دومین نشست باشگاه نقد ادبی نوجوانان کانون تهران برگزار شد

دومین نشست باشگاه نقد ادبی نوجوانان کانون استان تهران با حضور چهره‌های داستان‌نویسی، پژوهش و نقد ادبی محمدرضا یوسفی و محمدجواد جزینی برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، دومین نشست باشگاه نقد ادبی نوجوانان کانون استان تهران با حضور چهره‌های داستان‌نویسی، محمدرضا یوسفی و محمدجواد جزینی و ۵۰ نفر از اعضای منتخب انجمن‌های تخصصی شعر و داستان آفرینش، در روز سه شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون برگزار شد.

در این جلسه محمدرضا یوسفی، شاعر و منتقد ادبی درباره‌ی تاریخچه‌ی نقد ادبی، ریشه‌های شکل‌گیری نقد ادبی در جهان و نقد واقع‌گرایی (رئالیستی) صحبت کرد.

وی به تقسیم‌بندهای صورت گرفته در این نوع نقد اشاره داشت و به رئالیسم نخستین(کلاسیک) و رئالیسم انتقادی پرداخت. یوسفی بر مولفه‌های مانند خردگرایی، تجربه‌پذیری و ارتباط متن و جامعه تاکید کرد.

جواد جزینی، داستان‌نویس و منتقد ادبی نیز در این جلسه به بنیان‌های نقد ادبی در ایران و مبدا و پیدایش آن پرداخت. این منتقد ادبی درباره اخلاق عملی نقد و مولفه‌های آن سخن گفت و اشاره داشت که آنچه بیش و پیش از انواع نقد ادبی درخور توجه است، اخلاق نقد و مولفه‌های آن است که در مواجه منتقد ادبی با متن، موثر و پیش‌برنده است. اخلاق نقد در بررسی متن، منتقد ادبی را از تاکید بر بایدها و نبایدهای صرف گذر می‌دهد و از رفتارهای شخصی با متن دور نگاه می‌دارد. در اخلاق نقدمحور، بررسی اثر داشته‌ها و آنچه در متن موجود است تعریف می‌شود و منتقد با پرهیز از بایدها و نبایدها، به توصیف متن می‌پردازد.

در باشگاه نقد ادبی، اعضای نوجوان مراکز استان به همراه تعدادی از اعضای ارشد انجمن ادبی تخصصی حضور داشتند که درباره مباحث مطرح شده با کارشناسان مهمان نشست نقد ادبی به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

دومین شماره درس‌نامه نقد ادبی در این نشست در اختیار اعضای باشگاه قرار گرفت. این درس‌نامه علاوه بر پیش‌گفتار شامل مباحثی در زمینه‌ی مکتب واقع‌گرایی (رئالیسم)، حقیقت و نسبت آن با ادبیات، چگونگی بازنمایی حقیقت در ادبیات، اصول و قواعد واقع‌گرایی، انواع واقع‌گرایی، نظریه‌ی بازتاب واقعیت است.

این درس‌نامه همچنین به معرفی شیوه‌های نقد ادبی سنتی، نقد تاریخی_زندگی‌نامه‌ای و نقد اخلاقی_فلسفی پرداخته است.

در پایان دومین شماره این درس‌نامه، یک داستان از مجموعه داستان کوتاه «عشق و آینه» نوشته‌ی فرهاد حسن‌زاده انتخاب و منتشر شد. در دومین نشست باشگاه نقد ادبی، بخش‌هایی از داستان خوانده‌ شد که با پرسش و پاسخ از سوی اعضا همراه بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =