کودکان و نوجوانان را به قصه‌گویی تشویق کنیم/ در کودکی از رادیو قصه گوش می‌کردم

بازیگر فیلم سینمایی «قاتل اهلی» گفت: در کودکی از رادیو قصه گوش می‌کردم چراکه در گذشته رادیو نقش مهمی در قصه‌گویی داشت، اما راه دریافت قصه‌ها توسط مخاطب کودک و نوجوان امروزی تغییر کرده و دیگر در رادیو به دنبال قصه نیستند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، پرویز پورحسینی بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر در باره وضعیت امروز قصه‌گویی گفت: قصه‌گویی همچنان ادامه دارد، اما نحوه قصه‌گویی تغییر کرده است.

وی در مورد برگزاری جشنواره قصه‌گویی و تاثیر آن بر بقای این مهم اظهار کرد: رویدادهایی مانند «جشنواره قصه‌گویی» بی‌شک در تربیت و پرورش ذهن کودکان و ایجاد خلاقیت در کودکان و نوجوانان برای قصه‌گویی تأثیرگذار است البته به شرط آنکه استمرار داشته باشد.

بازیگر سریال «جاده‌قدیم» بیان کرد: در گذشته رادیو نقش مهمی در قصه‌گویی داشت، اما راه دریافت قصه‌ها از سوی مخاطب کودک و نوجوان امروزی تغییر کرده و دیگر در رادیو به دنبال قصه نیستند، متاسفانه رادیو چندان جذابیتی برای این رده سنی ندارد، ما باید قصه‌ها را از طریق رسانه‌های محبوب برای نسل جدید، مانند فضای مجازی به آن‌ها انتقال دهیم.

این بازیگر در ادامه افزود: کودکان به‌شدت وابسته به فضای مجازی شده‌اند، در نتیجه اگر قصه‌ها را از فضای مجازی به شیوه جذاب به کودکان و نوجوانان برسانیم، آن‌ها به مرور به قصه شنیدن عادت می‌کنند. این عادت به مرور زمان در بزرگ‌سالی به رمان خوانی تبدیل می‌شود.

پورحسینی درباره تاثیر قصه بر تربیت کودکان بیان کرد: نقش تربیتی قصه به مضمون اثر و رسانه نشر دهنده‌اش باز می‌گردد، به طور مثال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مدت زمانی کتاب‌هایی را نشر داد که بسیار جذاب بود و بسیاری از بچه‌ها به واسطه این کتاب‌ها به کتاب‌خوانی و قصه‌خوانی روی آوردند. اکنون به نظرم این روند همچنان باید با شیوه مناسب برای مخاطب کودک و نوجوان امروز ادامه پیدا کند.

بازیگر فیلم سینمایی «قاتل اهلی» در پایان درباره فرصت قصه‌گویی پدربزرگ و مادربزرگ‌های امروزی از جمله خودش برای نوه‌ها خاطرنشان کرد: فرصت قصه‌گویی پدربزرگ و مادربزرگ‌ها برای نوه‌هایشان نسبت به گذشته‌ کمتر شده، زیرا آنان دیگر با نوه‌هایشان زندگی نمی‌کنند، من نوه‌هایم را هفته‌ای یکبار می‌بینم اما آن‌ها را به خواندن کتاب‌های جذاب دعوت می‌کنم.

بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی روز ۳۰ آذر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران به کار خود پایان می‌دهد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =