باید به قصه‌گویی تماشاخانه‌ای توجه بیشتری شود

مریم فهیم پور قصه گوی خوزستانی راه‌یافته به جشنواره بین‌المللی معتقد است: در عصر حاضر باید به قصه‌گویی تماشاخانه‌ای توجه بیشتری شود.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، این قصه گوی خوزستانی با بیان این مطلب گفت: در عصری که سرعت و پیشرفت فنّاوری و وسایل الکترونیکی و اینترنتی چشمگیر و در اختیار کودکان و نوجوانان است، در قصه‌گویی نمی‌توانیم تنها به روش پیشینیانمان به بیان کلمات قناعت کنیم و می‌بایست پا را فراتر گذاشته و از روش قصه‌گویی تماشاخانه‌ای بهره بیشتری ببریم.

فهیم پور کارشناس هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان که با قصه «این کدوی پیرزن نیست» به بخش بین‌الملل بیست‌ودومین جشنواره قصه‌گویی راه بافته است افزود: در اجرای قصه خود از سبک قصه‌گویی تماشاخانه‌ای استفاده می‌کنم؛ یعنی قصه‌گویی را با هنر تئاتر هم‌خوان کرده و داستان‌ها را به‌صورت زنده و یا حرکات و ابزار برای مخاطبین اجرا می‌کنم.

وی با اشاره به این‌که سال‌هاست این سبک از قصه‌گویی در همه‌ جاهای دنیا اجرا می‌شود اما کانون علاقه‌ای به اجرای کردن آن نداشت تأکید کرد: در کانون اصرار بر استفاده از لحن و کلام باعث شده بود که دیگر قابلیت‌های قصه‌گو نادیده گرفته شود.

او اضافه کرد: رفتار و حرکات قصه‌گو اگر درست اجرا شود نه‌تنها یک قصه به نمایش تبدیل نخواهد شد بلکه به‌عنوان یک فرصت نیز به کمک قصه‌گو خواهد آمد تا در طی ارتباط مؤثرتر با مخاطبش اجرای باکیفیت‌تر و جذاب‌تر داشته باشد.

فهیم پور در ادامه به استفاده از کانال‌های مجازی و فنّاوری برای هنر قصه‌گویی اشاره کرد و گفت: بی‌شمارند کانال‌هایی که البته ممکن هم هست تولید گروهی از هنرمندان متخصص باشد اما خروجی آن را نمی‌توان به‌عنوان یک قصه‌گویی که یک آفرینش دوجانبه است قابل‌قبول دانست.

این قصه گوی خوزستانی تأکید کرد: فعالیت قصه‌گویی واقعاً یک فرصت استثنایی است و یقین و ایمان‌دارم که تنها با قصه‌گویی می‌توان مفاهیم و ارزش‌ها را منتقل کرد؛ رفتارها را اصلاح کرد؛ خلاقیت را تقویت کرد؛ پیوند فرهنگی ایجاد کرد؛ تعامل اجتماعی برقرار کرد و اعتماد به نفس و خودباوری را در کودکان و نوجوانان به بالاترین حد ممکن رساند.

 وی که با قصه «این کدوی پیرزن نیست» به بخش بین‌الملل بیست‌ودومین جشنواره قصه‌گویی راه بافته است یادآور شد: قصه‌ای را که امسال جهت شرکت در جشنواره قصه‌گویی بازنویسی کردم را با هدف تقویت هوش زیست‌محیطی و همچنین به حفظ زمین و زیبایی‌های آن با اشاره مستقیم به حیوانات که در معرض نابودی هستند انتخاب و در بخش بین‌الملل جشنواره قصه‌گویی می‌کنم.

بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از ۲۶ تا ۳۰ آذر ۱۳۹۸ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =