قصه‌گویان آشنا با کودک و نوجوان، بچه‌ها را پای قصه می‌نشانند

نشستن پای صحبت قصه‌گوها، حال خوبی را برای آدم رقم می‌زند. دقایقی فارغ از دغدغه‌های روزمره به حرف‌هایی گوش می سپری که روزهای خوب و قصه های خوش گذشته را برایت تداعی می‌کند. این‌بار قصه‌گوی مهربانمان، مربی مسئول مرکز فرهنگی هنری شماره 3 اهواز است.

او در جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی که 17 تا 19 آبان ماه 1398 در شیراز برگزار می‌شود قصه‌ی «تولد ماربوآ»را روایت می‌کند. گفتگو با مهناز شهرکی خواندنی است:

-خانم شهرکی بفرمایید چه سبک قصه‌هایی را برای روایت انتخاب می‌کنید؟

معمولا قصه‌های علمی را برای کودکان و قصه‌های کهن را برای نوجوانان انتخاب می‌کنم.

-چند سال است که قصه می‌گویید؟

 قریب به ده سال است که قصه‌گویی می‌کنم. واکنش‌های متفاوت بچه‌های مختلف در مواجهه با یک قصه‌ی مشترک برای من همیشه جذاب و سرشار از تجربه بوده است.

-آیا به نیاز بچه‌ها در شیوه‌های متفاوت قصه‌گویی فکر می‌کنید و خودتان در انتخاب قصه و روایت قصه به آن توجه دارید و این نیاز باعث شده تفاوتی در قصه‌گویی خود ایجاد کنید؟

یقینا این‌طور است به نیاز بچه‌ها با توجه به عصری که کودکان و نوجوانان با ابزارهای پیشرفته‌ی تکنولوژی سروکار دارند حائز اهمیت است و ارائه‌ی شیوه‌های مختلف قصه‌گویی بر میزان تأثیرپذیری قصه بر مخاطب اثری مثبت را به همراه خواهد داشت. یک قصه‌گویی موفق است. به همین دلیل همیشه سعی بر این بوده‌است که  با استفاده از  شیوه‌های مختلفی به روایت قصه‌ها بپردازم.

-به نظر شما فناوری نوین در گسترش قصه‌گویی نقش دارد؟

 همان‌طور که تأثیر فناوری نوین در زندگی امروزی بر کسی پوشیده نیست این  تأثیر را در امر قصه‌گویی نیز نمی‌توان نادیده گرفت اما در مورد این‌که نقش مثبتی می‌تواند داشته باشد یا نه؟ بستگی به قصه‌گو دارد که  چگونگی و چرایی استفاده از تکنولوژی برایش روشن و مشخص باشد.

- قصه‌های خود را در رسانه‌ها منتشر می‌کنید؟

 بله چندین بار در یک گروه  مجازی قصه‌گویی ویژه‌ی بانوانی که کودک  6 تا 9 ساله  داشتند؛ قصه‌های خود را به شکل صوتی به اشتراک گذاشتم.

-چه بازخوردهایی از انتشار قصه‌هایی خود در فضای مجازی داشته‌اید؟

از مهم‌ترین بازخوردهای این کار علاقه‌مند ‌شدن مادران به فعالیت قصه‌گویی برای فرزندانشان بود. همچنین آشنایی مادران با  شیوه‌ی قصه‌گویی و نیز درونی‌کردن اهمیت قصه‌گویی برای کودکان و خردسالان از آثار خوب انتشار قصه‌هایم در فضای مجازی بود.

-از قصه‌گویی خلاق برایمان بگویید. 

روایت قصه به شکلی نو چه از حیث زاویه دید یا ابزار و اجرا را می‌توان در چهارچوب یک قصه‌گویی خلاق گنجاند. در واقع در قصه‌گویی خلاق، یک قصه‌گو سعی بر این دارد تا در بخش‌های مختلف قصه‌گویی از قبیل انتخاب قصه، نوع ابزار و .... نگاه و عملکرد تازه‌ای را  به معرض نمایش بگذارد.

-شما به شیوه‌های سنتی قصه‌گویی اعتقاد دارید یا استفاده از فناوری‌های نوین را می‌پسندید؟

 من از آن جمله مربیانی هستم که به قصه‌گویی با استفاده از فناوری‌های نوین علاقمندم و این نوع قصه‌گویی را  بیشتر می‌پسندم  و البته اعتقادم بر این است که با استفاده از فناوری می‌توانم توجه بچه‌ها را به قصه بیشتر جلب کنم. اما به فراخور مکان و زمان مناسب، این‌گونه قصه‌گویی را انتخاب می‌کنم.

-ارتباط قصه‌گو با مخاطب در قصه‌گویی تا چه میزان ضروری است و این هنر را یک قصه‌گو چطور کسب می‌کند؟

 یک قصه‌گو، قصه می‌گوید تا با مخاطب خود ارتباط برقرار کند و پیام  خود را  به شکلی کاملا غیرمستقیم به مخاطب منتقل کند حال این ارتباط می‌تواند چشمی باشد، کلامی باشد یا  بدنی فرقی ندارد؛ مسئله‌ای که اینجا اهمیت دارد برقراری ارتباط مناسب و کافی با مخاطب است که اگر اتفاق رخ ندهد در واقع قصه‌گو موفق عمل نکرده ‌است، البته توانمندی قصه‌گو در برقراری ارتباط فارغ از ویژگی‌های شخصی افراد، تمرین و آشنا بودن با اصول قصه‌گویی می‌تواند کمک شایانی به  قصه‌گو در تقویت این  بخش کند.

-درباره‌ی قصه‌ای که در جشنواره اجرا خواهید کرد توضیح دهید؛ با چه معیارهایی این قصه را  انتخاب کردید؟

قصه‌ای که در جشنواره  خواهم گفت یک قصه‌ی کودکانه  است که سعی کرده‌ام با توجه به نیازها و علائق کودکان انتخاب کنم.

-با ظهور تکنولوژی‌های جدید ارتباطی آیا هنوز می‌توان کودکان و نوجوانان را پای قصه نشاند؟ چگونه؟

 بدون‌شک یک قصه‌گوی توانمند به راحتی می‌تواند  کودکان و نوجوانان را حتی در این عصر تکنولوژی پای قصه‌ها بکشاند و میخکوب قصه‌گویی‌اش کند؛ اگر با دنیای کودک و نوجوان  امروز آشنا باشد و نیازها و علائق کودک و نوجوان امروز را به خوبی بشناسد و به این مسائل در قصه‌گویی اهمیت دهد.

-منظور از قصه‌گویی با ابزار چیست؟

هر قصه‌ای که با استفاده از ابزارهایی اجرا می‌شود را  قصه‌گویی با ابزار می‌گویند اما به این باید توجه داشت که  قصه‌ی ابزاری ویژگی خاص خود را دارد و از مهم‌ترین ویژگی‌های قصه با ابزار این است که  ابزار در خدمت  قصه باشد و در صورت حذف آن قصه قابل اجرا نباشد و دچار نقص شود.

-یادتان هست اولین قصه‌ای را که شنیدید چه بود؟

 راستش اولین  قصه‌ای که  شنیدم را یادم نیست اما یکی از قصه‌های دوران کودکی‌ام که هیچ‌وقت فراموشش نمی‌کنم قصه‌ی ضحاک ماردوش است که از زبان پدربزرگم شنیدم.

-نظرتان راجع به میزبانی شیراز چیست؟

سپردن میزبانی جشنواره‌ی قصه‌گویی به استان‌ها، باعث برگزاری هرچه باکیفیت‌تر جشنواره می‌شود.

 شیراز هم که  شهر شعر است و شور. مگر می‌شود نام شیراز بیاید و آدم به وجد نیاید.

-کانون متولی امر قصه‌گویی در کشور است؛ برگزاری جشنواره‌های استانی، منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

 با توجه به استقبال بی‌نظیر مربیان کانون در سطح کشور برای شرکت در جشنواره، انتظار می‌رود جشنواره به لحاظ کیفی چشم‌گیر باشد.

-موفقیت در قصه‌گویی را برای شما آرزومندیم.

ممنون

مصاحبه: اعظم موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =