نشست «دو پنجره» در مراکز کانون همدان، سمنان و بجنورد برگزار شد

نشست «دو پنجره» با حضور نویسندگان، شاعران، مربیان و اعضای مراکز کانون در مراکز کانون پرورش فکری استان‌های همدان، سمنان و خراسان شمالی برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، نشست «دو پنجره» مرکز کانون پرورش فکری استان همدان با حضور طیبه شامانی، شاعر مجموعه شعر «قچ قچ»، نشست «دو پنجره» مرکز کانون پرورش فکری استان سمنان با حضور مهدی مردانی، شاعر مجموعه شعر «جزیره‌ای در اتاق من» و نشست دو پنجره استان خراسان شمالی با حضور حمیدرضا شاه‌آبادی نویسنده رمان «لالایی برای دختر مرده» برگزار شد.

نشست «دو پنجره» در کانون همدان

نشست «دو پنجره» در دو بخش صبح و بعدازظهر در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان اتفاق افتاد با حضور شاعر مجموعه و استقبال اعضا کتاب‌خانه سیار روستایی و مراکز کانون صالح‌آباد، مریانج و بهار مواجه بود.

 برنامه صبح چهارشنبه ۲۲ آبان‌ ۱۳۹۸ با حضور طیبه شامانی به نقد و بررسی مجموعه شعر «قچ قچ» در مدرسه شیخ‌علیان روستای شورین همدان گذشت. در بعدازظهر همان روز، نقد و بررسی این مجموعه شعر در مرکز صالح‌آباد و با حضور اعضای مراکز بهار و مریانج همدان به همراه مربیان‌شان صورت گرفت. گفتنی است در این برنامه شهردار صالح‌آباد، مهدی سحاب روشن، رییس شورای شهر صالح آباد، جلال بهزاد مقدم و خانم امامی از اعضا شورای شهر در این نشست صمیمانه حضور پیدا کردند.

در آغاز نشست «دوپنجره» بعدازظهر، بهناز ضرابی‌زاده، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان مطالبی پیرامون کتاب و ارزش مطالعه و نقد با کودکان و نوجوانان درمیان گذاشت و آنها را به مطالعه‌ نقادانه، همراه با تفکر و تامل کتاب تشویق کرد.

پس از آن جلال بهزاد مقدم، رئیس شورای شهر صالح‌آباد نیز از برگزاری و اجرای برنامه‌های فرهنگی و ادبی از سوی کانون برای کودکان و نوجوانان صالح‌آباد قدردانی و بر لزوم برگزاری چنین برنامه‌هایی در جهت پرورش نسلی سالم به لحاظ دانش و فرهنگ تاکید کرد.

در بخش دوم این برنامه، اعضا سه مرکز حاضر در نشست، به نقد و بررسی مجموعه شعر طیبه شامانی پرداختند و در پرسش و پاسخی صمیمانه این کتاب را که مجموعه شعر برگزیده‌ فجر و برنده‌قلم زرین مطبوعات شده است را نقد و بررسی کردند.

در پایان هر دو برنامه از اعضایی که پیرامون کتاب و اشعار آن نقد و بررسی انجام دادند با اهدا جوایز قدردانی شد.

نشست «دو پنجره» در کانون سمنان

یازدهمین نشست «دو پنجره» با نقد مجموعه شعر «جزیره‌ای در اتاق من» سروده‌ مهدی مردانی نویسنده و شاعر کانونی در مجتمع فرهنگی‌هنری کانون سمنان و با حضور سعید صادقی مشاور، مدیرکل کانون سمنان، رضا شمسخانی، مدیر مؤسسه آرمان روشن، فاطمه مصطفوی، مدیر بخش ادبیات اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، جمعی از مسئولان، مربیان و ۷۵ عضو نوجوان انجمن ادبی آفرینش و کارگاه نوشتن خلاق مراکز فرهنگی‌هنری سمنان، مهدی‌شهر و شهمیرزاد، پنج‌شنبه ۲۳ آبان‌ماه ۱۳۹۸ در سالن کنفرانس مجتمع فرهنگی‌هنری کانون سمنان برگزار شد.

مهدی مردانی شاعر مجموعه‌ «جزیره‌ای در اتاق من» در زمینه نامه‌ پنجم از مجموع ۲۶ شعر سپید این کتاب، با بیان این‌که مفهوم غم‌انگیزی در این نامه پنهان شده، گفت: انسان در دوران کودکی، تبعیت محض از پدر و مادر خود و احساس پدرقهرمانی و والدقهرمانی دارد و به‌عنوان یک الگوی کامل به والدین خود نگاه می‌کند؛ ولی در دوره‌ی نوجوانی، ذهن منطقی شروع به کامل شدن و در واقع در حال گذار از مرحله‌ای است تا چالش‌هایی را حل کند و در این مسیر با تفاوت‌ها و تناقض‌هایی روبه‌رو می‌شود، متر و معیار نوجوان شروع به سنجش می‌کند که ممکن است ملاک‌ها و نظرهایش را نسبت به پدر و مادرش تغییر دهد. مانند انتخاب رشته‌ی تحصیلی، انتخاب رشته‌ی ورزشی و...، این مخالفت در دوره‌ی جوانی به اوج خود می‌رسد و فرد پس از سال‌ها کسب تجربه و قرار گرفتن در موقعیتی به‌عنوان پدر، متوجه رفتارها و برخوردهای پدرش در گذشته می‌شود.

مدیر مؤسسه‌ی آرمان روشن نیز ضمن قدردانی از مدیرکل کانون استان سمنان برای دعوت به این نشست، خود را عضو متعصب کانون پرورش فکری دانست و تأکید کرد: بسیاری از اشخاصِ بنامِ جامعه، دوران کودکی خود را در مراکز فرهنگی‌هنری گذرانده و از همین بستر کانون پرورش فکری، رشد کرده و به این جایگاه رسیده‌اند.

شمسخانی در ادامه افزود: کودکان و نوجوانان امروز که عضو کانون پرورش فکری هستند بایست به‌عنوان میراث‌دار کشور، نیازها و خواسته‌های خود را در کمال ادب و احترام به زبانی شیوا و گویا بیان کنند.

وی در پایان از اعضا کانون خواست تا در آینده‌ای نزدیک در محفلی دوستانه، درباره‌ی مسأله‌ی مهم زندگی به‌ویژه محیط پیرامون خود به گفت‌وگو بنشینند و گفته‌های خود را در قالب شعر یا داستان در کتابی ثبت کنند.

مشاور مدیرکل کانون استان سمنان نیز در این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع  مربیان و اعضای ادبی کانون اظهار داشت: شعر و ادب فارسی از کهن‌ایام در نزد مردم فرهنگ‌دوست و ادب‌پرور ایران‌زمین، ارج و قرب فراوانی داشته است.

صادقی در پایان سخنانش از کارشناس و مربیان  ادبی کانون استان سمنان، قدردانی و خاطرنشان کرد: کانون پرورش فکری بر این باور است که آینده‌سازان کشور، کودکان و نوجوانان هستند و در این زمینه، مرکز آفرینش‌های ادبی نقش بسزایی را ایفا می‌کند.

نشست ادبی «دوپنجره» خراسان شمالی

حمیدرضا شاه‌آبادی در نشست ادبی «دوپنجره» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی که هم‌زمان با هفته‌ی کتاب برپا شد، گفت: داستان بر مبنای وحدت حس، بنیان گذاشته می‌شود.

شاه‌آبادی با بیان این مطلب افزود: تمام اجزای داستان با وحدت، یک حس واحد پیدا می‌کند و اثر با قدرت بیشتر در معرض قضاوت مخاطب قرار می‌گیرد.

در این نشست که به نقد و بررسی کتاب «لالایی برای دختر مرده» اختصاص داشت نویسنده اثر در جمع اعضای برگزیده آفرینش‌های ادبی کانون استان خراسان شمالی با اشاره به استفاده از ژانر وحشت در آثارش عنوان کرد: وقتی دست به انتخاب یک موضوع و سبک می‌زنید تمامی اجزا و عناصری که به کار می‌برید باید هم‌خوان و هم‌راستا با هم باشند.

وی با اشاره به انتخاب زاویه دید و راوی در خلق رمان، خاطر نشان کرد: روایت داستان از زبان اول شخص دست نویسنده را باز می‌گذارد و امکان جولان بیشتر فراهم می‌شود تا هر آن‌چه در ذهن نویسنده می گذرد بیان و با سلیقه مخاطب هماهنگ شود.

نویسنده کتاب «لالایی برای دختر مرده» زاویه دید اول شخص را در داستان‌نویسی، حس برانگیز دانست و یادآور شد: زاویه دید دانای کل، کار نویسنده را در نوشتن سخت و محدودیت‌ها را بیشتر می‌کند و نویسنده باید بر اساس طرح داستانی که دارد هنرمندانه دست به انتخاب بزند.

وی هم‌چنین در این نشست اظهار داشت: اگر قرار باشد یک بار دیگر کتاب «لالایی برای دختر مرده» را بنویسم بدون شک تغییراتی را در آن لحاظ می‌کردم و از طنز به‌عنوان یک عنصر جدی در آفرینش اثرم بهره می‌گرفتم چرا که اعتقاد دارم باید همه عناصر در کنار هم قرار بگیرد و طنز در یک تراژدی هم می‌تواند مقبول خواننده باشد.

وی نیازهای نوجوانان امروزی را متفاوت‌تر از قبل ندانست افزود: نیازهای نوجوانان امروز هم مثل گذشته است، تنها بروز نیازها فرق کرده وگرنه نوجوان همان نوجوان ماجراجویی است که به‌دنبال کشف است.

نویسنده کتاب «وقتی مژی گم شد» در ادامه از نوجوانان خواست تا به آینده درخشان فکر کنند و با جدی گرفتن خودشان و علایق‌شان آینده‌ای روشن را پیش روی خود قرار دهند.

اسماعیل عسگری مدیر کل کانون استان خراسان شمالی نیز در این نشست کودکان و نوجوانان این استان را خوانندگان چیره‌دستی دانست که در فضای کتاب‌خانه‌ها اصول نقد را می‌آموزند.

نشست ادبی «دو پنجره» نقد در مجتمع فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بجنورد برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =