کد خبر: 293734
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸
هنر یعنی نظم

نود و ششمین انجمن ادبی آفتاب کانون خراسان رضوی با محوریت داستان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، نود و ششمین انجمن ادبی آفتاب با محوریت داستان، عصر پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۸ با حضور حسین عباس‌زاده نویسنده و کارشناس میهمان جلسه  و ۱۸ عضو نوجوان همراه بود.

عباس‌زاده کارشناس میهمان انجمن در ابتدای جلسه با طرح گام به گام داستان از ایده، طرح داستان، نقش تخیل در داستان و شخصیت‌پردازی مقدمه‌ای بیان کرد تا اعضای نوجوان نقدهای بهتری ارائه دهند.

نویسنده کتاب «خوش به حال هیچکس» درباره اهمیت تجربه و تخیل در داستان گفت: از تجربه و تخیل است که داستان خلق می‌شود. این تجربه می‌تواند زیسته یا ذهنی باشد. نقش تخیل بسیار پررنگ تر است. البته نباید در تعریف تخیل سختگیری یا توقع زیادی داشته باشیم. تخیل شاخ و برگ دادن به تجربه است تا تبدیل به داستان شود.  

نویسنده کتاب «لبخند پشت پنجره» گفت: در طرح داستان باید به سوال «برای چه کسی، چه اتفاقی و چگونه این اتفاق افتاد؟» را پاسخ دهید. در سوال اول شخصیت داستان را بررسی می‌کنید که شخصیت‌ها با اندیشه، عمل و احساسشان در داستان نقد می‌شوند. همچنین نویسنده باید درباره اینکه چه اتفاقی قرار است بیفتد یک گام جلوتر از خواننده باشد. برای کسب این هدف، هرگز اولین یا دومین اتفاق‌های ذهنی خودتان را به گره داستان تبدیل نکنید.

وی همچنین در نقد آثار داستانی اعضا یادآور شد که حتما برای داستان اسم بگذارند چرا که اسم جزوی از داستان است و نقش ایفا می‌کند.

نویسنده کتاب «پشت آن تپه» درباره ژانرهای داستانی این توضیح را داد که هیچ قالب داستانی بر قالب دیگر ارجحیت ندارد. آنچه اهمیت دارد تاثیرگذاری داستان بر مخاطب است. قاعده و قانون هنر این است که هنرمند می‌تواند قاعده و قانون را بر هم بزند اما سوء استفاده نکنید. چرا که هنر یعنی زیبایی و زیبایی در نظم یا هماهنگی است.

در این جلسه داستان‌های محمدجواد مهماندوست، آرزو تحققی، غزاله ناجی و نگار فرهمندنیا نقد و بررسی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =