برگزیدگان مرحله منطقه ای جشنواره قصه‌گویی باید برای مرحله کشوری تقویت شوند

داور بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه‌گویی منطقه ۴ کشور گفت:‌ بعد از برگزاری جشنواره نیز برگزیده‌های این مرحله نباید رها شوند بلکه باید عیب و ایراد کارهای آن‌ها مشخص شود تا بتوانند در سطحی عالی‌تر ظاهر شوند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی، عباس جهانگیریان داور بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه ۴ کشور با مثبت ارزیابی کردن کارهای اجرا شده در این مرحله از جشنواره اظهار کرد:‌ کارهای اجرا شده می‌توانست بهتر از این هم باشد و این تقویت کارها به پیش از برگزاری جشنواره مربوط می شود.

وی با اشاره به اینکه دست اندرکاران برگزاری این جشنواره باید پیش از برگزاری آن آموزش‌های مناسبی را برای شرکت کنندگان داشته باشند، ادامه داد: اعزام افرادی برای آموزش به شهرستان‌ها به خصوص مناطق کم برخوردار باعث برقراری عدالت بین شرکت کنندگان می شود چرا که نمی توان امکانات شهرهای بزرگی مثل تهران و اصفهان و مشهد را با جزیره های کوچکی مثل هرمز مقایسه کرد. آموزش به مراکز کانونی در شهرهای کم برخوردار سطح کارها را قطعا ارتقا خواهد داد.

این داستان نویس حوزه کودک و نوجوان گفت: بعد از برگزاری جشنواره نیز برگزیده‌های این مرحله نباید رها شوند بلکه باید عیب و ایراد کارهای آن ها مشخص شود، مثلا قصه گوها باید با استفاده بیشتر از قدرت تصور و تجسم به قوه تخیل و تصور مخاطب کمک کنند.

وی ادامه داد: برای مثال فیلم کارهای برگزیده‌های مرحله منطقه ای در اختیار داوران این مرحله قرار بگیرد تا با ریزبینی بیشتری ایرادات کار گفته شود چرا که این افراد منتخب ما داوران هستند و ما باید از انتخاب های خود دفاع کنیم و به آن‌ها کمک کنیم که در سطحی عالی تر ظاهر شوند.

جهانگیریان درباره کم و کاستی‌های حوزه کودک گفت:‌ اصولا همانطور که کودک کوچک است و دیده نمی شود افرادی که در این حوزه هم کار می‌کنند نیز دیده نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه کار برای بزرگسالان به مراتب راحت تر است و راحت تر هم دیده می شود، ادامه داد:‌ برای نمونه احساس می‌کنم کسی که تاریخ ادبیات داستانی را تدوین کرده به هیچ یک از نویسندگان کودک و نوجوان در کتاب خود اشاره نکرده است در حالی که تعدادی نویسنده حتی در سطح جهانی فعالیت دارند که از دید این محقق اصلا نویسنده کودک و نوجوان اصلا نویسنده نیست.

این پژوهشگر و منتقد سینما افزود: یا مثلا افرادی که سال های بسیار برای کودک فیلم ساخته و دیده نشده‌اند با ساخت دو فیلم برای بزرگسال به راحتی در سینمای ایران شناخته شده می‌شوند.

وی با بیان اینکه متاسفانه دستمزدها در حوزه کار کودک و نوجوان هم پایین است، گفت:‌ به جرات می توانم بگویم دستمزد کار در حوزه بزرگسال دو برابر حوزه کودک است حتی برای افرادی که به صورت حرفه ای در حوزه کودک کار می‌کنند.

جهانگیریان با اشاره به اینکه متاسفانه علت این تبعیض سنی به دلیل نوع نگاه به کودک و نوجوان در جامعه است، گفت: در بسیاری از کشورها از جمله آلمان، ژاپن، ‌ چین و کانادا کسانی که برای کودک کار می کنند نه تنها تبعیضی احساس نمی‌کنند بلکه از حمایت و توجه خاصی هم برخوردارند.

وی بیان کرد: متاسفانه چهره‌هایی همچون کیارستمی و کیومرث پوراحمد که سال‌ها در سینمای کودک فعال بودند اما شاهدیم که به مرور به حوزه سینمای بزرگسال روی می آورند. یا در ادبیات داستانی چهره‌هایی همچون محسن هجری و شاه آبادی هم به همین صورت. خود من نیز علاوه بر مخاطب کودک، برای مخاطب بزرگسال هم کتاب می نویسم. هر چند همه ما مایل به ترک حوزه کودک و نوجوان نیستیم.

داور بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه ۴ کشور با تشکر از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان متولی برگزاری جشنواره بین المللی قصه‌گویی گفت: برگزاری این جشنواره جای تقدیر دارد و از کانون خراسان‌رضوی نیز به خاطر مدیریت خوب مرحله منطقه ای این جشنواره و مراکز استانی که در این جشنواره شرکت کردند تشکر و قدردانی می کنم.

وی گفت: امیدوارم تمام شرکت کنندگانی که رتبه کسب نمی‌کنند و با حسرت و غصه این جشنواره را ترک نکنند و خود را در شادی برگزیده‌ها شریک کنند.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =