ایجاد تفکر انتقادی هدف آموزش سواد رسانه‌ای به کودکان و نوجوانان است

مدرس پودمان آموزشی «کودک و نوجوان، رسانه و ارتباط‌جمعی» گفت: ایجاد تفکر خلاقانه، انتقادی و موشکافانه هدف آموزش سواد رسانه‌ای به کودکان و نوجوانان است.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، بهرام یارزاده دهکردی با بیان این مطلب افزود: کودکان و نوجوانان می‌بایست در کنار سایر مهارت‌های ارتباطی مثل خواندن، نوشتن، صحبت کردن و گوش دادن با مفاهیمی چون ارتباط‌جمعی و وسایل آن و سواد رسانه‌ای آشنا شوند تا در آینده نگاه و تفکری نقادانه به انبوه اطلاعاتی که دریافت می‌کنند داشته باشند.

نویسنده کتاب نقش قصه‌گویی در تقویت هویت فرهنگی کودکان و نوجوانان با اشاره به این‌که در دوران کودکی می‌توان بچه‌ها را از طریق فعالیت‌های جذاب کانون چون سفال‌گری، نقاشی، کاردستی، قصه‌گویی، نمایش و ... با انواع وسایل ارتباط‌جمعی هم چون روزنامه‌ها، مجلات، رادیو، تلویزیون، سینما، اینترنت، مراکز انتشاراتی، صنایع تولید نوارهای موسیقی و نرم‌افزارهای رایانه‌ای گردهمایی‌های عمومی، جشنواره‌ها و... آشنا کرد گفت: در جهان امروز، وسایل ارتباط‌جمعی با انتقال اطلاعات و معلومات جدید و تبادل افکار عمومی سهم بسزایی در پیشرفت فرهنگ و تمدن بشری ایفا می‌کنند و بر همین اساس می‌بایست از همان کودکی بچه‌ها را با این وسایل آشنا کرد و سواد استفاده از آن‌ها را به بچه‌ها آموزش داد.

وی اضافه کرد: کودکان باید بتوانند تلویزیون، رادیو، رایانه، تلفن را به‌عنوان وسایلی که برای راحتی، ارتباط سریع‌تر، راحت‌تر و دقیق‌تر و بالا بردن اطلاعات مردم جهان تهیه شده بشناسند و چگونگی ارتباط ساده از طریق این وسایل را یاد بگیرند.

یارزاده دهکردی بیان کرد: کودکان باید فرابگیرند که در هنگام استفاده از این وسایل، چه نکاتی را رعایت کنند که برای خودشان و دیگران مشکلی به وجود نیاید و از این رو مراکز کانون با داشتن مربیان کارآزموده می‌توانند با بهره‌گیری از فعالیت فرهنگی هنری و ادبی این مهم را انجام بدهند.

این نویسنده خوزستانی با اشاره به این‌که بعد از آشنایی کودکان با انواع رسانه‌های ارتباط‌جمعی در دوره نوجوانی نیز می‌توان با دادن آگاهی کامل در خصوص آموزش‌های لازم در استفاده از رسانه‌ها و پرورش نگاه منتقدانه به محتوای رسانه‌ها از سوی مربیان به بچه‌ها، آن‌ها را به‌عنوان مخاطبان فعال و نه منفعل پرورش داد و تأکید کرد: با هدایت نوجوانان از سوی مربیان در استفاده از شبکه‌های اجتماعی و مجازی می‌توان بچه‌ها را با مزایا و مخاطرات رسانه‌های ارتباط‌جمعی آشنا کرد تا توانایی بازشناسی پیام‌های مخرب در هر پیام را شناسایی کنند.

وی یادآور شد: با سواد رسانه‌ای افراد جامعه قادر خواهند بود پیام‌های پیچیده‌ی موجود در محتوای تلویزیون، رادیو، روزنامه‌ها، مجلات، کتاب‌ها، بیلبوردهای تبلیغاتی، اینترنت و سایر رسانه‌های مستقل را کشف کنند.

گفتنی است: پودمان آموزشی «کودک و نوجوان، رسانه و ارتباط‌جمعی» به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان از 12 آبان ماه 1398 در اهواز آغاز شده است و 14 آبان ماه به کار خود پایان خواهد داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =