عروسک‌های دنیای اطراف‌تان را کشف کنید

کارگاه «جان‌بخشی به عروسک» با حضور زهرا صبری، مدرس و کارگردان تئاتر صبح روز دوشنبه، ۱۳ آبان ۱۳۹۸ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل، کارگاه‌های تخصصی آموزشی تئاتر کودک و نوجوان که کارگاه «جان‌بخشی به عروسک» یکی از این کارگاه‌هاست به مدت سه روز برای کارگردانان تئاتری که آثارشان به بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان راه یافته است، برگزار می‌شود.

پیش از شروع کارگاه به شرکت‌کنندگان اطلاع داده شده بود که با عروسک در این کارگاه حاضر شوند. شرکت‌کنندگان از اوایل صبح با عروسک‌های مختلفی در کارگاه «جان‌بخشی به عروسک» حضور پیدا کرده بودند. صبری به دو نکته اشاره کرد، تنفس عروسک و بیان. او از شرکت‌کنندگان خواست هر کدام به یک جمله فکر کنند و آن را با عروسکشان بیان کنند. صبری در جلوی هر شرکت‌کننده می‌ایستاد و نکاتی پیرامون عروسک‌ و عروسک‌گردان می‌گفت. برخی از عروسک‌ها تایید و برخی دیگر رد می‌شدند. صبری به هنرجویان گفت که عروسک‌های شما باید باورپذیر باشند، انگار جزئی از خودتان هستند. شما با استفاده از تخیل می‌توانید کاری کنید که عروسک به شکل طبیعی‌تری به حرکت دربیاید. کارگردان خوب می‌تواند از هر موادی عروسک بسازد.

در نیمه دوم این کارگاه، صبری از هنرجویان خواست تا گوشی‌های همراه‌شان را بیرون بیاورند، به فضای بیرون بروند و از هر چیزی که قابلیت جان‌بخشی و تبدیل شدن به عروسک را دارد، عکس بگیرند. پس از نیم ساعت هنرجویان به فضای کارگاه بازگشتند و عکس‌هایشان را تحویل دادند. این عکس‌ها برای همه شرکت‌کنندگان به نمایش گذاشته شد و صبری درباره تک تک آن‌ها صحبت کرد.

او در پایان این کارگاه گفت: شما باید به همه این موارد از تنفس تا بیان عروسک توجه داشته باشید چه بخواهید کاری را کارگردانی کنید، چه بخواهید عروسک‌گردانی کنید.

صبری تاکید کرد: در اطراف شما عروسک‌های بی‌شماری وجود دارند که هر روز با آن‌ها زندگی می‌کنید ولی این‌که عروسک‌های زندگی روزمره شما به صحنه نمایش برسند، نیاز به دخل و تصرف زیادی دارند.

او ادامه داد: برای همین باید نگاه خلاقانه‌ای به دنیای اطراف خودتان داشته باشید و آن‌ها را کشف کنید. این‌طوری نشود که وقتی عروسکی متفاوت را می‌بینید که همه آن را تحسین می‌کنند، با خودتان بگویید چه‌طوری عروسک‌ساز این را دیده است؟! چرا من این کار را نکردم، این عروسک که در زندگی من هم بود. ولی آن عروسک‌ساز، کارگردان یا عکاس چیزی را فراتر از فکر شما دیده است. من همیشه در کلاس‌هایم یک مثال می‌زنم، می‌گویم با یک، دو و سه یک عدد بسازید ولی این اشتباه است که ۱۲۳ بسازید. چون این آسان‌ترین شکل ترکیب این اعداد است. پس ۲۱۳ کجاست؟ یا ۲۳۱؟ خلاق فکر کنید، خلاق ببینید و سعی کنید با نگاه موشکافانه‌تری به جهان اطراف خودتان نگاه کنید. به سراغ دم‌ دستی‌ترین ایده‌ها و چیزهایی که به ذهن همه می‌رسد نروید. گاهی این خلاقیت از ساده‌ترین روش‌ها مثلا یک جابه‌جایی ساده به دست می‌آید.

یادآوری می‌شود کارگاه‌های تخصصی آموزشی تئاتر کودک و نوجوان از سوی مرکز تولید تئاتر و انجمن‌ هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری و مرکز ملی اسیتژ ایران از روز یکشنبه تا سه‌شنبه ۱۲ تا ۱۴ آبان ۱۳۹۸ در سالن آسمان مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =