همه ما مدیون قصه‌ها هستیم

نشست داوران بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه سه کشور در شیراز و با حضور ۳۰ قصه‌گوی حاضر در این دوره از رقابت‌ها برگزار شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، اصغر همت به عنوان یکی از اعضای گروه داوری جشنواره در سخنان کوتاهی ضمن اشاره به سوابق و فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر فعالیت‌های کانون روی ریل خود برگشته و شرایط بهتری را نسبت به گذشته تجربه می‌کند.

وی با اشاره به این که همه ما به نوعی مدیون قصه‌ها هستیم گفت: جشنواره قصه‌گویی و فعالیت‌های کانون می‌تواند به رونق فرهنگ در کشور ما کمک کند.

به گفته این فعال حوزه هنرهای نمایشی، شخصیت افراد در دوران کودکی آنها شکل می‌گیرد و قصه در شکل‌دهی به شخصیت آن‌ها تاثیر به‌سزایی دارد، براین اساس می‌توان گفت همه ما به نوعی مدیون قصه‌ها هستیم.

عضو تیم داوری بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی گویی منطقه سه کشور، قصه‌گویی را امری مهم در همه ادوار تاریخ توصیف کرد و گفت: این تیم داوری قرار است در مدت دو روز، ۳۰ قصه گو را قضاوت و از میان آنها پنج نفر را برای رقابت در مرحله کشوری جشنواره قصه‌گویی معرفی کند، به زبانی دیگر ۲۵ نفر از دور این رقابت کنار می‌روند؛ براین اساس باید تاکید کنم که  داوران جشنواره در کنار رعایت اصول حرفه‌ای کار، به‌طور طبیعی سلیقه خاص خود را هم دارند؛ بنابراین اگر داوران دیگری این جشنواره را قضاوت می‌کردند ممکن بود افراد دیگری را به مرحله بعدی جشنواره معرفی کنند.

مخاطب را در قصه‌ها مشارکت دهید

عباس جهانگیریان دیگر داور بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه سه کشور، در شیراز، با تاکید براین‌که قصه‌گو باید به دنبال تقویت روحیه جمعی و کار گروهی باشد، گفت: انجام کار مشارکتی در قصه‌گویی مهم است.

وی ضمن انتقاد از نظام آموزشی کشور که زمینه تضعیف روحیه کار گروهی در دانش‌آموزان را فراهم می‌کند، گفت: قصه‌گویان باید تلاش کنند با مشارکت دادن مخاطب در اجراهای خود این نقیصه را جبران کنند؛ چرا که ماهیت رقابتی آموزش در کشور ما باعث می‌شود آنها کمتر به کار و پیشرفت‌های گروهی علاقه نشان دهند.

این نویسنده در ادامه سخنان خود با بیان اینکه تبدیل قصه‌گویی به یک سنت و کار عمومی دستاوردهای بزرگی را برای جامعه در پی دارد، اظهارداشت: قصه و شیوه اجرای آن بسیار مهم است و می‌توان گفت که قصه قلاب جذب مخاطب است.

عضو تیم داوری بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه سه کشور با تاکید براین‌که مخاطب علاقه‌مند به شنیدن قصه‌ای است که بتواند با آن هم‌ذات‌پنداری کند، گفت: قصه‌های روز که برگرفته از زندگی مخاطب باشد در این زمینه  اثر بخشی بیشتری دارد، براین اساس توصیه می‌کنم قصه‌گویان در کنار توجه به ادبیات کهن، به ادبیات معاصر هم بپردازند.

رعایت مرز بین قصه‌گویی و نمایش

علی خانجانی، دیگر داور بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه ۳ کشور، با اشاره به سابقه‌ی ۲۲ ساله خود در جشنواره‌های قصه‌گویی گفت:در طول این سال‌ها از همه آموخته‌ام اما باید بگویم که داوری کاری بسیار سخت و دشوار است، به‌ویژه زمانی که داور از حساسیت‌های شرکت‌کنندگان و تلاش‌هایی که برای حضور در این رقابت‌ها داشته‌اند، آگاه باشد.

خانجانی، این جشنواره و رویدادهای مشابه را فرصتی برای کسب تجربه‌های هرچه بیشتر از سوی قصه‌گویان ارزیابی کرد و گفت: در نهایت آن‌ها باید بتوانند قصه‌های بهتری را در کتابخانه‌ها و کانون‌های پرورش فکری برای بچه‌ها روایت کنند.

وی با تاکید براین‌که اثرگذاری بر مخاطب از نکات حایز اهمیت در قصه‌گویی است، تصریح کرد: یکی از دلایلی که باعث می‌شود در دیگر کشورها به امر قصه‌گویی اهمیت دهند، همین موضوع اثرگذاری قابل توجه آن است، چراکه قصه و قصه‌گویی به ساده‌ترین شکل در یک فضای صمیمی به اجرا در می‌آید و این فضای صمیمی بهترین فرصت را برای انتقال مفاهیم مورد نظر به مخاطب فراهم می‌آورد.

 عضو گروه داوری بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه سه کشور یکی دیگر از ویژگی‌های قصه‌گویی را نزدیکی به زبان مردم دانست و گفت: این ویژگی نیز به اثربخشی هرچه بیشتر قصه کمک می‌کند.

بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه ۳ کشور از عصر روز جمعه ۱۷ آبان ماه ۱۳۹۸ با برگزاری نشست داوران و قصه‌گویان در شیراز آغاز و تا عصر روز نوزدهم همین ماه در سالن همایش‌های بین‌المللی هتل هما شیراز ادامه دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =