جشنواره‌ قصه‌گویی می‌تواند محل تبلور اهمیت قصه در فرهنگ و تمدن ایرانی باشد

علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی این فرضیه که تکنولوژی‌های جدید نقش قصه در زندگی بشر امروزی را کمرنگ کرده‌اند، رد می‌کند و حتی بر این باور است شاید بتوان عصر حاضر را «عصر قصه‌ها» نامید، چرا که در این عصر داستان و قصه، معنابخش زندگی ماست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، تابش با تأکید بر این‌که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با برگزاری جشنواره قصه‌گویی می‌تواند به پرورش خلاقیت افراد و آموزش تکنیک‌های داستان‌گویی و روایت‌گری کمک کند، گفت: جشنواره‌ قصه‌گویی می‌تواند محل تبلور اهمیت قصه و قصه‌پردازی در فرهنگ و تمدن ایرانی باشد؛ و شکی نیست که در کشور ما به چنین جشنواره‌هایی که به شکل سنتی مهد روایت‌های متنوع و کارخانه‌ خلاقیت در منطقه محسوب می‌شود، نیاز جدی وجود دارد.

او در پاسخ به این‌که برگزاری چنین جشنواره‌هایی چقدر می‌تواند به افزایش سطح مطالعه در کشور کمک کند را نیازمند پژوهش و پیمایش دانست و گفت: آنچه من می‌توانم بگویم، این است که اگر در مفهوم مطالعه بازاندیشی صورت گیرد و معنای سنتی مطالعه که صرفاً خوانش از روی متن مکتوب است، با شرایط زمانه منطبق شود، آنگاه این جشنواره قطعاً تاثیر شگرف‌تری بر سطح مطالعه در کشور را نشان خواهد داد.

این مقام مسئول سینمایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار داشت: تکنولوژی‌های جدید، به ویژه اپلیکیشن‌ها، نه تنها نقش قصه در زندگی بشر امروزی را کمرنگ نکرده‌اند، بلکه شاید بتوان عصر حاضر، یعنی «عصر پسا دیجیتال» را، «عصر قصه‌ها» نامید، چرا که در این عصر است که داستان و قصه، معنابخش زندگی ماست و ما در هر حوزه و ساحتی از وجود خود، به قصه نیاز پیدا کرده‌ایم. آن‌ها و خدمات جدیدی که به ما عرضه می‌شوند، همه در قالب قصه به ما ارائه می‌شوند و به ما توانایی قصه‌پردازی می‌دهند.

او در پاسخ به اینکه تفاوت ذهنیت و اندیشه نویسندگان در رویکردشان به قصه‌گویی را با مردم عادی در چه مواردی می‌داند، گفت: میان نویسندگان و افراد عادی، در اصل توانایی قصه‌گویی تفاوتی نیست. همه‌ ما انسان‌ها با قصه‌هایی که می‌پردازیم و داستان‌هایی که می‌سازیم زندگی می‌کنیم و زندگی ما پر از خرده‌ قصه‌هایی است که به زندگی‌مان معنا می‌دهد. واقعیت این است که در فلسفه‌ امروز، بسیاری انسان را بر اساس توانایی قصه‌پردازی تعریف می‌کنند، یعنی اگر ارسطو انسان را حیوان ناطق تعریف می‌کرد، برخی انسان را حیوان قصه‌گو، تعریف کرده‌اند.

تابش که دبیری شوراهای متعدد تصمیم‌گیری را در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری بر عهده داشته، پایان‌بندی صحبت‌هایش را به توصیه‌ای برای علاقه‌مندان به قصه‌گویی اختصاص داد و گفت: مهمترین عنصر برای قصه‌پردازی، توانایی تفکر انتقادی و نگاه از بیرون به مجموعه‌ سنتی است که به دست ما رسیده. آنچه میراث فرهنگی خوانده می‌شود، منبع و سرچشمه‌ روایت‌هاست، پس مهم‌ترین توصیه برای تقویت قصه‌پردازی، نمی‌تواند چیزی جز ترویج و گسترش اندیشه‌ انتقادی در مواجهه با این میراث و نوسازی و بازسازی آن در قالب‌های جدید باشد.

بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از ۲۶ تا ۳۰ آذر ۱۳۹۸ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.

منتشر شده در روزنامه شرق روز شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =