کارگاه «طراحی صحنه در تئاتر کودک و نوجوان» برگزار شد

کارگاه «طراحی صحنه در تئاتر کودک و نوجوان» با حضور سینا ییلاق‌بیگی، مدرس دانشگاه و طراح صحنه تئاتر در صبح روز یک‌شنبه، ۱۲ آبان ۱۳۹۸ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل، ییلاق‌بیگی درباره کارگاه‌های تخصصی آموزشی تئاتر کودک و نوجوان ویژه کارگردانان پذیرفته‌شده در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان گفت: من همه تلاشم را کردم تا در این کارگاه تجربیات گذشته خودم را به شرکت‌کنندگان منتقل کنم. با آن‌ها درباره مسائلی مثل تعامل با کارگردانان، دکوراتیوها، سالن‌داران، امکانات سالن‌ها، جشنواره‌ها و ارگان‌های مختلف صحبت کردم، مسائلی که خودم همیشه با آن‌ها درگیر بودم و طی سال‌هایی که در زمینه طراحی صحنه فعالیت می‌کنم در خصوص آن‌ها تجربه‌هایی به دست آورده‌ام.

او ادامه داد: همه تلاشم را کردم تا صادقانه با آن‌ها صحبت کنم، یعنی حتی از اشتباه‌های خودم هم با آن‌ها صحبت کردم. نمی‌خواستم فقط مجموعه‌ای از محفوظات به آن‌ها منتقل کنم یا از دست‌آوردهایی صحبت کنم که نسبت به جریان خلق آن‌ها هیچ اطلاعاتی ندارم.

ییلاق‌بیگی تاکید کرد: کارگاه امروز بیش‌تر کارگاه تبادل اندیشه بود. خروجی کارگاه‌هایی که بدین شکل برگزار می‌شوند، لزوما یک ماکت، متن یا کار نیست. ما با هم صحبت می‌کردیم و محصول این کارگاه ایجاد پرسش در مخاطب بود. ایجاد این پرسش‌هاست که باعث حرکت شرکت‌کنندگان کارگاه می‌شود. چون در سیر رسیدن به پاسخ سوال‌شان، دریافت‌ها و تجربه‌های متفاوتی پیدا می‌کنند که به آن‌ها در رسیدن به هدف‌شان کمک می‌کند.

وی با اشاره به این‌که کارگاه طراحی صحنه را به دو بخش تقسیم کرده است، گفت: در بخشی از این کارگاه درباره این‌که طراح صحنه چه کسی است، صحبت کردیم و در بخش بعدی به این موضوع پرداختیم که یک طراح صحنه چطور باید ایده‌هایش را گسترش بدهد.

او ادامه داد: درباره مخاطب‌شناسی در تئاتر هم صحبت کردیم، چراکه هم کارگردانان و هم طراحان صحنه تئاتر به عنوان متولیان تئاتر کودک و نوجوان باید مخاطبانشان را بشناسند. به نظر می‌رسد ما هنوز مخاطب خودمان را به خوبی نمی‌شناسیم و روی مخاطب‌شناسی کار نکرده‌ایم. در این بخش به نظرم جای پژوهش خالی است.

ییلاق‌بیگی با انتقاد از به روز نبودن متولیان تئاتر کودک و نوجوان تاکید کرد: بچه شش ساله امروز، با بچه شش ساله چند سال پیش بسیار متفاوت است. اما به نظر می‌رسد ما تولیدکنندگان تئاتر با آن‌ها همراه نیستیم و به روز نمی‌شویم. همیشه در حسرت کارهای دهه شصت هستیم و از شکافی که بین نسل‌ها وجود دارد، انتقاد می‌کنیم. در حالی که ما باید پیوند دهنده نسل‌ها باشیم و جلوتر از جامعه خودمان حرکت کنیم.

یادآوری می‌شود کارگاه‌های تخصصی آموزشی تئاتر کودک و نوجوان از سوی مرکز تولید تئاتر، انجمن‌ هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری و مرکز ملی اسیتژ ایران به مدت سه روز از روز یکشنبه تا سه‌شنبه، ۱۲ تا ۱۴ آبان ۱۳۹۸ برای کارگردانان تئاتری که آثارشان در بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان پذیرفته شده است در سالن آسمان مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =