محتوای قصه باید در راستای رفع نیاز فکری کودک و نوجوان باشد

فاطمه رشیدی،کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی و مربی ادبی مراکز ۳ و۴ اهواز است که قصه« قلعه جنی» را در جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی در شیراز روایت می‌کند. با او به گفتگو نشستیم:

-خانم رشیدی  چه سبک قصه‌هایی را برای روایت انتخاب می‌کنید و چندسال است که قصه می‌گویید؟

چهار  سال است قصه‌هایی را روایت می‌کنم که با نوجوان امروز و دغدغه‌ها و آرزوهایشان مرتبط است.

-شما به نیاز  بچه‌ها در شیوه‌های متفاوت قصه‌گویی فکر می‌کنید؟

بله،قطعا. محتوای قصه باید در جهت رفع نیازهای فکری و تمایلات روز کودکان و نوجوانان باشد و قصه‌گو باید به اصطلاح فرزند زمان خویشتن باشد تا بتواند مخاطب را با خود به دنیای قصه‌اش ببرد.

-نظرتان درباره تأثیر فناوری در قصه‌گویی امروز چیست؟

از آن‌جا که ما در عصر تکنولوژی به سر می‌بریم، قصه‌گو باید به فراخور ظرفیت‌های قصه و مخاطب، خواه به ناگزیر و خواه با هوشمندی، از فناوری‌های روز در جهت جذاب‌تر شدن قصه استفاده کند و آن‌را به عنوان ابزاری کارآمد و مؤثر در نظر بگیرد.

-از قصه‌گویی خلاق برایمان بگویید.

قصه‌گوی خلاق قصه‌گویی ست که از تمام ظرفیت‌های قصه برای ارایه‌ی  نو و تاثیرگذار استفاده کند و این امر شامل حال قصه‌های کهن و بازنگری و بازنویسی مناسب از این گنجینه‌های ناب ملی می‌شود.

-شما به شیوه‌های سنتی قصه‌گویی اعتقاد دارید یا استفاده از فناوری نوین؟

اعتقاد شخصی من بر آن است که ظرفیت ها و امکانات موجود در مثلث قصه، قصه‌گو و مخاطب قصه، نوع و شیوه‌ی ارایه‌ی قصه را مشخص می ‌کند و باید نسبت به شیوه‌های سنتی یا نوگرا با دیدی باز وکاربردی نگاه کنیم.

-برایمان از ضرورت ارتباط قصه‌گو با مخاطب بگویید و بفرمایید این هنر را یک قصه‌گو چطور کسب می‌کند؟

یکی از ضروری‌ترین ابزارهای قصه‌گویی، ایجاد ارتباط بین قصه‌گو  و مخاطب است؛

این مهم می‌تواند با بیان، نگاه، حالات چهره و زبان بدن، فراز و فرودهای قصه و قصه‌گو و مشارکت دادن مخاطبان در قصه و...صورت پذیرد.

-تمایل دارید درباره قصه‌ای که در جشنواره اجرا خواهید کرد هم صحبت کنید؟

گرچه قصه‌ی «قلعه جنی» در بستر زمانی چهل سال پیش جریان دارد اما سعی بر آن شده تا با نقب زدن به نیازها و دغدغه‌های نوجوان امروز، نسبت به تمایلات و آرزوها و رشد قهرمان اصلی قصه که نوجوان است پرداخت شود. این قصه سرشار از شور و نشاط نوجوانی،آرزوها و تصمیمات مهم در بزنگاه زندگی است و محور اصلی آن رشد شخصیت نوجوانان است.

-دنیای امروز دنیای ظهور و بروز تکنولوژی‌های جدید ارتباطی ست؛ با این وصف چگونه می‌توان کودکان و نوجوانان را پای قصه نشاند؟

 یک قصه‌گو زمانی می‌تواند موفق شود که با روند تغییرات جامعه و امکانات به روزی که در اختیار مخاطبین است همراه شود و به خوبی از همان تکنولوژی در جهت جذب مخاطبین خود بهره ببرد.

و اولین قصه‌ای که شنیدید؟

-اولین قصه‌ای که شنیدم قصه‌ی (تمتی) از زبان و بیان گرم، شیرین و دلنشین مادر بزرگم بود.آن چنان قصه را باور داشت و آن را پر از رنگ و تصویر و صدا کرده بودکه من نیز آن را در ذهنم تصویرسازی و از صمیم قلب باور کرده بودم.

برای خانم رشیدی روزهای سرشار از قصه‌های خوب آرزومندیم.

مصاحبه: اعظم موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =