قصه، به عنوان واسطه‌ی تربیتی، ابزاری ارزشمند برای هدایت نسل‌هاست

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس در آیین افتتاحیه بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه ۳ کشور در شیراز گفت: قصه، اعضای یک فرهنگ را به یکدیگر پیوند می‌زند و پل ارتباطی نسل‌های گوناگون می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون فارس، زهرا افتخاری، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس، در این مراسم سرزمین کهن ایران به سبب برخورداری از ادبیات غنی و پربار مهد قصه و قصه‌گویی عنوان کرد و گفت: بزرگان این سرزمین همواره از قصه‌گویی و اعجاز جادویی آن در راستای انتقال ارزش‌ها، افکار و مهارت‌ها بهره برده‌اند و این ابزار ارزشمند را به‌عنوان واسطه‌ی تربیتی برای هدایت نسل‌ها به‌کار گرفته ‌اند. اگر کلمه نبود قصه‌ای آفریده می شد؟ قصه‌ها آفریده می‌شوند تا جهانی تازه بسازند. قصه از دیرباز رسانه‌ی انسان برای فهم و انتقال تحولات اجتماعی، کنش‌های فردی، شرح زندگانی‌ها و رخدادهای تاریخی و مذهبی بوده است که راهی به شناخت و فهم فرهنگ‌های نوین می شود. زندگی را تأویل می‌کند، سنت‌ها و مراسم و مناسک را خلق می‌کند، اعضای یک فرهنگ را به یکدیگر پیوند می‌زند و پل ارتباطی نسل‌های گوناگون می‌شود.

به گفته‌ی افتخاری، جهان قصه، جهان تضادها و تفاهم‌هاست، جهان ساختن است، جهان فراز و فرود عاطفه، جهان مرگ‌ها و تولدها، جهان دوست داشتنی که در آن نایافته‌ها، یافته می‌شوند و ناممکن‌ها، ممکن.

مدیر کل کانون فارس در ادامه گفت:  همه‌ی ما در پی آنیم که که در دل نفاق روزمره‌ای که در پیرامون خویش می‌یابیم، نوعی وفاق بدمیم و برای نیل به این مقصود به قصه‌گویی نیازمندیم تا مجال دوباره روئیدن بیابیم در وسعت سبز جهان داستان، تا تلخی‌ها را از خاطر بزداییم و طلوع آرزوها را به کرات به تماشا بنشینیم و صمیمانه و متعهدانه به خلق قصه و گویش و خوانش آن همت گمارده و در فهم و حفظ تاریخ، فرهنگ و هنر جامعه و مطلوب‌ها و دغدغه‌های مردمان این سرزمین گامی باورمندانه برداریم و بر این قرار، ستون استوار فرهنگ و هنر و ادب دیرینه‌ی این مرز و بوم را پاس بداریم و بر قدرش بیفزاییم.

افتخاری افزود: در حقیقت نشان شکوهمند این هنر کهن با نام کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مربیان و اعضای آن پیوندی ناگسستنی دارد و امروز با افتخار آیین بیست و دومین جشنواره منطقه ٣ کشور را برگزار می‌کنیم.

به گفته‌ی مدیر کل کانون فارس، شکوه قصه‌ها در این است که در سکوت هم قصه‌اند. قصه‌گویان، آفریدگاران قصه‌هایند. هر قصه با هر نقل قصه‌گو، تولدی دوباره دارد.

افتخاری سهمی از جشن قصه‌گویی را برای قصه‌گو و سهمی را برای قصه‌شنو عنوان کرد و گفت: قصه‌گو و قصه‌شنو، با شنیدن و گفتن هر قصه، وقتی به جهان واقعی قدم می‌گذارند، دیگر آن انسان قبلی نیستند. قصه، زیستن و تجربه زندگی در جهان خیال را ممکن می‌سازد و قصه‌شنو را برای تجربه زندگی آماده می‌کند و قصه‌گو، آن‌گاه که به رشد معنوی قصه‌شنو، می‌اندیشد هم روان‌درمان‌گر هست و هم نیست؛ وقتی به مشکلات قصه‌شنو  و رشد تفکر او فیلسوف هست و نیست؛ قصه‌گو جامعه‌شناس هست و نیست وقتی به رشد اجتماعی قصه‌شنو می‌اندیشد.

او رسالت قصه‌گو را چشاندن لذت قصه و شادمانی حضور در جشنی بی‌نظیر  به شنونده عنوان کرد و گفت:  امروز در جشنی که با تولدهای پی‌درپی همراه است، شاهد تولد عاطفه و اندیشه هستیم. این شادمانی بر مربیان و اعضای عزیز کانون، این آفریدگان قصه‌های بی‌بدیل مبارک باشد.

مدیر کل کانون فارس در بخش پایانی سخنانش به تمام قصه‌گویان  راه‌یافته به بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه ٣ کشور تبریک گفت و اظهار امیدواری کرد در سرزمین قصه‌ها، در کوچه دالان‌های داستان شیراز، در شهر حکایت‌گویی سعدی، به آنان خوش بگذرد و لحظات خوبی را در شهر شیراز، سرزمینی پر از قصه‌های خلق شده توسط مردان و زنان بزرگ، قهرمانانی نیک‌اندیش و نیکوگفتار سپری کنند؛ مردمانی که درپاس‌داشت هنر دیرینه‌ی قصه‌گویی و در انتقال فرهنگ خوب زندگی کردن به کودکان و نوجوانان امروز و ساختن آینده برای زنان و مردان فردای ایران اسلامی تلاش می کنند.

بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه ۳ کشور از عصر روز جمعه ۱۷ آبان ماه ۱۳۹۸ با برگزاری نشست داوران و قصه‌گویان در شیراز آغاز و تا عصر روز نوزدهم همین ماه در محل همایش‌های بین‌المللی در هتل هما ادامه دارد. در این جشنواره ۳۰ قصه‌گو از استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، فارس، بوشهر و اصفهان طی دو روز در شیراز به روایت قصه می‌پردازند.

مرحله منطقه‌ای جشنواره قصه‌گویی با حضور برگزیدگان بخش زنان و مردان بالای ۱۸ سال در مرحله استانی، در پنج منطقه به میزبانی استان‌های فارس، آذربایجان‌غربی، لرستان، خراسان رضوی و گلستان برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =