کد خبر: 292878
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶
نقد مهارتی برای کیفیت بخشیدن به آثار ادبی است

اسدالله شعبانی، شاعر و پژوهش‌گر نام آور کودک ونوجوان در برنامه ادبی-ملی دوپنجره در ساری؛ نقد را مهارتی برای کیفیت بخشیدن به آثار ادبی عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان مازندران، برنامه‌ «دو پنجره» از عمده برنامه‌های واحد آفرینش‌های ادبی کانون است که با حضور نویسندگان و شاعران حوزه کودک ونوجوان صورت می گیرد.

این بار برنامه دو پنجره با دو موضوع؛  نقد و بررسی مجموعه شعر «شکار دست‌های تو با من» از «اسدالله شعبانی» شاعر مطرح کودک ونوجوان توسط اعضای فعال مراکز فرهنگی هنری از کارگاه‌های ادبی کانون مازندران در سینما کانون ساری برگزار شد .

اسدالله شعبانی در جمع اعضای برگزیده و مربیان ادبی  مراکز فرهنگی و هنری کانون با بیان اعتقاد جدی اش به نقد و بررسی آثار ادبی گفت: دیالوگ و گفتگوی بین نویسنده و خواننده به نویسنده در تولید محتوای جذاب‌تر کمک می کند.

او معتقد است: باید صدای یکدیگر را بشنویم و این مهارت را در جامعه توسعه بخشیم. فراهم سازی گفتگو و مشارکت میان نویسنده و شاعر با  خواننده اثر در کیفیت بخشی محتوا نقش مهمی خواهد داشت که برنامه دوپنجره در این خصوص موثر است.

شاعرکتاب دست‌های تو با من  با اشاره به سابقه نقد آثار ادبی خود از دوران مجله کیهان بچه‌ها نقد کردن و نقد پذیری را یک مهارت دانست و افزود:دیدن عیب و حسن در کنار هم بسیار مهم است.

شاعر کودک ونوجوان این را هم اضافه کرد: می بایست در این حوزه به آموزش نقد  توجه جدی شود واعضا با نقد کردن آثار یک‌دیگر متوجه می شوند که با هم فرق دارند و لی می توانند هم‌دیگر را بپذیرند و دوست داشته باشند.

 شعبانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان ویژگی یک اثر خوب  گفت:  هنر آن است که چیزی بگویی تا در ذهن مخاطب بنشیند و این راز موفقیت در تولید اثر ادبی است .

او از دیگر ویژگی‌های تولید اثر ادبی خوب را توجه و اعتقاد  به نقد عنوان کرد و ارزش نقد خوب را دلیل  توفیق آثار ادبی مهم دانست.

در همین حال، نشست عصر نیز  با عنوان: «سیر شعر کودک از دهه هفتاد تا کنون» در کتاب‌فروشی فرهنگان ساری با حضور اسدالله شعبانی، اعضای انجمن ادبی «ترنه» ویژه شعر کانون، مدیر کل کانون مازندران، شاعران و صاحب نظران و چند نفر از اساتید دانشگاه برگزار شد.

شعبانی در این نشست نیز با اشاره به تاثیر شعر نیما در عصر جدید اظهار داشت: شعر نیمایی طرز بیانی از شعر است که موسیقی در آن به طبیعت گفتاری نزدیک است و البته قواعد موسیقیایی و عروضی شعر نیز در آن به صورت خاص خود  تجلی  پیدا کرده است.

وی راز شعر خوب را ارتباط پیوندهای آوایی و معنایی دانست و این مهم را رمز شعرهای نیما بیان کرد .

این شاعر در عین حال به شعر کودک نیز پرداخت و تصریح کرد: شعر کودک نباید صرفا آموزشی باشد؛ اما می تواند زمینه‌ای فراهم کند تا کودک بهتر بیاموزد.

شعبانی این را هم افزود: شعر کودک ونوجوان امروز به دلیل ویژگی نسل امروز از حساسیت بیشتری برخوردار است؛ چرا که آنها بیشتر می فهمند و سلیقه‌شان بر اساس آگاهی‌شان ایجاد می شود.

اوهم چنین ویژگی شعری خود را استفاده از زبان خنده در ارتباط با کودک ونوجوان دانست و افزود: اعتقاد دارم کودک  اینگونه ارتباط بیشتری با مفهوم شعر خواهد داشت.

گفتنی است در نشست عصر؛ دکتر حسن شامیان از مدرسان دانشگاه فرهنگیان مازندران هم با موضوع ادبیات کودک ونوجوان و اهمیت تالیف کتاب‌های درسی بر اساس ویژگی‌های خلقی، ذهنی و نیاز‎های امروزی کودک ونوجوان صحبت کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =