مادران را بار دیگر به قصه‌گویی ترغیب کنیم

مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس گفت: باید مادران را بار دیگر به قصه‌گویی ترغیب کنیم تا به نقش تربیتی این سنت به‌عنوان ابراز فانتزی و مدرن نگاه نشود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس ، علی‌عسکر نجفی، عصر یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ در آیین اختتامیه‌ی‌ مرحله‌ منطقه‌ای بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی که به میزبانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس طی دو روز در شیراز برگزار شد با بیان این‌که نقش و اهمیت قصه در تعلیم و تربیت بر کسی پوشیده نیست، آنرا قالبی تأثیرگذار دانست و افزود: ما به قصه‌ها عادت کردیم زیرا زمزمه مادرانمان بود.

وی با بیان این‌که قصه‌ها با مفاهیم ارزشمندی پیوند خورده است گفت: قصه‌ها هرجا که باشیم با ما هستند زیرا مادران با عمیق‌ترین مهرها آن را با زبان و بیان شیوا به ما انتقال دادند و به‌این وسیله، درس اخلاق، مهر و دوست‌داشتن فرا گرفتیم.

نجفی درعین حال با ابراز تأسف از این‌که روزگار ماشینی و آلوده شدن به فضاهای امروزی موجب دوری و فاصله از قصه شده است، عنوان کرد: اگر در حوزه عواطف دارای خمیرمایه اجتماعی محکم نیستیم از عدم بهره‌مندی از مفاهیم درون قصه‌ها و روایت‌ها سرچشمه می‌گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس با یادآوری این‌که جای قصه‌ها را ابزارهای ماشینی و فانتری گرفته است، تصریح کرد: این جایگزینی ضربات و زیان‌های جبران ناپذیری به تعلیم و تعلم وارد کرده است بنابراین باید یاد بگیریم که مادرانی را پرورش دهیم که دوباره از قصه‌گویی استفاده کنند.

او گفت: باید از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که مبادرت به برگزاری جشنواره قصه‌گویی کرده است تقدیر کرد.

نجفی همچنین کانون پرورش فکری را به عنوان خانه و مدرسه دوم دانش‌آموزان عنوان کرد و گفت: باید از قابلیت‌های کانون در یادگیری استفاده بهینه کنیم، از این رو بر اساس طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش کانون لازم است در کنار این نهاد قرار بگیرد.

بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه سه کشور عصر روز جمعه۱۷ آبان به همت اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس در شیراز آغاز شد و عصر روز نوزدهم آبان ۱۳۹۸ در سالن همایش‌های بین‌المللی هتل هما در شیراز به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =