دنیای نوجوان امروز در ادبیات داستانی

نشست آسیب‌شناسی رمان نوجوان با حضور نویسنده میهمان برنامه مهدی رجبی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی، این نشست با محوریت «دنیای نوجوان امروز در ادبیات داستانی» صبح ۲۱ آبان ۱۳۹۸ با حضور استادان دانشگاه‌های فردوسی و امام رضا(ع) و فعالان ادبیات کودک، مربیان ادبی و فرهنگی در سالن جلسات اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان برگزار شد.

مهدی رجبی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع دغدغه‌ مندان ادبیات کودک و نوجوان گفت: امروزه ضرورت بحث بنیادین ادبیات کودک، کاملا احساس می‌شود. حتی خانواده‌هایی که پیش از این شاید، نسبت به این مسئله مقاوت داشتند، امروز به ضرورت تأمین کتاب برای کودک و نوجوانشان رسیده‌اند و این اتفاق خوبی است.

نویسنده کتاب «خواهران تاریک» در تکمیل گفته‌هایش اشاره کرد: متاسفانه در جامعه امروز، پرداختن به کتاب و ادبیات، تا حدودی به یک مد فرهنگی تبدیل شده است که نمادی از یک جامعه‌ فرهنگ زده را ارائه می‌دهد تا یک جامعه فرهنگی.

مهدی رجبی با اشاره به عدم اقبال نوجوانان به رمان‌های پر مغز ادامه داد: الان جریانی وجود دارد که مخاطب نوجوان را به سمت کتاب‌های ترجمه سوق می‌دهد، این اتفاق بدی نیست ولی باید توجه داشت که اینها بخشی از ادبیات نوجوان ما است.

نویسنده رمان کنسرو غول افزود: مخاطب انحصاری این گونه کتاب‌ها، دیگر سراغ رمان‌هایی که فکر و اندیشه دارند، رمان‌هایی که نویسنده‌اش با آنها زندگی کرده، چکیده و عصاره‌ تجربیات و شادی‌ها و تلخی‌هایش را در آنها دمیده است، نمی‌رود و این یک خطر بزرگ است.

مهدی رجبی درباره گستره‌ رمان اصیل نوجوان توضیح داد: رمان اصیل، یک محدوده‌ زمانی و روحی دارد و در واقع در بستر زمان نمی‌گنجد و این موضوع را کمی پیچیده می‌کند.

رجبی در خصوص تولید محتوا با توجه به نیاز مخاطب اظهار داشت: طبق آن جمله‌ معروف نویسنده باید نیاز را در مخاطب ایجاد کند، نه اینکه دنباله‌ رو نیاز مخاطب باشد. در حقیقت، نیاز ایجاد کردن، ضرورت است.

وی در تکمیل این بحث به عنوان مثال گفت: تا قبل از انتشار «هری پاتر» هیچ کس فکر نکرده بود، که بچه‌ها نیاز دارند به یک مدرسه جادوگری تا ترس‌ها و فانتزی‌هایشان تخلیه شود.

مهدی رجبی خاطر نشان کرد: این ایجاد نیاز، یک فرایند بسار آگاهانه است و از قوای محرکه ناخداگاه نویسنده تغذیه می‌شود.

نشست پرسش و پاسخ با مهدی رجبی در خصوص نیاز نوجوان و ادبیات امروز با مشارکت استادان دانشگاه فردوسی و دانشکده ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه بین الملل امام رضا(ع)، دکتر مهدوی، دکتر نویدی مهر و دکتر یداللهی ادامه داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =