سرودخوانان آینده را ساختند

چهادرهمین جشنواره سرودخوانی کانون استانی تهران برگزیدگان خود را به اولین مهرواره کشوری سرودخوانی آفرینش معرفی کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نو جوانان استان تهران نخستین مهرواره سراسری سرود آفرینش نغمه‌های روشن فردا با شعار آینده ساختنی است، همزمان با چهارده‌مین دوره جشنواره سرود استان تهران از ۱۴ تا ۱۵ آذر ماه در مرکز شماره ۳۰ با حضور ۱۶ گروه از ۱۶ مرکز استان برگزار شد.
اعضای هیأت داوران مشتمل بر علی فرین‌کیا، سلماز جوان‌بخت و مریم عباسی سه گروه سرودخوانی را برگزیدند؛

مرکز (فراگیر) ۲۰ با سرودی با عنوان رویای رنگین کمان و به سرپرستی سرکار خانم زینب صباغ. هیأت داوران علت نظر مثبت‌شان را بخش نوازندگی گروهی و سرپرست گروه و تک خوان وآهنگ‌سازی و نگاه ویژه داوران برای مشارکت موثر اعضای فراگیر (چندمعلولیتی معلول ذهنی- معلول جسمی حرکتی- نابینا کم بینا ناشنوا- کم شنوا) عنوان کردند.  
دیگر گروه برگزیده، مرکز ۳۱ با سرود قصه فردا به سرپرستی سرکار خانم فاطمه روحی‌رحیم بود. هیأت داوران این مرکز را به خاطر طراحی لباس - تک خوان و رهبری گروه برگزیدند.
و در نهایت مرکز ۱۵ با سرود می‌خواهم خانه بسازم    به سرپرستی سرکار خانم راحمه باقی‌پور نظر مثبت اعضای هیأت داوران را به علت شعر و خلاقیت اجرا و آهنگ‌سازی را به دست آورد.
هم‌چنین اعضای هیأت داوران مرکز لواسان را شایسته‌ی تقدیر تشخیص دادند.
در بخش آیتم‌های مهرواره، هیأت داوران مراکز برگزیده را به این شکل اعلام کردند؛

در بخش آهنگسازی: مرکز ۲۴، مرکز ۱۰، مرکز ۲۲، مرکز ۱۵.

در بخش شعر: مرکز ۲۴، اسلامشهر ۱ (محبوبه محرابی) - مرکز ۱۵ (خانم بابایی).

در بخش حرکات نمایشی: مرکز ۴۲، مرکز ۳۹.

در بخش خلاقیت در اجرا: مرکز ۱۱، مرکز ۲۴.

در بخش بروشور: مرکز ۱۸، مرکز ۱۰.

در بخش تک‌خوان و هم‌سرایان: مرکز ۲، مرکز ۲۲، مرکز ۲۰، مرکز ۴۲.

در بخش طراحی لباس: مرکز ۲۴، مرکز ۵، مرکز ۳۹.

در بخش رهبری گروه: مرکز ۳۹، مرکز قرچک ۱.

و در نهایت در نگاه ویژه جشنواره: مرکز ۲۱، مرکز اسلامشهر یک.                                                                                                                      
شیوه‌نامه‌ی نخستین مهرواره‌ی کشوری در ۲۰ مردادماه به مراکز استان ارسال شد. پیروی این شیوه‌نامه ۲۰ مرکز برای شرکت در این مهرواره اعلام آمادگی کردند. پس از این مرحله، برنامه‌ریزی‌های مربوط در جهت اجرای هر چه بهتر این برنامه در واحد کارشناسی هنری انجام شد. در این مرحله اشعار مرتبط با موضوع مهرواره، آینده ساختنی است، توسط هم‌کاران شاعر واحدهای ادبی و فرهنگی سروده و سپس موسیقی‌های متناسب با اشعار، توسط هنرمندان حوزه موسیقی ساخته شد. اشعار ۳ گروه نیز از میان آثار فاخر که به لحاظ محتوایی متناسب با شعار مهرواره بود انتخاب، باز نوازی و اجرا شدند. سرکار خانم محبوبه محرابی سرود مراکز را از اوائل مهر ماه تا ۱۱ آذر ماه در دو مرحله بازبینی کرد. در این مرحله، ۴ مرکز به دلیل جابه‌جایی به ضرورت مربیان، وضعیت تحصیلی اعضا و...از شرکت در مهرواره انصراف دادند.
اعضای هیأت داوران بیانیه‌ای در شش بند منتشر کردند، در این بیانیه آمده: 
سرودخوانی فعالیتی هدفمند است که با آموزش غیرمستقیم ضمن پرورش توان فردی هر کودک آن را در خدمت کار گروهی قرار می‌دهد و مسئولیت‌پذیری، اعتماد به نفس و شور و نشاط را در آنان به نمایش می‌گذارد.
آنچه در چهاردهمین جشنواره سرودخوانی استان تهران شاهد بودیم تلاقی باور و تلاش بر مدار شعر و موسیقی بود. صحنه‌هایی از کشف و شهود که بر هر حافظه‌ی بیداری به لبخند، ماندگار خواهد بود.
۱ . تولید ۱۳ اثر آهنگسازی شده بر اساس شعرهایی با شعار مهرواره  آینده ساختنی است  و ۳ اثر فاخر بازنوازی شده متناسب با گستره‌ی صدای کودکان و نوجوانان، با همین نگاه.  
۲ . تبلور استعدادهایی ناب در زمینه موسیقی و اجرای صحنه‌ای ... که بی‌شک با هدایت، آموزش مستمر  می‌توان شاهد درخشش آنان در عرصه‌های بزرگ بود.
۳ . حضور کودکان و نوجوانانی با معلولیت و نیازهای ویژه در گروه‌ها آن هم نه به صورت نمادین که فعال و پویا هم‌سطح با سایر اعضای گروه.
۴ . قاب‌هایی ارزشمند از حضور پرنشاط گروه‌های کودک و نوجوان کنار هم در فضایی به دور از رقابت‌های جشنواره‌ای.  
۵ . رهبری و هدایت درست مربیان در تمام مراحل از تشکیل گروه‌ها تا انتخاب درست اشعار انتقال مفاهیم شعر و درک ریتم و ملودی و تمرین در نهایت یک اجرای موفق. ‌
۶ . تشکیل بانک صدا از بین بیش از ۲۵۰ اثر داوری شده در فضای مجازی، از اعضای مراکز کانون برای تشکیل گروه کر انجمن استان تهران و انتخاب ۲۰ صدای تاثیرگذار.
اعضای هیأت داوران در پایان بیانیه آورده‌اند: هیات داوران چهاردهمین جشنواره‌ی سرودخوانی استان ضمن ابراز خشنودی از برگزاری اولین مهرواره کشوری سرود امیدوار است تا با حمایت‌های مسئولین امر درخصوص زمان‌بندی مناسب اجرای این فعالیت، طی سال در مراکز، تفکیک داوری بر اساس گروه سنی و جنسیت و آموزش‌های مناسب برای مربیان و اعضا و اختصاص بودجه مناسب، شاهد افق‌های روشنی در پیش‌رو باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =