قصه‌گو باید علاوه بر روایت‌گری، مرز بین قصه‌گویی و نمایش را رعایت کند

علی خانجانی، داور بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه ۳ کشور، شب گذشته در نشست با ۳۰ نفر از قصه‌گویان حاضر در این جشنواره، توصیه‌های لازم برای حضور هرچه بهتر در این رقابت را با آنها در میان گذاشت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس، خانجانی با اشاره به سابقه‌ی ۲۲ ساله خود در جشنواره‌های قصه‌گویی گفت:

در طول این سال‌ها از همه آموخته‌ام اما باید بگویم که داوری کاری بسیار سخت و دشوار است، به‌خصوص زمانی که داور از حساسیت‌های شرکت‌کنندگان و تلاش‌هایی که برای حضور در این رقابت‌ها داشته‌اند، آگاه باشد.

جشنواره و رویدادهای مشابه، فرصتی برای کسب تجربه‌های بیشتر برای قصه‌گویان است

وی با اذعان بر این‌که همه‌ی شرکت‌کنندگان دوست دارند از جشنواره راضی بیرون بروند، گفت: با این حال من اعتقاد دارم شرکت‌کنندگان در این رویداد باید به سوی آموختن قصه و بهتر قصه گفتن حرکت کنند.

خانجانی، این جشنواره و رویدادهای مشابه را فرصتی برای کسب تجربه‌های هرچه بیشتر توسط قصه‌گویان ارزیابی کرد و گفت: در نهایت آن‌ها باید بتوانند قصه‌های بهتری را در کتابخانه‌ها و کانون‌های پرورش فکری برای بچه‌ها روایت کنند.

اثرگذاری بر مخاطب از نکات حایز اهمیت در قصه‌گویی است

وی با تاکید براین‌که اثرگذاری بر مخاطب از نکات حایز اهمیت در قصه‌گویی است، تصریح کرد: یکی از دلایلی که باعث می‌شود در دیگر کشورها به امر قصه‌گویی اهمیت دهند، همین موضوع اثرگذاری قابل توجه آن است، چراکه قصه و قصه‌گویی به ساده ‌ترین شکل در یک فضای صمیمی به اجرا در می‌آید و این فضای صمیمی بهترین فرصت برای انتقال مفاهیم مورد نظر به مخاطب را فراهم می‌آورد.

 عضو تیم داوری بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه سه کشور یکی دیگر از ویژگی‌های قصه‌گویی را نزدیکی به زبان مردم دانست و گفت: این ویژگی نیز به اثربخشی هرچه بیشتر قصه کمک می‌کند.

قصه‌گو باید بهانه و واسطه‌ای باشد تا مخاطب نسبت به قصه‌ها، شناخت بیشتر و کامل‌تری پیدا کند

خانجانی با بیان این‌که قصه‌گویی و جشنواره‌های مرتبط با آن بهانه‌ای برای استفاده از سایر منابع ادبی می‌تواند باشد، ابراز داشت: در فرهنگ ایران قصه‌های زیادی وجود دارد و ما از این حیث غنی هستیم؛ بنابراین قصه‌گو باید با مراجعه به آنها بهانه و واسطه‌ای باشد برای این ‌که مخاطب نسبت به قصه‌ها شناخت بیشتر و کامل‌تری پیدا کند.

می‌توان هرشب به مدت بیش از ۱۳ سال، بدون تکرار، قصه‌گویی کرد

وی با بیان این‌که بالغ بر ۴ هزار و ۹۸۵ حکایت در مجموعه کتاب‌های «از قصه تا قصه‌گویی» وجود دارد بی‌آن‌که در این مجموعه‌ها از قصه‌های هزار و یک شب و یا ماجرای سمک عیار استفاده شده باشد، اظهارداشت: با همین حکایت‌ها می‌توان هرشب به مدت بیش از ۱۳ سال، بدون تکرار قصه‌گویی کرد.

عضو تیم داوری بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه سه کشور در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید براین‌که جشنواره‌ها باید باعث شوند قصه‌گویان به سراغ داستان‌های تازه بروند، استفاده از این نوع داستان‌ها را یکی از امتیازات قصه‌گویان دانست و گفت: قصه‌گو با استفاده از قصه‌های تازه، عملاً ۵۰ درصد مسیر را رفته و باید خود را روی جذب مخاطب و مسائل فنی کار متمرکز کند.

وی ادامه داد: قصه‌گو نباید دغدغه انتخاب شدن برای مرحله بعدی را داشته باشد؛ بلکه باید از حضور در رقابت‌ها لذت ببرد و برای اجراهای بهتر تجربه کسب کند.

قصه‌گو باید در هنگام اجرا باید به خود و به مخاطب اهمیت دهد

خانجانی همچنین با اشاره به این‌که قصه‌گو باید مرز بین  قصه‌گویی و نمایش را رعایت کند، ابرازداشت: باید توجه داشت که در قصه‌گویی دیوار چهارم وجود ندارد و قصه‌گو گو باید در هنگام اجرا به خود به عنوان گوینده قصه و به مخاطب به عنوان شنونده قصه اهمیت دهد. قصه‌گو و همچنین باید تعامل چشمی، بیانی و حرکتی خود را مخاطب حفظ کند و روی یک بخش از مخاطبان متمرکز نشود. علاوه براین‌ها ها قصه‌گو و نباید در جلد یک شخصیت باقی بماند و فراموش کند که روایت‌گری از ویژگی‌های مهم قصه‌گویی است.

عضو تیم داوری بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه سه کشور در پایان سخنان خود با تأکید بر این‌که تیم داوری همه سعی خود را برای یک داوری سالم و بدون حب و بغض به کار می بندد، گفت: یقیناً ما هرگز به سهمیه‌بندی نفرات برگزیده فکر نمی‌کنیم که بر مبنای آن از هر استان یک نفر به عنوان برگزیده انتخاب و معرفی شود.

بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه ۳ کشور از عصر روز جمعه ۱۷ آبان ماه ۱۳۹۸ با برگزاری نشست داوران و قصه‌گویان در شیراز آغاز و تا عصر روز نوزدهم همین ماه در محل همایش‌های بین‌المللی در هتل هما ادامه دارد. در این جشنواره ۳۰ قصه‌گو از استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، فارس، بوشهر و اصفهان طی دو روز در شیراز به روایت قصه می‌پردازند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =