مربیان در آموزش سواد رسانه‌ای از شیوه‌های  غیر رسمی بهره ببرند

محمد لسانی، استاد حوزه‌ی ارتباطات و مدرس کارگاه آموزشی«کودک و نوجوان، رسانه و ارتباط جمعی» بر ضرورت انتقال مفاهیم سواد رسانه‌ای با استفاده از شیوه های غیر مستقیم در کانون تاکید کرد.

محمد لسانی کارشناس ارشد رشته ی ارتباطات  است و حدود دو دهه است که در حوزه‌های تحقیق، عملیات و برنامه ریزی، فعالیت دارد.

از مهم‌ترین اقدامات وی  می‌توان به تدوین پنج فاز سند «کودک و فضای مجازی»و ارائه و رونمایی این طرح در نمایشگاه الکامپ توسط وزیر محترم ارتباطات  اشاره کرد.

لسانی در تشریح این  سند پنج فاز (تجربه کشورهای اسلامی، تجربه کشورهای غیر اسلامی، الگوی تربیت رسانه‌ای، نظام نامه‌ی تولیدات رسانه‌ای کودک ونوجوان و تالیف مدل تولید رسانه‌ای) را از بخش‌های این سند عنوان کرد.

این استاد در پاسخ به سوال ضرورت آشنایی مربیان کانون با رسانه‌ها و سواد رسانه‌ای گفت:

این آشنایی در سه سطح قابل توجه است:

سطح اول سطح فردی- که در این سطح خود افراد در زندگی شخصی بتوانند نظم رسانه‌ای، برنامه‌ریزی رسانه‌ای و خوراک رسانه‌ای فراهم کنند.

سطح دوم- سطح خانوادگی، که در این بخش این عزیزان باید توسعه‌ی نفع و ارزش بدهند و راهبری خانواده را بر عهده بگیرند و بر توانایی‌های ایجابی افزوده و از مضرات جسمی و روانی بکاهند.

و در سطح سوم که مهم‌ترین سطح برای مربیان است، در سطح اجتماعی این عزیزان به عنوان مبلغ و به معنای مصلح اجتماعی باید  بتوانند  خانواده های دیگر را راهبری کنند و دانش و مهارت‌شان در این زمینه را به اعضا انتقال دهند.

لسانی در پاسخ به سوال نیاز اعضا مراکز کانون به دانستن مهارت‌های رسانه‌ای گفت:

در بحث ضرورت این امر شکی نیست، زیرا امروزه  افراد مختلف چند رسانه‌ای شدند و در زندگی خود از رسانه‌های مختلفی از جمله تلویزیون، کتاب، گوشی تلفن همراه و ... استفاده می‌کنند، پس ضرورت دارد که اعضای مراکز،  رسانه‌ها را  به درستی شناخته و از سواد رسانه‌ای لازم برخوردار باشند.

اما در خصوص چگونگی این آموزش‌ها خوشبختانه در کانون این بستر فراهم است که مربیان از آموزش رسمی عبور کرده و آموزش‌های خود را در سطح غیر رسمی و در قالب‌های قصه، شعر و حتی طراحی بازی و مسابقه انجام داده و  این مهارت‌ها را آموزش دهند و مربیان ناگزیرند برای توسعه‌ی مهارت‌ها در سطح کودک ونوجوان، از قالب‌های جذاب بهره ببرند.

این مدرس ارتباطات توصیه‌ای نیز داشت

لسانی گفت در کلان‌شهرها رسانه‌ها پرکننده‌ی خلأها  و  یک جور آرامش بخش زندگی‌ها هستند و  بر خلاف شهرهای کوچک که اجتماعات عاطفی و روابط انسانی اصالت دارد  متاسفانه فضای کلان شهرها شی زده شده و رسانه‌ها به جای تسهیل کنندگی، جایگزین روابط شده‌اند.

بنابر این توجه به این موضوع و برگزاری دوره‌های آموزشی مناسب در این حوزه، برای تمام مردم به ویژه پایتخت نشینان و استان‌های حومه‌ی پایتخت، مانند استان البرز، به شدت قطعی و ضروری است .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =