کد خبر: 293629
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴
شهر دوستدار کودک؛ زمینه‌ساز امنیت، نشاط و سلامت کودکان

شهر دوستدار کودک زمینه‌ساز رشد و ارتقا ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی شامل امنیت، نشاط و سلامت و پاسخی به سوالات کلیدی کودکان است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون هرمزگان، ناهید سلیمانی‌احمدی در دیدار با شهردار بندرعباس که در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان با محوریت طرح پیوستن بندرعباس به شهردوستدار کودک اظهارداشت: بنیان تمام برنامه‌ریزی‌های شهری مباحث فرهنگی است و اگر فرهنگ را در تمام ابعاد مد نظر قرار بدهیم، سرمایه‌گذاری‌های دیگر راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر به ثمر خواهد نشست.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان گفت: کودکان امروز آینده سازان فردا هستند و در راستای حرمت نهادن به آینده سازان ایران اسلامی باید با همت جمعی و با اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی شهری را برای آن‌ها پیش‌بینی و اجرا کنیم.

وی افزود: اهمیت داشتن موضوع کودک و تشویق به یک زندگی جمعی، زمینه سازی برای تعالی فکری و تربیتی او و تحلیل چگونگی ارتباط مسائل فرهنگی و اجتماعی جامعه شهری با مسائل کودک به ویژه در ابعاد اجتماعی، مسألە‌ای مهم است که مورد توجه جامعه شناسان در جوامع امروزی قرار گرفته و از نظر شهروندی و حقوق شهروندی قابل طراحی است.

سلیمانی خاطر نشان کرد: وقتی از شهر دوست دار کودک سخن گفته می‌شود، اغلب منظور شهری است که امکانات و ویژگی‌هایی برای زیست کودکان دارد؛ امکاناتی مانند پارک‌ها و اماکنی برای بازی کودکان با امنیت کافی، وسایل بازی متناسب با مراحل رشد کودکان، محل‌های عبور مرور امن در خیابان، مبلمان شهری مناسب، دسترسی راحت به فضاهای آموزشی رسمی و فوق‌برنامه، دسترسی به امکانات ورزشی مناسب، وجود مراکز ارائه خدمات به کودکان دارای نیازهای ویژه و توانایی‌های متفاوت از جمله موارد مهم آن است.

مدیر کل کانون هرمزگان گفت:شهر دوستدار کودک، شهری است که نیازهای کودکان را در کانون توجه قرار داده و تلاشی در راستای توسعه، مناسب‌سازی و بسترسازی از منظر کالبدی، حقوقی، فرهنگی و اجتماعی شهر برای فعالیت کودکان است تا آن‌ها نیز مانند سایر شهروندان منطبق با نیازهایشان بتوانند در شهر زندگی کنند.

وی ادامه داد: کودکان عامل پیوند نسل‌های گذشته و آینده در هر جامعه محسوب می‌شوند، لذا انتقال اعتقادات و پیشینه‌های هویت بخش و در صورت لزوم اصلاح محیط اجتماعی در هر جامعه از طریق کودکان میسر امکان‌پذیر است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان افزود: رشد و توسعه‌ شهری و هم‌سویی فعالیت‌های کانون با شهرداری در خصوص شهر کودک از مهم‌ترین مواردی نام برد که می‌توان با تعامل و همفکری به آن پرداخت.

سلیمانی‌احمدی با بیان اینکه طرح شهر دوستدار کودک، تلاشی برای تحقق خواسته‌های کلیدی کودکان از شهر محسوب می‌شود، بیان داشت: کانون هرمزگان با حضور ظرفیت‌ها و نیروهای متخصص برای ساختن شهر دوستدار کودک آمادگی لازم را دارد.

ظرفیت‌های کودکان شناسایی شود

شهردار بندرعباس نیز گفت: شهر دوستدار کودک شهری است که در آن تامین خواسته‌های کودکان در اولویت قرار می‌گیرد و وضع اجتماعی، فرهنگی و معماری آن همسو با نیازهای آنهاست و حقوق کودکان در سیاست‌ها، قوانین، برنامه‌ها و بودجه منعکس می‌شود.

عباس امینی‌زاده گفت: در حوزه مدیریت و برنامه‌ریزی شهری یکی از موضوعاتی که در دنیا به عنوان شاخصه قابل توجه شناخته می شود، شهر دوست‌دار کودک است.

وی بیان کرد: شهر خلاق نیز یکی از تفاوت‌ها ما با دنیای این است که شهرداری‌ها در خارج کشور یکپارچه هستند و ما نیز در دستور کار خود این کار را مورد توجه قرار داده‌ایم.

 تاکید کرد: در شهر دوست دار کودک فضاهای شهری، پارک ها، معابر ایمن سازی شده و کودکان در کمال امنیت در این شهر زندگی می‌کنند.

شهردار بندرعباس خاطر نشان کرد: به زمینه‌های همکاری دوجانبه در حوزه کودک اشاره کرد و گفت: ظرفیت خوبی در راستای ایجاد زیرساخت‌های مخصوص کودکان در شهر وجود دارد که می‌توان با استفاده از فرصت‌های پیش روی شهرداری و کانون و در راستای شهر دوستدار کودک گام‌های اساسی برداشت.

جلسه مشترک مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان هرمزگان با شهردار بندرعباس با حضور معاونین، کارشناسان هر دو اداره در دفتر مدیر کل کانون هرمزگان بندرعباس برگزارشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =