نود و سومین انجمن ادبی آفتاب با محوریت نقد ادبی

نود و سومین انجمن ادبی آفتاب با حضور 11 عضو نوجوان و با محوریت نقد ادبی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی، این برنامه صبح پنجشنبه 23 آبان 98 با حضور رویا یداللهی استاد و پژوهشگر ادبی اجرا شد.

مرکز آفرینش‌های ادبی در ادامه سلسله جلسات انجمن ادبی آفتاب با محوریت شعر و داستان و با توجه به استقبال اعضای نوجوان، برگزاری جلسات نقد ادبی را در سال 1398 آغاز کرد و این جلسه ششمین نشست از سلسله جلسات انجمن نقد ادبی بود.

رویا یداللهی کارشناس میهمان انجمن نقد ادبی درباره تاثیر فضای جامعه و بروز و ظهور نظریه‌ها و مکاتب بر آثار ادبی صحبت کرد و گفت: نظریه‌ها بر همه شئون هنر و علوم‌ انسانی تاثیر می‌گذارند. اگر نگاهی به آثار دهه 30 یا 40 ادبیات بیندازید در غالب آثار، یک کارگر یا روستایی زحمتکش و بی‌پناه را می‌بینید و یک ثروتمند بی‌درد. قشر متوسط جامعه در این آثار راهی ندارند. در بسیاری از آثار، تقریبا همه ثروتمندان شخصیت‌های بد و منفی داستان هستند. یا در داستان سووشون می‌بینید که پسر خانواده شرم دارد که در مدرسه به عنوان فئودال معرفی شود.

وی در ادامه گفت: مجموعه‌ای از عوامل بیرونی و درونی در شکل‌گیری مکاتب جدید ادبی و هنری موثرند.

در پایان جلسه رویا یداللهی ضمن خواندن نمونه داستانی از اسطوره‌های آفریقا، درباره نقد اسطوره‌ای و تاثیر آن زمینه چینی ایجاد کرد تا در جلسه آتی به آن بیشتر بپردازد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =