پای درد دل قصه‌گویان جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی/فضای مجازی خانواده‌ها را از قصه و داستان دور کرده است

۳۰ قصه‌گوی حاضر در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه ۴ کشور، برترین‌های قصه‌گوی شهرهای خود هستند که تجارب خود از قصه‌گویی و آفت دوری از قصه‌گویی را فضای مجازی می دانند و معتقدند که قصه می تواند جایگزین خوبی برای آن باشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی، ۲ هزار و ۵۸۸ دانش آموز مشهدی طی دو روز جان و دل خود را به قصه‌های شیرین ۳۰ قصه‌گوی برگزیده کردند. دانش آموزان دختر و پسری که ذوق شنیدن قصه‌ای جذاب را می توان به راحتی از چهره شان دید.

در این میان قصه‌گوها که سال هاست در این زمینه فعالیت حرفه ای داشته‌اند، تجارب زیادی از تاثیر قصه‌ها بر زندگی کودکان و از کم و کاستی‌ها دارند که شنیدن صحبت های آن‌ها خالی از لطف نیست.

قصه ای ارزش قصه‌گویی دارد که پند داشته باشد

مهدیه عباس‌زاده که حالا از صحنه اجرا پایین آمده قصه‌ای منظوم با عنوان «فرشته ای از آسمون» را مقابل داوران و تماشاگران اجرا کرده. ابتدا به سراغ او می رویم.

مهدیه عباس‌زاده برگزیده مرحله استانی از استان کرمان است که برای اولین بار مرحله منطقه‌ای جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی تجربه می کند.

او کار با کودک و ارتباط برقرار کردن با کودک را در صورتی میسر می‌داند که کودک درون افراد فعال شود و می‌گوید: قصه‌گو باید مواردی که برای کودکان جذاب است را در قصه‌اش پررنگ کند.

این قصه‌گوی کرمانی معتقد است آموزش‌های غیرمستقیم در قصه‌های اثر بیشتری در کودکان دارد و ادامه می‌دهد: قصه‌ای ارزش قصه‌گویی دارد که پند داشته باشد. شاید قصه‌گو خیلی توانمند باشد اما قصه ضعیفی انتخاب کند در این صورت نمی‌تواند تاثیر تربیتی روی مخاطب خود بگذارد.

او خاطرنشان می‌کند: قصه گو امکانات خاصی نیاز ندارد اما برگزاری کارگاه‌های مختلف می تواند در فن بیان او اثر گذاشته و در این زمینه موفق شود.

قصه گویی یکی از راه های جداکردن بچه ها از فضای مجازی است

سیده ملیحه قریشی زادگان نیز قصه‌گویی است که از شهر طبس به مشهد آمده. او ۱۵ سال مربی کانون پرورش فکری است و آنطور که می گوید قصه‌گویی حرفه ای را در این مدت جدی تر گرفته است. او تاکنون چندین دوره برگزیده مرحله استانی و راه یافته مرحله منطقه ای و راه یافته مرحله کشوری بوده است.

این قصه‌گوی طبسی می گوید: برای جدا کردن بچه‌ها از فضای مجازی یکی از راه های آن قصه‌گویی است. در زمانه کنونی سرگرمی‌ها در فضای مجازی به قدری زیاد شده که منجر به فاصله گرفتن کودکان و نوجوانان از کتاب و کتابخوانی شده است.

او یکی از وظایف مربیان کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دوره ای که ادبیات غنی کشورمان رو به فراموشی است را سوق دادن بچه‌ها به سمت ادبیات کهن به روش قصه‌گویی می داند و عنوان می‌کند: علاوه بر این قصه‌های روز زیبایی هم داریم که پرداختن به آن ها نیز می تواند منجر به انتقال فرهنگ به روش غیرمستقیم به کودکان شود.

پایه گذاری قصه گویی از دوران بارداری شکل می گیرد

مهدیه کشوری مقدم نیز برگزیده مرحله استانی جشنواره قصه گویی از یزد است که در بیست و دومین دوره آن موفق به راه یابی مرحله منطقه ای شده است.

او قصه گویی را به قدری ضروری می داند که معتقد است پایه گذاری آن باید از دوران بارداری مادر شکل بگیرد و مادر برای کودکش قصه بگوید و ادامه می‌دهد: اثری که این کار در آینده کودک خواهد گذاشت به قدری زیاد است که با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیست.

کشوری مقدم خاطرنشان می کند:‌ هر قصه برای بچه ها یک زندگی جداگانه و تجربه جدیدی است که قصه و قصه گویی فرصتی دوباره به او می دهد تا با قهرمان قصه زندگی کند، با غم او گریه می‌کند و با شادی او می خندد؛ این تجربه ها در زندگی فردی کودک بسیار اثرگذار خواهد بود.

وی می‌گوید: با وجود اینکه مدارس در سال های اخیر به بحث قصه گویی و داستان نویسی روی آورده اند اما هنوز کم و کاستی ها در این زمینه بسیار زیاد است.

این قصه‌گوی اهل یزد معتقد است کودکان امروز ما تشنه قصه هستند و قصه می تواند بسیاری از نیازهای آن ها را برآورده کرده و جای فضای مجازی را برای آن ها بگیرد.

دوری پدربزرگ ها و مادربزرگ ها از مشکلات امروز خانواده‌هاست

کلثوم عزتی راد هم قصه گویی از شهرستان تایباد است که راه یابی به مرحله کشوری بیست و یکمین جشنواره بین المللی قصه گویی را در کارنامه خود دارد. او در مرحله منطقه ای بیست و دومین جشنواره قصه گویی منطقه ۴ کشور با قصه «گل بانو» در جمعیت حاضران قصه گویی می کند.

او حدود ۲۵ سال مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است و قصه ها را گنجینه های کشور عنوان می کند و می گوید: یکی از رایج ترین و ساده ترین راه های آموزش مهارت زندگی به بچه ها قصه گویی است.

عزتی یکی از آفات زندگی های امروزه را فضای مجازی و گرفتار شدن خانواده ها بخصوص کودکان به آن می‌داند و می‌افزاید: دوری پدربزرگ ها و مادربزرگ ها از خانواده ها مشکل دیگر خانواده‌هاست. اگر ارتباط بین کودکان با پدربزرگ و مادربزرگ‌ها همچون گذشته کودکان فرصت استفاده از تجربه بزرگترها را پیدا می کنند.

او با اشاره به اینکه متاسفانه امروزه والدین مشغله های بسیاری دارند و نمی توانند فرصت کافی برای کودکان خود داشته باشند، خاطرنشان می کند: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چند سالی است که به این قضیه اهمیت ویژه ای داده و سعی داشته تا قصه گویی را بین مردم ترویج دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =