کد خبر: 293893
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۵
بازدید 803
شعر رستاخیز کلمات است

نشست مشترک دو انجمن ادبی مراکز کانون پرورش فکری کرمان همراه با نقد کتاب شعر «لبخند باران» در موزه دفاع مقدس و به میزبانی اداره‌کل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، اعضای انجمن ادبی «آوای قلم» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهربابک و انجمن ادبی آفرینش‌های ادبی کانون کرمان امروز ۲۱ آذر ۹۸ در نشستی مشترک کتاب شعر«لبخند باران» سروده زهرا میریان مربی ادبی کانون شهربابک و مسئول انجمن آوای قلم را نقد کردند.

بنابر این خبر، این نشست که با حضور محسن روحی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان، سرهنگ محمود مهدوی‌فر مدیرکل و محمدحسین طاهری معاون فرهنگی اداره‌کل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، حجه السلام مهدوی، علی اسدی شاعر، کارشناسان ادبی آفرینش‌های ادبی کانون استان، زهرا میریان شاعر، مهین شهمرادزاده تصویرگر کتاب و اعضای دو انجمن در موزه دفاع مقدس کرمان برگزار شد، ابتدا چند نفر از اعضای انجمن‌ها آثار شعر و داستان‌شان را خواندند و از سوی دیگر اعضا و کارشناسان حاضر نقد شدند.

این در حالی است که، محسن روحی مدیرکل کانون استان کرمان دراین رابطه گفت:« از اینکه در دوران نوجوانی پیش نیامده است که قریحه شعر و داستان خود را تقویت کنم همواره به اعضای انجمن‌های ادبی غبطه خورده‌ام و معتقدم این هنر به ترویج ارزش‌های اسلامی کمک خواهد کرد. »

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که انجمن‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چون انجمن عکاسی، سرود، هنرهای نمایشی و البته انجمن ادبی بتوانند مسیری آسان، پربار و هدف‌مند برای بچه‌ها ایجاد کنند و رسالت کانون را به بهترین شیوه به ثمر برسانند.

بر همین اساس، سمیه یاوری کارشناس مسئول آفرینش‌های ادبی کانون بعد از خوانش اشعار بچه‌های انجمن ضمن پرداختن به مباحثی چون تصویرسازی، حس‌آمیزی، تخیل و روایت بیان کرد:«به نقل از شفیعی کدکنی شعر رستاخیز کلمات است و در آن کلمات باید به شکلی در کنار هم قرار گیرند که قبلا خلق نشده‌اند و این هم‌جواری‌شان قیامت به پا کند. »

همچنین طیبه شجاعی کارشناس ادبی آفرینش‌های ادبی کانون بعد از خوانش آثار داستانی بچه‌ها، بعد از توجه دادن آنها به عناصر داستانی و استفاده از حواس در نوشته‌ها و ساخت تصویرهای به یادماندنی با کلمات، مطالعه گسترده در همه زمینه‌ها را برای یک نویسنده از ضروریات نویسندگی ذکر کرد.

در ادامه این جلسه، محمد حسین طاهری به اعضای انجمن‌های ادبی توصیه کرد: نانوشته‌های داستان را بخوانند و لابه لای خط‌های کتاب، سفیدی کاغذ را با تفکر پر کنند. همچنین از بچه‌ها خواست به جای افزایش تعداد کتاب‌های خوانده شده به عمیق خواندن کتاب‌های کمتر بپردازند.

وی همچنین قول چاپ یک کتاب از آثار بچه‌های انجمن آوای قلم را از سوی اداره‌کل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس داد.

بر همین اساس، در قسمت دوم این نشست ادبی، به نقد کتاب« لبخند باران» سروده زهرا میریان با محوریت شهید و شهادت و دفاع مقدس پرداخته شد. اعضای دو انجمن و کارشناسان آزادانه نظرات خود را در مورد اشعار این کتاب با روایت بچه‌های شهدای مدافع حرم، دفاع مقدس و آزاده بعد از خوانش شاعر بیان کردند و البته میریان نیز برای درک بهتر اثر توضیحاتی داد. همچنین تصویرگری این کتاب نیز در حضور مهین شهمرادزاده کارشناس مسئول آفرینشهای هنری کانون کرمان و تصویرگر کتاب لبخند باران از سوی حاضران نقد شد و شهمرادزاده در مورد اصول تصویرگری برای این گروه سنی و دلیل استفاده از این تکنیک و رنگ‌بندی را شرح داد.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان در حال حاضر هفت انجمن ادبی فعال در مراکز فرهنگی‌هنری‌اش دارد وانجمن آوای قلم کانون شهربابک با ۲۰ عضو فعال دو سال است که فعالیت می‌کند.

پایان‌بخش این نشست ادبی هم بازدید مهمانان از موزه دفاع مقدس کرمان بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =