برگزاری همایش دوپنجره تا نوشتن کتاب «دلغوماپیشن» به‌قلم نوجوانان

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران به مناسبت هفته کتاب برنامه‌های متعددی از جمله دوازدهمین همایش «نقد ادبی»، کارگاه آموزشی داستان‌نویسی و جشن کتاب‌خوانی برگزار کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، کانون پرورش فکری استان تهران هم‌زمان با بیست‌وهفتمین دوره هفته کتاب و کتاب‌خوانی در روز سه شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ دوازدهمین همایش ادبی «دو پنجره» و دو روز بعد یعنی در روز پنجشنبه 23 آبان 1398 کارگاه آموزشی داستان‌نویسی و جشن کتاب‌خوانی را با حضور نویسندگان، مربیان و اعضای کانون در مرکز شماره 30 کانون تهران برگزار کرد.

دوازدهمین همایش ادبی «دو پنجره»

دوازدهمین همایش ادبی «دو پنجره » به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی با حضور حمیدرضا شکارسری، کمال شفیعی و مریم اسلامی، شاعران و منتقدان ادبیات کودک و نوجوان و مدیرکل، معاونان و کارشناسان کانون این استان برگزار شد.

در ابتدای این نشست «حمیدرضا شکارسری» نکاتی آموزشی را در حیطه نقد و خوانش درست آثار مطرح کرد. سپس تعدادی از اعضای کارگاه‌های نقد ادبی مراکز به‌نقد کتاب «تلنگر باران» پرداخته و دیدگاه خود را بی‌واسطه و رویاروی شاعر بیان کردند.

امیر طوری عضو نوجوان مرکز شماره ۲، در بخشی از نقد خود بیان کرد: شاعر در بین اشعار کوتاه و کلمات محدود، دریایی از کلمات و جملات نوشته‌نشده را برای خواننده به‌جا گذاشته است تا فرصت کشف را به خواننده بدهد و این رسالت ادبیات نوجوان است که نوجوان با سرنخ‌های نویسندگان و شاعران در دالان‌های پرپیچ جملات رها شود و به درک و کشف و شهود برسد.

در ادامه‌ی این برنامه، حنانه غفاریان، مبینا برسیم، وانیا رحیمی، محمدمهدی رحیمی، امیرعلی طرلان اعضای مراکز۳، ۱۰، ۱۵، ۳۳ و ۳۹  نیز به بیان نقدهای خود پرداختند.

در بخش دوم این مراسم، « کمال شفیعی» منتقد ادبی ضمن تقدیر از مربیان مراکز کانون برای پرورش نسل متفکر در حوزه نقد و ادبیات به‌نقد کتاب «تلنگر باران» پرداخت.

این منتقد ادبی، نوجوانی را سن کشف هویت، عواطف و شتاب معرفی کرد و افزود؛ نوجوان باید حرف خودش را در درون شعرها بشنود نه دغدغه یک فرد بزرگ‌سال در افسوس گذشته را. این‌یکی از موارد آسیب‌زننده در کتاب‌های شعری است که برای نوجوانان منتشر می‌شود. شاعر آثار نوجوان باید بتواند از پنجره نوجوانان با نوجوانان به گفت‌وگو بنشیند.

در بخش دیگری از این برنامه جشن امضای کتاب «تلنگر باران » با حضور شاعر این اثر و دیگر میهمانان حاضر و دو تن از اعضای نوجوان به نمایندگی از نوجوانان شرکت‌کننده برگزار شد.

از دیگر برنامه‌های این همایش ادبی هم‌نوازی پیانو و تنبک توسط دو عضو نوجوان «پرنیان کیانی مجد» و «علی جعفرزاده» اعضای مرکز شماره ۲۷ و پخش کلیپ مروری بر سه دوره گذشته همایش ادبی دو پنجره و تجلیل از اعضای برگزیده نقد کارگاه‌های ادبی مراکز کانون استان تهران  بود.

کارگاه آموزشی داستان‌نویسی

پنج نویسنده و فعال حوزه کتاب، محمدرضا یوسفی، عباس قدیر محسنی، کبرا بابایی، سمیرا قیومی و مریم عباسی، نیز در کارگاه آموزشی داستان‌نویسی، کودکان و نوجوانان را با شیوه‌های داستان‌نویسی خلاق آشنا کردند.

در کنار این پنج گروه، پنج نفر از نوجوانان هنرمند هم با گریم و لباس نمایش، نقش شخصیت‌های قصه‌های معروف را بازی کردند و هر یک از این شخصیت‌هادر کنار گروه‌ها نشستند و بچه‌ها با استفاده از حضور آنان، زیر نظر مدرسان کارگاه، قصه‌ها و افسانه‌هایی قدیمی این شخصیت‌ها را با داستانی تازه تغییر دادند.

در آخرین دقایق کارگاه، بچه‌ها داستان‌هایی را که روی کاغذ نوشتند روی مقواهایی که در اختیارشان قرار داشت چسبانند. سپس مراحل ساخت کتاب تازه‌شان را به‌صورت گروهی گام‌به‌گام پیش بردند.

حاصل تلاش هر پنج گروه، کتاب بزرگی با نام خلاق «دلغو مایشن» بود که نامی ترکیبی از پنج داستان تولیدشده در کارگاه‌های این روز بود.

این کتاب در جشن کتاب‌خوانی که در سالن آفرینش مرکز فرهنگی هنری شماره ۳۰ برگزار شد، با حضور مرتضی نظری مدیرکل کانون استان تهران، معاونان و کارشناسان و تمامی اعضای برگزیده کتاب‌خوان به‌صورت نمادین رونمایی شد.

گفتنی است، کارگاه داستان‌نویسی خلاق اعضای کودک و نوجوان مراکز کانون استان تهران، به مناسبت بیست و هفتین دوره هفته کتاب و کتاب‌خوانی صبح روز پنج‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸ با حضور بیش از ۱۵۰ عضو فعال در حوزه کتاب‌خوانی برگزار شد.

جشن کتاب‌خوانی

جشن کتاب‌خوانی ویژه بیست و هفتمین دوره هفته کتاب و کتاب‌خوانی با حضور مرتضی نظری مدیرکل کانون استان تهران و تجلیل از مروجان کتاب‌خوانی و کودکان و نوجوانان کتاب‌خوان مراکز برگزار شد.

بنابر این گزارش، از مهم‌ترین بخش‌های این جشن کتاب‌خوانی، اعلام برگزیدگان مسابقه ویدیویی «کتابخانه من»، مسابقه ساخت ماکت «کتاب‌خانه دل‌خواه من»، کتاب‌خوانان برتر مراکز و طرح‌های برگزیده کتاب‌خوانی مربیان بود. در کلیپ‌های کتابخانه من، اعضای کانون، ویژگی‌های کتابخانه‌های‌شان را معرفی می‌کردند و بخش‌های مختلف مراکز را به مخاطبان نشان می‌دادند.

الهه تاجیک، از مربیان کانون در بخش دیگری از این برنامه قصه «دیو نمور» را برای اعضای کودک و نوجوان کانون حاضر در این برنامه روایت کرد.

رونمایی از کتاب «دلغوماپیشن»، کتاب بزرگی که صفحات آن در کارگاه‌های داستان‌نویسی صبح همان روز توسط اعضای شرکت‌کننده از مراکز زیر نظر پنج نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان حاضرشده بود با حضور مسئولان استانی و نمایندگانی از اعضای کودک و نوجوان کانون تهران رونمایی شد.

در پایان این برنامه بیانیه‌ای توسط مریم شفیع‌زاده مجری این مراسم قرائت شد. در این بیانیه اعضای کانون برای خواندن کتاب بیشتر برای ایرانی آبادتر باهم هم‌پیمان شدند.

در پایان این مراسم مربیان و اعضای برگزیده با اهدای لوح و جوایزی توسط مدیرکل کانون استان تهران تجلیل شدند و با عکس‌های یادگاری این روز را به ثبت رساندند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =