کد خبر: 292973
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶
مراکز کانون گذر سیاره عطارد از خورشید را رصد کردند

مراکز نجوم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان در شهرهای مختلف که در طول سال فعالیت‌هایی در خصوص آشنایی کودکان و نوجوانان با نجوم و شگفت‌هایی فضا دارند، این‌بار تحت‌تاثیر رویدادی نادر؛ گذر سیاره عطارد از مقابل خورشید قرار گرفتند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، گذر سیاره عطارد از خورشید، یکی از نادرترین رویدادهای نجومی قرن ۲۱ بود که تا سال ۱۴۱۱ دیگر این پدیده نجومی اتفاق نخواهد افتاد. این پدیده فرصتی بود تا مراکز نجوم کانون در شهرهای مختلف از جمله مازندران، البرز، هرمزگان، کرمان، زنجان و آذربایجان غربی فعالیتی هماهنگ را در سراسر کشور برای مشارکت کودکان و نوجوانان در رصد این پدیده انجام دهند.

گفت‌وگوی علمی در مرکز کانون مازندران

در مرکز نجوم شهرستان ساری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مازندران با همکاری مرکز نجوم لونا، گذر عطارد از مقابل خورشید رصد شد. در این برنامه علمی که با حضور محسن شادمهری، عضو هیئت علمی گروه فیزیک دانشگاه گلستان و دیگر کارشناسان و علاقه‌مندان به فعالیت‌های نجومی در رصدخانه این اداره کل و سالن سینما کانون ساری انجام شد؛ درباره این پدیده و فعالیت نجوم صحبت کردند و گفت‌وگوی علمی صورت گرفت.

آشنایی با استفاده از تلسکوپ در مرکز کانون البرز

در مرکز نجوم شهرستان کرج کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز نیز گذر عطارد از مقابل خورشید رصد شد. در این برنامه؛ ابتدا در رابطه با این پدیده و چگونگی رخ‌دادن آن در قالب یک کارگاه برای کودکان و نوجوانان علاقه‌مند مطالبی بیان شد و در ادامه برنامه رصد اجرا شد. شرکت‌کنندگان بعد از غروب خورشید، ماه و مشتری را نیز رصد کردند. آشنایی با نحوه‌ی استفاده از تلسکوپ از سوی بابک مشمولی از کارشناسان نجوم و برگزاری ویژه ‌برنامه در آسمان‌نمای کانون از دیگر برنامه‌هایی بود که در این روز اجرا شد.

رصد خورشید و عطارد در مرکز کانون بندرعباس

در مرکز نجوم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بندرعباس استان هرمزگان، هم‌زمان با گذر سیاره عطارد از مقابل خورشید، دانش‌آموزان پایه ششم دبستان شهدای ملی گاز  این اتفاق نجومی را رصد کردند.

این رصد با حضور ۶۰ نفر از دانش‌آموزان پایه ششم دبستان شهدای ملی گاز که دوره مقدماتی نجوم را طی کرده بودند برگزار شد. در ابتدای این رصد شرکت‌کنندگان که اعضا کانون بودند در کارگاه علمی با حضور صالح صمصام‌پور مربی مرکز علوم با خورشید و سیاره عطارد آشنا شدند. کودکان همچنین با استفاده از عینک‌های مخصوص خورشید را رصد کردند.

رصد عطارد، ماه و زحل در مرکز کانون کرمان

در مرکز نجوم شهرستان جیرفت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان، اعضای مرکز، عبور سیاره عطارد از مقابل خورشید را رصد کردند.

این برنامه از ساعت ۱۶ تا غروب خورشید در مقابل مرکز فرهنگی‌هنری کانون جیرفت آغاز شد و در جاده سلامت ادامه یافت. اعضای انجمن نجوم ابتدا با عینک‌های مخصوص به رصد پرداختند و سپس از تلسکوپ‌های مخصوص استفاده کردند. در این رصد منصور بهمنی کارشناس انجمن نجموم اندرومدیای جیرفت و دکتر مقبلی اعضا را راهنمایی کردند. این برنامه بعد از غروب خورشید با رصد ماه و زحل ادامه پیدا کرد.

رصد گذر عطارد از مقابل خورشید در پارک جنگلی ارومیه

در مرکز نجوم شهرستان ارومیه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان غربی، گذر عطارد از مقابل خورشید رصد شد.

جواد زاهدی مدیرکل کانون آذربایجان غربی در حاشیه این رصد، درباره فعالیت‌های نجومی گفت: وجود کتاب و منابع آموزشی غنی با موضوع علوم فضایی می‌تواند نقش مؤثری در افزایش علاقه‌مندی کودکان و نوجوانان به نجوم داشته باشد و یکی از فعالیت‌های علمی کانون، علم نجوم است که علاقه‌مندان زیادی در بین کودکان و نوجوانان دارد. رصد گذر عطارد از مقابل خورشید با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، شهرداری، فرمانداری ارومیه و انجمن نجوم اطلس در پارک جنگلی ارومیه برگزار شد.

برگزاری کارگاه «گذر عطارد» در مرکز کانون زنجان

در مرکز علوم و نجوم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زنجان، گذر عطارد از مقابل خورشید رصد شد.

رصد آخرین رخداد نجومی نادر قرن، گذر سیاره عطارد از مقابل خورشید، در مرکز علوم و نجوم زنجان از دریچه دوربین‌های دوچشمی، تلسکوپ خورشیدی اچ-آلفا و تلسکوپ ۱۳۲ میلی‌متری ویلیام اپتیک انجام شد.

این برنامه با برگزاری کارگاه «گذر عطارد»، بخش معرفی نرم‌افزارهای کاربردی و کتاب‌های مرتبط، عکاسی از پدیده، پوشش رصدی برنامه هم‌زمان با سه ابزار و سه نوع فیلتر مختلف بود. در بخش اول تلسکوپ ویلیام اپتیک با فیلتر خورشیدی شیشه‌ای، بخش دوم دوربین دوچشمی با فیلتر مایلار و بخش سوم تلسکوپ اچ آلفای خورشیدی، پوشش لحظه به لحظه این برنامه را به عهده داشتند. هم‌زمان در گنبد رصدخانه نیز با تلسکوپ سلسترون ۱۴ اینچ به تماشای لحظات حساس این گذر پرداختند. این برنامه با غروب آفتاب و پایان این واقعه به وقت محلی پایان یافت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =