لوبیای سحرآمیز و کارناوال عروسکی در جذاب‌ترین خیابان تهران

جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی طی سه روز گذشته فضایی مفرح برای کودکان و خانواده آن‌ها در خیابان حجاب فراهم و نوستالژی‌های قدیمی را برای همگان زنده کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این مجموعه از بدو تاسیس همیشه منشأ فعالیت‌های فرهنگی هنری بوده و هست؛ به طوری که بسیاری از فعالان فرهنگی هنری یا در این مرکز فعالیت‌های فرهنگی هنری خود را آغاز کرده‌اند یا در مسیر خود با آن مرتبط بوده‌اند. این روزها جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی که عمری بیست‌ودو ساله دارد، در این قطب فرهنگ و هنر کشور در حال برگزاری است.

بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی

قصه‌گویی یکی از سنت‌های دیرینه ایرانی است که اتفاقاً بین مردم بسیار رواج دارد و این سنت در مقاطع خاصی چون شب یلدا بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بهره گیری از این امتیاز، جشنواره قصه‌گویی را همزمان با شب یلدا که به نوعی منشأ قصه‌گویی به حساب می‌آید، هر ساله برگزار می‌کند و از چهره‌های پیشکسوت بازیگری و اجرا در این جشنواره برای رواج قصه‌گویی در جامعه بهره می‌گیرد. یکی از این چهره‌ها، بهرام شاه‌محمدلو است که اتفاقاً رییس انجمن قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان است و از چهره‌های شاخص قصه‌گویی به حساب می‌آید و وقتی نام او به میان می‌آید، نوستالژی آقای حکایتی زنده می‌شود.

بهرام شاه محمدلو بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی

امسال در جشنواره بیست‌ودوم، از عناصر ادبیات جهان و ایران در پوستر و تیزر و حتی عروسک‌های جشنواره بهره گرفته شده است و در بدو ورود به مرکز همایش‌های فرهنگی هنری کانون با لوبیای سحرآمیز غول پیکری مواجه می‌شوید که روی آن دو کاراکتر پسر و دختر در حال بازی هستند. درست مقابل سالن بهنام (سالنی که قصه‌گویان در آن برنامه اجرا می‌کنند) پاهای غول قصه‌ها آویزان است و جذابیت بصری جالبی برای مخاطبان ایجاد کرده است به ویژه کودکان که هر کدام وقتی در زیر این پاها قرار می‌گیرند دستان خود را بلند می‌کنند تا بتوانند به پاهای غول دست بزنند.

بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی

لوبیای سحرآمیز به عنوان یکی از قدیمی‌ترین افسانه‌های ادبیات جهان به عنوان نماد بصری جشنواره قصه‌گویی شناخته می‌شود که نقش پررنگی در طراحی دکور ورودی مرکز همایش‌های کانون دارد.

بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی

قصه‌گویی گیتی خامنه، بهرام شاه‌محمدلو و مصطفی رحماندوست از جمله برجسته‌ترین بخش‌های جشنواره طی سه روز گذشته بود که اتفاقا با استقبال قابل توجهی از سوی خانواده مواجه شد؛ به صورتی که بیش از حد ظرفیت سالن شهید بهنام محمدی مخاطب حضور داشت و دست‌اندرکاران مجبور شدند آن‌ها را به سالن غدیر هدایت کنند تا از طریق صفحه نمایش این سالن، برنامه را تماشا کنند.

گیتی خامنه بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی

کارناوال تئاتر عروسکی نیز همه روزه صبح‌ها و عصرها در جریان برگزاری جشنواره قصه‌گویی به سمت پارک لاله حرکت و خیابان حجاب را تبدیل به یکی از جذاب‌ترین خیابان‌ها می‌کرد. عروسک‌های غول پیکر به همراه تیم حرکات موزون و برخی شخصیت‌های کارتونی، فضایی مفرح را برای کودکان و خانواده‌هایشان رقم زدند و آن‌ها را بر آن می‌داشت که حتما عکس و فیلم یادگاری بگیرند.

بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی

طی سه روز گذشته، قصه‌گویان ایرانی و خارجی هر کدام با لباس‌هایی منحصر به فرد به اجرای برنامه خود پرداختند و از زبان بدن و حرکت‌های ویژه‌ای که معلوم است از قبل طراحی شده، بهره گرفتند. اجراها همچنان پرشور تا پایان امروز جمعه ۲۹ آذر ادامه خواهد داشت و شنبه نیز برگزیدگان بخش‌های مختلف طی مراسمی اعلام خواهند شد.

بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی به ریاست محمدرضا زمردیان از ۲۶ آذر آغاز شده و تا ۳۰ آذر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =