد کرد.

این قصه‌گو برگزاری جشنواره‌های قصه‌گویی را این‌طور ارزیابی کرد: اهمیت دادن به قصه و قصه‌گویی با وجود جشنواره‌ها در تمام مراحل کتابخانه، استانی، منطقه و ملی حتی فراملی به ارزشمندی و ترویج فرهنگ قصه و قصه‌گویی می‌افزاید.

برای خانم حق‌نظری موفقیت آرزومندیم.

مصاحبه: اعظم موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =