برنامه نقد مجموعه شعر « قچ قچ» با حضور نویسنده اثر برگزار شد

این برنامه که در دو بخش صبح و بعدازظهر در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان اتفاق افتاد با حضور گرم و صمیمی شاعر مجموعه و استقبال اعضا کتابخانه سیار روستایی و مراکز صالح‌آباد، مریانج و بهار مواجه بود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان دوپنجره، این‌بار صبح چهارشنبه ۲۲ آبان‌ماه با حضور طیبه شامانی در مدرسه‌ی شیخ‌علیان روستای شورین همدان و برنامه‌ریزی شایسته‌ی همکار خوب کتابخانه سیار روستایی همدان، داوود زیبایی و عوامل خوب دبستان، پنجره‌ی روشنی از مقوله‌ی نقد کتاب را به روی دانش‌آموزان گشود و آنها که با آمادگی قبلی در این نشست صمیمانه حاضر بودند مجموعه‌ی شعر شاعر را با نگاه تیزبین و نکته‌سنج خود نقد کردند و خانم شامانی نیز با حوصله و رویی گشاده تمام مدت پاسخگوی پرسش‌های اعضا کتابخانه سیار در این نشست صمیمانه بودند.

نقد کتاب "قچ قچ" در نوبت بعدازظهر به میزبانی مرکز صالح‌آباد و با حضور اعضا مراکز بهار و مریانج همدان به همراهی مربیانشان صورت گرفت که حضور با انگیزه و ارزشمند شهردار صالح‌آباد مهدی سحاب روشن و رییس شورای شهر صالح آباد جلال بهزاد مقدم و خانم امامی از اعضا شورای شهر در این نشست صمیمانه نمادی از ارزش‌گزاری به فعالیت‌های فرهنگی و ادبی در دیدگاه مسئولین این شهر بود.

در آغاز دوپنجره‌ی بعدازظهر بهناز ضرابی‌زاده مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان ضمن خیر مقدم به حضار، مسئولین و اعضا و مربیان مراکز مطالب ارزشمندی را پیرامون کتاب و ارزش مطالعه و نقد با کودکان و نوجوانان درمیان گذاشت و آنها را به مطالعه‌ی نقادانه، همراه با تفکر و تامل توصیه کرد تا اگر در آینده شاعر یا نویسنده نبودند انسان‌هایی تحلیل گر و منتقد برای زندگی بهتر خود باشند.

پس از آن بهزاد جلالی مقدم رئیس شورای شهر صالح‌آباد نیز از برگزاری و اجرای برنامه‌های فرهنگی و ادبی توسط کانون برای کودکان و نوجوانان صالح‌آباد قدردانی و بر لزوم برگزاری چنین برنامه‌ها در جهت پرورش نسلی سالم به لحاظ دانش و فرهنگ تاکید کردند.

در بخش دوم برنامه نیز اعضا سه مرکز حاضر در نشست، به نقد و بررسی مجموعه شعر طیبه شامانی پرداختند و در پرسش و پاسخی صمیمانه این کتاب ارزشمند که مجموعه شعر برگزیده‌ی فجر و نیز برنده‌ی قلم زرین مطبوعات به خاطر شعر "قچ قچ" را در کارنامه‌ی خود دارد در نگاه اعضا این مراکز تحلیل و بررسی شد.

حضور عوامل پر تلاش و هنرمند مرکز صالح‌آباد، مربیان مراکز مریانج و بهار، همکاران ستادی، معاون فرهنگی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کارشناس فرهنگی مرکز صالح‌آباد وکارشناس ادبی آفرینش‌های ادبی استان در این مراسم بر توجه مسئولین فرهنگی و ادبی کانون در حوزه‌ی کتاب و کتاب‌خوانی و به ویژه آشنایی کودکان به مقوله‌ی نقد کتاب تاکید داشت.

در پایان برنامه شعرخوانی خانم مریم زرنشان از دیگر شاعران کودک و نواجوان استان حسن ختامی زیبا بر این خاطره‌ی ماندگار بود.

در این برنامه زهرا مظاهری و نرجس شهبازی و سارینا قادری از مریانج، مریم سادات طالبی و محیا عباسی و مژده طاووسی و عسل زمانی و زهرا معصومی از بهار و ملیکا منصوری و زهرا رسولی و زهرا حمزه‌ای از صالح‌آباد و جمعی دیگر از اعضا پرسش‌ها و نقدها و بررسی‌های خود را پیرامون کتاب مطرح کردند.

از پرسش‌های متداول اعضا در این نشست به چگونگی انتخاب عنوان کتاب، استفاده از آرایه‌ی جان‌بخشی به اشیا و موجودات، آشنایی با چگونگی خلق یک اثر توسط شاعر از مرحله‌ی سوژه‌یابی تا تبدیل آن به یک اثر شعری، استفاده از تشبیه و توجه به شکل نوشتاری شعر در کتاب برای ارتباط بهتر مخاطب با اشعار و همچنین تطابق اشعار با گروه سنی مخاطب اثر، می‌توان اشاره کرد.

در پایان هر دو برنامه در شیفت‌های صبح و بعدازظهر از اعضایی که پیرامون کتاب و اشعار آن نقد و بررسی انجام دادند با اهدا جوایز قدردانی شد.

برنامه‌های صبح و بعد از ظهر با گرفتن امضا از میهمان برنامه و نیز عکس دسته‌جمعی  به پایان رسید تا خاطره‌ای ماندگار و به امید خدا تلنگری برای توجه جدی علاقه‌مندان حوزه‌های ادبی به موضوع آفرینش و خلق یک اثر ادبی رقم بخورد.

لازم به توضیح است که طیبه شامانی متولد سال ۱۳۵۵ دامغان و ساکن تهران و نیز تحصیل‌کرده‌ی رشته‌ی روانشناسی است و تا کنون بیش از۴۰ اثر تالیفی به جامعه‌ی ادبی کودک و نوجوان ارائه داده است که از میان آن‌ها می‌توان به «دم گربه را بکش»، «خاله بازی»، «مسافر سپیده دم»، « قطره های باران»، «دستمال مهربانی»، «دلم تنگ تنگ است» و ....  اشاره کرد.

از دیگر دستاوردهای این نشست صمیمانه قول فرماندار در تجهیز مرکز صالح‌آباد و اجرای فضای سبز حیاط مرکز توسط شهردار این شهر بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =