فعالیت نجوم جهان‌بینی کودکان را تقویت می‌کند

سید حسین امیدیانی مدرس کیهان‌شناسی معتقد است: آموزش نجوم و کیهان‌شناسی قطعاً بر جهان‌بینی کودکان تأثیر شگرفی می‌گذارد و انسان را متواضع و فروتن می‌کند.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، امیدیانی که به مناسبت هفته پژوهش به‌عنوان مدرس پودمان آموزشی فعالیت‌های علمی کودکان و نوجوانان (نجوم) میهمان کانون پرورش فکری خوزستان در اهواز است با اعلام این مطلب گفت: به اعتقاد من، آموزش نجوم و کیهان‌شناسی و عظمت خلقت پروردگار در آسمان‌ها برای همه گروه‌های سنی با هر سطح تحصیلاتی می‌تواند مفید و ارزنده باشد و روی جهان‌بینی انسان تأثیر شگرفی دارد.

وی افزود: کودکان در فعالیت نجوم با نظم حاکم بر جهان هستی آشنا شده و به وجود خالق آن پی می‌برند و در نتیجه معرفتشان بالا می‌رود.

امیدیانی با بیان این‌که با بالا رفتن معرفت، عبادت‌های انسان‌ها با معرفت و شناخت صورت می‌گیرد و ایمان آن‌ها هم به‌جای این‌که نوک زبانشان باشد در قلب آن‌ها جا می‌گیرد تأکید کرد: چه زیبا خواهد بود که ما بچه‌هایمان را از سنین کودکی و نوجوانانی با همین شگفتی‌های خلقت پروردگار آشنا کنیم.

این پژوهشگر در ادامه به فعالیت نجوم در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: با توجه به برگزاری دوره‌های آموزشی در استان‌های مختلف داشته‌ام، مربیان علاقه‌مند به انجام فعالیت نجوم در کانون زیاد هستند و برگزاری دوره‌های آموزشی با همین موضوع که کانون در سطح کشور برای مربیان خود برگزار می‌کند باعث می‌شود دانش آن‌ها به روز شده و مربیان با انتقال این دانش به کودکان و نوجوانان نقش بیشتری در آشنایی بچه‌ها با کیهان داشته باشند.

وی آموزش‌های کانون به کودکان و نوجوانان را در افزایش انگیزه آن‌ها در ادامه تحصیلشان در این زمینه مهم دانست و اضافه کرد: نجوم به بچه‌ها می‌آموزد که انسان موجود توانمندی است و با مشاهده و تدبر در آیه 13 سوره جاثیه قرآن کریم «سخّر لکم ما فی السموات...» تمام هستی در راستای بهره‌گیری انسان است؛ جمله من می‌توانم در بچه‌ها نهادینه می‌شود.

امیدیانی همچنین به محتوای پودمان آموزشی فعالیت‌های علمی کودکان و نوجوانان (نجوم) کانون در اهواز اشاره کرد و یادآور شد: در این دوره‌ی دو روزه با نمایش فیلم‌های مستند در زمینه کیهان‌شناسی، مربیان کانون را با زمین، خورشید، ماه، ستاره‌ها، سیاه‌چاله‌ها، مرگ ستارگان، ستاره نوترونی، کوتوله سفید، سیارات مشابه و ... آشنا می‌شوند.

گفتنی است: پودمان آموزشی فعالیت‌های علمی کودکان و نوجوانان (نجوم) به همت واحد آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در قالب دو دوره‌ی دو روزه از 17 آذرماه 1398 در مرکز فرهنگی هنری کانون شماره یک اهواز آغاز شده است و تا 20 آذرماه ادامه خواهد یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =