کد خبر: 294166
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۱
بازدید 718
صدای پای زمستان در مرکز شماره دو کانون مشگین‌شهر

هم‌زمان با یلدای ۱۳۹۸ صدای پای زمستان در مرکز شماره ۲ کانون پرورش فکری مشگین‌شهر طنین‌انداز شد و به همین مناسبت فضای مرکز نیز همگام با فرارسیدن شب چله، زمستانی شده و دانه‌های برف همه‌جا را سفیدپوش کرد.

جشن شب یلدا با اجرای ویژه‌برنامه‌های متنوع و با حضور اعضا، دانش‌آموزان، معلمان، میهمانان و مربیان در سالن مطالعه مرکز شماره دو کانون مشکین‌شهر به اجرا درآمد. میهمانان ویژه این برنامه گروه هنری ساوالان مشگین‌شهر به سرپرستی جلال محمدلو بازیگر و کارگردان شهر و استان بود.

ابتدای برنامه لیلا مستعلی‌زاده مربی مسئول مرکز به همراه اعضا دور کرسی بزرگ چله نشسته و ضمن تبریک شب یلدا، از آداب‌ و رسوم این شب سخن به میان آورد. وی به مقدس بودن کرسی و حضور پر خیر و برکت پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها به همراه بقیه اعضای خانواده دور کرسی در طولانی‌ترین شب یلدا اشاره و از اعضا خواست تا شب یلدای امسال را در صورت داشتن پدربزرگ و مادربزرگ در کنار آن‌ها سپری کنند و به قصه‌ها و بایاتی‌های آن‌ها گوش سپرده با نسل قدیم ارتباط تنگاتنگی داشته باشند.

عسگر جعفری مربی امور فرهنگی مرکز با خواندن شعری از کتاب «تنها انار خندید» اعضا را با حس و حال زمستان آشنا کرده و از صدای پای زمستان و چله بزرگ و کوچک برای اعضا سخنرانی کرد. او از اعضا خواست با نمادهای شب یلدا که شامل: هندوانه، سیب، انار، بلال، چغندر و... است، هر کدام ‌یک جمله زیبا نوشته و برای دوستان بخوانند.

همچنین گروه هنری ساوالان با نمایش«چیلله بایرامی» که در قالب طنز و در سطح اعضا باهدف معرفی و آشنا ساختن آن‌ها با آداب‌ و ‌رسوم شب یلدا و ارتباط دادن نسل قدیم با جدید بود، به اجرای نمایش پرداخته و به صورت بداهه از اعضای کانون نیز در نمایش استفاده کردند.

تفأل به دیوان لسان‌الغیب حافظ شیرازی و صلوات و فاتحه به روح او، بریدن هندوانه و یادآوری آداب و رسوم گذشتگان توسط جلال محمدلو، پخش کیک‌های هندوانه بین میهمانان از دیگر بخش‌های این برنامه بود. از زیبا مقدسی عضو دیروز کانون و بازنشسته امروز آموزش و پرورش نیز با لوح تقدیر مدیرکل کانون استان و اهدای جایزه نفیس تقدیر به عمل آمد. گروه هنری ساوالان نیز با هدیه یلدایی توسط مربی مسئول مرکز تقدیر شد.

در ادامه، اعضا و میهمانان دور کرسی با شنیدن قصه «چیلله زوماری» توسط مستعلی‌زاده به شب یلدای نسل قدیم سفرکرده و با حس و حال آن‌ها دقایقی زندگی کردند و در پایان هر کدام از میهمانان، تحفه‌ی چله خود شامل: فطیر، نقل، بلال، شیرینی، میوه، آدم‌برفی، انار و هندوانه‌ را که سهمشان بود به یادگار با خود بردند.

از دیگر بخش‌های مربوط به ویژه‌برنامه یلدا تشکیل نمایشگاهی از آثار فرهنگی هنری اعضا شامل: نقاشی و سفال، خلاصه‌نویسی، کتاب سازی، کاردستی  و آثار پژوهشی اعضا بود که مورد بازدید میهمانان و اولیا قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =