روایتگری مهمترین معیار ارزیابی قصه‌گویی است

نشست علمی بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه ۴ با حضور مدیرکل کانون پرورش فکری استان خراسان‌رضوی، داوران و شرکت کنندگان جشنواره برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی، نشست علمی مرحله منطقه‌ای بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در مشهد مقدس با حضور ابراهیم زره‌ساز مدیرکل کانون استان و مدیر اجرایی جشنواره، داوران و برگزیدگان استان‌های خراسان‌رضوی، خراسان جنوبی، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان در ۲۷ آبان ۱۳۹۸ برگزار شد.

علی خانجانی داور مرحله منطقه‌ای بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه‌گویی با بیان اینکه در سال‌های متمادی شاهد پیشرفت چشمگیری در اجراها هستیم خاطرنشان کرد: طی دو سال اخیر که پیشکسوتان عرصه بازیگری نیز به جمع داوران جشنواره اضافه شدند وجه نمایشی ارتقا چشمگیری به دست آورده است.

وی با تاکید بر حفظ وجه روایی و روایتگری در قصه‌گویی اذعان داشت: نبایستی توجه به مساله نمایش به اصل روایتگری آسیب بزند و این مساله از اهمیت بالایی در داوری قصه‌گویی برخوردار است.

خانجانی با تاکید بر اهمیت حفظ قصه‌گویی‌های جشنواره تصریح کرد: بایستی هر قصه‌گو برای اثر خود قصه‌نامه‌ای تدوین کند تا علاوه بر حفظ آنها بتوان نسخه مکتوب آن را مورد بررسی و پژوهش قرار داد.

رضا بابک پیشکسوت عرصه هنرهای نمایشی و داور جشنواره با اشاره به اهمیت قصه‌گویی در تربیت و تعالی جامعه گفت: فرهنگ‌سازی و تربیت جامعه مهم‌ترین کارکرد قصه‌گویی است از این رو هنرمندان در جامعه نقش انسان‌سازی را ایفا می‌کنند.

عباس جهانگیریان دیگر داور جشنواره با تشریح معیارهای داوری قصه‌گویی خاطر نشان کرد: وجود کشف و شگفتی در قصه‌گویی یکی از مهمترین معیارهای ارزیابی داوران است که بایستی شرکت کنندگان علاوه بر استفاده از بیان مناسب، گریم، لباس و سایر ابزارهای موجود توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند.

وی با تاکید بر اهمیت برقراری ارتباط با مخاطبان در طول اجرای آثار صحنه‌ای بیان داشت: هماهنگی بیان، بدن و کلام در اجرای قصه‌ها در کنار ایجاد ارتباط موثر با مخاطبان کیفیت بیشتری به آنها می‌بخشد که این مساله در ارزیابی قصه‌ راه یافته به جشنواره دارای اهمیت بالایی است.

پایان بخش این نشست صمیمی گرفتن عکس یادگاری برگزیدگان استان‌ها با داوران جشنواره بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =