جشنواره قصه‌گویی باعث زنده نگه‌داشتن ادبیات غنی اقوام مختلف می‌شود

سوسن حیاتی که با قصه «مراد و غریبه» از استان بوشهر و در بخش ملی «زنان و مردان» بیست‌ودومین جشنواره قصه‌گویی شرکت کرده، معتقد است استفاده از داستان‌های بومی هر منطقه باعث زنده نگه داشتن ادبیات غنی اقوام مختلف می‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حیاتی با بیان اینکه استفاده از قصه‌های بومی هر منطقه در زنده نگه داشتن خرده فرهنگ‌های اقلیم‌های مختلف کشور موثر است، افزود: ادبیات بومی جنوب کشور بسیار غنی است و داستان‌های اصیلی دارد. هر یک از این قصه‌ها دارای آموزه‌هایی زیباست که با هیجان و آموزش توامان همراه است.
برگزیده مقام سوم جشنواره نوزدهم درباره ارزیابی خود از این دوره از جشنواره گفت: سطح جشنواره هر سال نسبت به دوره پیش ارتقا می‌یابد و این صحبت را با توجه به حضور چند ساله‌ام در ادوار مختلف این رویداد می‌گویم. این ارتقای کیفی هم در سطح برگزاری و هم در کیفیت اجراها مشهود است.
وی ادامه داد: قصه‌گویی یک ابزار جادویی برای ارتباط والدین و مربیان با بچه‌هاست که در این میان هرچه به خلاقیت کودکان افزوده شود، نشان می‌دهد قصه‌گو موفق‌تر بوده است. زبان قصه‌گویی کارکردهای ویژه‌ای دارد و یکی از آن‌ها بیان اندیشه‌هایی است که نمی‌توان به صورت مستقیم به کودک گفت.
این قصه‌گو درباره ضرورت برپایی این جشنواره بیان داشت: کانون یکی از معدود مراکزی است که به قصه‌گویی اهمیت می‌دهد و جشنواره مشابهی هم در کشور برگزار نمی‌شود. از سوی دیگر دنیای قصه‌ها در برقراری ارتباط با کودکان، افزایش قدرت تجسم، آموزش، سرگرم کردن آن‌ها، پرورش قدرت خلاقیت کودکان و... تاثیر بسزایی دارد. با توجه به این دو نکته می‌توان ضرورت برگزاری این جشنواره را دریافت.
حیاتی در پایان گفت: جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش فکری، یگانه بلندگویی است که قصه‌گویی را فریاد می‌زند. به نظرم قصه شالوده همه هنرهاست، چون هر هنری برای خلق خود یک داستان دارد. قصه‌گوها نیز خیلی بیشتر از اینکه به برگزیده شدن فکر کنند از نکاتِ اجراهای مختلف و نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی استفاده می‌کنند تا در زمینه فعالیت خود به بلوغ و رشد برسند.
بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از ۲۶ تا ۳۰ آذر ۱۳۹۸ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان واقع در خیابان حجاب تهران در حال برگزاری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =