مراکز کانون گیلان رنگ خواندن گرفت/هفته کتاب و کتاب‌خوانی در یک نگاه

هم‌زمان با بیست و هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی مربیان و اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون استان گیلان با شعار«حالِ‌خوشِ خواندن»، برگی دیگر از دفتر فعالیت‌های کتاب‌محور این مجموعه‌ی فرهنگی را ورق‌زدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان، تکیه بر کتاب و اجرای فعالیت‌های کتاب‌محور، از اولویت‌های کانون پرورش فکری است و بیست و هفتمین دوره کتاب جمهوری اسلامی که از ۲۳ تا ۳۰ آبان ۱۳۹۸ برگزارشد نیز فرصتی برای مرور فعالیت‌های مبتنی بر کتاب‌ کانون طی سال گذشته و ریل‌گذاری برنامه‌های آتی این مجموعه‌ی فرهنگی در سایه هم‌گرایی و هم‌نشینی علاقه‌مندان به مطالعه محسوب‌می‌شد.

این درحالی است که مراکز فرهنگی هنری این نهاد افزون بر فراهم‌سازی زمینه‌های مناسب برای ترویج و توسعه فرهنگ مطالعه درجامعه، دیگربار همراهی مربیان، اعضا و خانواده‌ها را در تعاملی ناگسستنی با دیگر مجموعه‌های فعال در حوزه کتاب به‌تماشانشستند و با شعار«حال‌ِخوش‌خواندن» در مسیر فرداهای «با کتاب» گام‌برداشتند.

مراکز فرهنگی هنری هفته کتاب را جشن گرفتند

هفته کتاب و کتاب‌خوانی درمراکز فرهنگی هنری کانون استان گیلان پیام‌آور شادی‌های همراهی و هم‌نشینی با این یار مهربان بود و مراکز این نهاد، یک روز این هفته را به برگزاری «جشن کتاب» اختصاص‌دادند.

برهمین اساس، ۳۱ مرکز فرهنگی هنری ثابت، چهارکتاب‌خانه پستی، دو مرکز فرهنگی هنری فراگیر، یک کتاب‌خانه سیارشهری و دو کتاب‌خانه سیار روستایی کانون پرورش فکری با همراهی کودکان، نوجوانان، خانواده‌ها و جمعی از مسوولان به اجرای فعالیت‌های کتاب‌محور فرهنگی، هنری، ادبی و پژوهشی پرداختند.

معرفی «کتاب‌های دوست‌داشتنی» درمراکز فرهنگی هنری

مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون هم‌چنین، هفته کتاب و کتاب‌خوانی را مغتنم‌شمرده و به معرفی تازه‌های کتاب و آشناسازی مخاطبان با منابع خواندنی این مجموعه‌ی فرهنگی اقدام‌کردند.

این حرکت فرهنگی با ارایه‌ی شیوه‌های هدف‌مند و خلاقانه مربیان مراکز کانون همراه‌بود و گامی در مسیر علاقه‌مندسازی هرچه‌بیش‌تر کودکان و نوجوانان با کتاب محسوب‌می‌شد.

نمایش ظرفیت‌ها، با برپایی نمایشگاه‌ دست‌آوردهای کتاب‌محور

برپایی نمایشگاه‌ کتاب و فعالیت‌های کتاب‌محور مربیان و اعضای کانون، دیگر اولویت‌های این مجموعه در هفته کتاب و کتاب‌خوانی به‌شمارمی‌رفت و با هدف تشویق آینده‌سازان و افزایش اعتمادبه نفس آنان و درعین‌حال، آشناسازی مخاطبان با ظرفیت‌ها و توان‌مندی‌های مربیان و اعضای کانون پرورش فکری صورت‌گرفت.

اجرای فعالیت‌های مختلفی چون:‌ معرفی و روخوانی‌کتاب، خوانش‌شعر، قصه‌گویی، نمایش فیلم و پویانمایی‌ کتاب‌محور، برپایی کارگاه‌های آموزش کتاب‌سازی، روش تحقیق، نوشتن خلاق، بلندخوانی کتاب و ....  ازدیگر فعالیت‌های مربیان در حاشیه این نمایشگاه بود.

میزبانی مدارس مناطق کم‌برخوردار شهری و روستایی ازمربیان  

مربیان کانون استان گیلان هم‌چون همیشه و افزون بر استقبال از حضور کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها در مراکز فرهنگی هنری، میهمان دانش‌آموزان مدارس مناطق کم‌برخوردار شهری، روستایی شدند.

طی این حضور، مربیان به معرفی تازه‌های کتاب، اجرای فعالیت‌های کتاب‌محور و اهدای بسته‌های فرهنگی به مخاطبان پرداختند و ازآنان برای شرکت هرچه‌بیش‌تر در برنامه‌های فرهنگی، هنری، ادبی و پژوهشی کانون دعوت‌کردند.

حضورمربیان کانون در مدارس
اهدای کتاب به کودکان مناطق کم برخوردار
مربی کتابخانه سیارشهری کانون رشت درجمع دانش‌آموزان

برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور صاحبان قلم و فعالان عرصه‌ی کتاب

مراکز کانون استان گیلان درهفته کتاب ‌و کتاب‌خوانی  نقش سازنده‌ای به‌عنوان پاتوق‌های فرهنگی نیز ایفاکردند و فرصت‌ساز هم‌نشینی کودکان و نوجوانان با شاعران، نویسندگان و فعالان عرصه‌ی کتاب و کتاب‌خوانی شدند.

این نشست‌ها که با همکاری دیگر دستگاه‌های فعال در این حوزه همراه‌بود، ارایه‌ی آموزه‌های ادبی به مخاطبان و تشویق اعضا جهت حرکت هدف‌مند در مسیر عمق‌بخشی به آگاهی‌های ادبی را در دستورکارداشت.  

احمد خدادوست، شاعر کودک ونوجوان

بازدید از کتاب‌خانه‌ها و مراکز عرضه‌ی منابع مطالعاتی

هفته کتاب و کتاب‌خوانی درعین حال فرصتی برای اعضا و همکاران کانون پرورش فکری از کتاب‌خانه‌های عمومی، نمایشگاه بین‌المللی کتاب گیلان و مراکز عرضه‌ی منابع مطالعاتی فراهم‌کرد و زمینه‌ساز آشنایی افزون‌تر با تازه‌های نشر شد.

نگاه ویژه‌ مسوولان به کانون و کتاب

حمایت و همراهی مسوولان استانی و شهرستانی و حضور آنان در ویژه‌برنامه‌های هفته کتاب مراکز فرهنگی هنری از نقطه‌های روشن  این روزها بود و تصمیم‌گیرندگان استانی ضمن شرکت در نشست‌ها و فعالیت‌های کانون، از ظرفیت‌های گسترده مربیان و اعضای این نهاد سخن‌گفتند و حمایت همه‌جانبه خود را از کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان اعلام‌کردند.

حضور فرماندار رضوانشهر درفعالیت‌های هفته کتاب کانون

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =