قصه‌گویی ضرورتی مهم در تربیت فرزندان در خانواده‌هاست

برگزیده بخش منطقه ای بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه گویی منطقه ۴ کشور گفت:‌ قصه گویی ضرورتی مهم در تربیت فرزندان در خانواده‌هاست و کانون مهم‌ترین ارگانی است که می‌تواند توسعه دهنده این هنر در جامعه باشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی، زهرا دهستانی بافقی از استان یزد با قصه «حاکم نادان و دزد بدجنس» برگزیده بخش منطقه‌ای بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه گویی منطقه ۴ کشور شد.

او با اشاره به اینکه ۲۰ سال مربی کانون است، ادامه داد: قصه‌گویی ضرورتی مهم در بحث تربیتی در خانواده‌هاست. بازگشت خانواده‌ها به سمت و سوی این هنر دیرینه برگردند، دیگر کودکان نیازی به فضای مجازی نخواهد داشت.

دهستانی بافقی با اشاره به اینکه کانون مهم‌ترین ارگانی است که می تواند قصه و قصه‌گویی را در جامعه توسعه دهد، افزود: هر ارگانی می‌تواند به سهم خود در توسعه فرهنگ قصه‌گویی نقش آفرین باشد. از همه مهم‌تر خانواده‌ها و آموزش و پرورش بیشترین نقش را می‌تواند داشته باشد.

قصه‌ها منجر به رشد خلاقیت کودکان می شود

نرگس فضلی دیگر برگزیده بخش منطقه ای بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه گویی منطقه ۴ کشور از استان خراسان‌رضوی با قصه «مهره مار» شد و از سال ۹۱ قصه‌گویی را آغاز کرده است.

او گفت: با توجه به رشد بی رویه فضای مجازی و عینی شدن موارد متعدد روزمره برای بچه ها، در واقع خلاقیت و رشد خلاقیت از کودکان سلب شده است.

فضلی ادامه داد:‌ قصه ها خلاقیت بچه‌ها را شکوفا کند، گنجینه زبان آن ها را گسترش داده و کودکان را با رسوم سرزمین‌مان آشنا کند.

وی خاطرنشان کرد: این مهم تنها با تلاش مربیان کانون، معلمان و والدینی صورت می‌گیرد که شیوه قصه‌گویی را به درستی انجام دهند تا کودکان به قصه‌گویی ترغیب شوند.

کودکان مفاهیم ارزشی را با قصه آموزش می‌بینند

الهام اسکندری نیز دیگر برگزیده این جشنواره از استان خراسان‌رضوی است که ۲ سال قصه‌گویی کرده و بازیگر تئاتر و مدرس تئاتر به کودکان در مدارس و کانون است.

وی اظهار کرد: قصه همیشه با ما بوده و با قصه بزرگ شدیم. قطعا با قصه و در قالب قصه می‌توانیم بسیاری از مفاهیم ارزشی را به کودکان آموزش دهیم.

اسکندری با اشاره به اینکه از قدیم گفته اند هیچ چیزی بی حکمت نیست و از قدیم با این پیش ذهن‌ها بزرگ شدیم، ادامه داد: در دوره کنونی که همه ما در مقابل هجمه زیادی از رسانه های مختلف قرار گرفتیم و از کتاب‌ها و قصه های کهن دور شده ایم، همه ما بخصوص خانواده‌ها می‌توانند این سنت را زنده کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =