کد خبر: 293397
تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵
«متشکرم؛ از ته‌ دل» روایت دختری که ناامید نشد

کتاب «متشکرم؛ از ته‌ دل» از سوی اعضای کتاب‌خوان و نوجوانان فعال کانون‌شماره یک بندرعباس نقد شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون هرمزگان، متشکرم؛ از ته دل! این کتاب در مرکز شماره یک کانون پرورش فکری وکودکان و نوجوانان بندرعباس توسط اعضای دختر نوجوان این مرکز نقد شد.

متینه سادات جلیلی یکی از اعضای نوجوان مرکز شماره یک بندرعباس گفت: وقتی می‌خواستم کتاب را بخوانم فکر می‌کردم می‌توانم حوادث را از قبل حدس بزنم اما اتفاقات برعکس می‌شد و ماجراهای جالب و دور از انتظار اتفاق می‌افتاد.

وی دوری جستن و پرهیز از حاشیه‎‌گویی بر جذابیت و زیبایی داستان این نویسنده افزوده است.

معصومه نعیمی دیگر عضو نقد کننده این کتاب گفت: با خواندن کتاب فهمیدیم وقتی اتفاقی برایمان در زندگی می‌افتد نباید ناامید شد و زود ایمان خود را از دست بدهیم.

وی بیان داشت: داستان متشکرم؛ از ته دل! به ما صبوری را یاد می‌دهد و این‌که در همه حال از خداوند سپاسگزار باشیم.

مریم رحیمی عضو نوجوان مرکز فرهنگی هنری شماره یک نیز افزود: وقتی کتاب را می‌خواندم فکر می‌کردم یک سریال را می‌بینم چون داستان از نظر من بسیار قوی نوشته شده و صحنه‌ها را مثل یک سریال می‌توانستیم در ذهن‌مان تجسم کنیم.

مربی ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز شماره یک بندرعباس نیز در نقد کتاب«متشکرم؛ از ته دل! » گفت: جین بیوکنن در خلق موقعیت‌های نفس‌گیر بسیارتوانمند است به خصوص حالات درونی و بیرونی را که به طور هم زمان و به گونه‌ای هنرمندانه نشان می‌دهد، اغلب توصیف‌هایش حاوی بن مایه‌های روان‌شناختی و جامعه‌شناسی قابل توجهی است.

‌بهنوش بلالی‌پور گفت: این کتاب رمان در آغاز موقعیت‌های تاثیر گذار و کنش‌زایی را می‌آفریند که در حقیقت به بازتاب‌های روحی و روانی هیتی مربوط می‌شود.

وی در این خصوص بیان داشت: در صفحه ۱۳ کتاب "همین که سرودمان تمام شد، مردم دورمان حلقه زدند و طوری که انگار می‌خواهند اسب بخرند، سر تا پایمان را برانداز کردند" این موقعیت شباهت انکارناپذیری به بازار برده‌ها دارد.

این مربی ادبی ادامه داد: نقطه قوت "هیتی" به عنوان شخصیت داستان است که با توجه به شرایط سنی توانست ایفاگر نقش باشد؛ چراکه از یک طرف از دست دادن تمام خانواده در آتش‌سوزی و سه سال زندگی در یتیم‌خانه و راهی شدن با قطار برای پیدا کردن یک سرپرست در طول داستان مخاطب را همراه می‌کند و به فکر فرو می برد که قرار است چه اتفاقی برای هیتی بیفتد.

به گفته بلالی‌پور، داستان با این که در یک خط جلو می‌رود و ساده و روان و هیچ گونه پیچیدگی ندارد اما بسیار خلاقانه و هوشمندانه به تصویر کشیده شده است.

وی یادآور شد: هیتی در عالم کودکی همه چیز را با هم به قیاس در می‌آورد و به ناملایمت‌ها و بی‌عدالتی‌ها بیشتر توجه می‌کند.

این مربی ادبی همچنین گفت: حالات "هیتی" به شخصیت‌پردازی در داستان کمک می‌کند به‌طوری که هر وقت هیتی در داستان ظاهر می‌شود در موقعیت دردناک او هم همواره در ذهن خواننده تجسم می‌شود.

رمان «متشکرم از ته دل» مناسب گروه سنی نوجوان اثر جین بیوکنن و ترجمه پروین علی‌پور داستان دختری به نام هیتی است که تمام خانواده‌اش را در آتش‌سوزی از دست می‌دهد و همه به او می‌گویند باید سپاسگزار باشد که زنده مانده است. شخصیت این داستان دختر بچه شش ساله‌ای است که بعد از ۳ سال زندگی در پرورشگاه با قطار راهی نبراسکا می‌شود تا یکی از روستاییان او را به فرزند خواندگی بپذیرد.

"هیتی" شخصیتی است که تمام رنج‌ها و سختی‌ها را به تصویر می‌کشد و به خوبی آن را به مخاطب نشان می‌دهد.

در بخشی از این اثر می‌خوانیم:«هیتی فقط از یک کلمه متنفر است»: متشکرم!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =