جشنواره قصه‌گویی، مصداق ارتباط فرهنگی میان ایران و دنیا است

نویسنده و بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون با تأکید بر اهمیت توجه به قصه‌گویی در پرورش ذهن و خلاقیت افراد بیان کرد: جشنواره قصه‌گویی از جهت ایجاد ارتباط بین قصه‌گویان ایران و دنیا اهمیت دارد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، رضا فیاضی نویسنده و بازیگری است که فعالیت‌های ادبیاتی و نمایشی متعددی در حوزه کودک و نوجوان را در کارنامه حرفه ای خود دارد. او قصه‌ها را دلیلی بر شکل‌گیری علاقه خود نسبت به هنر می‌داند.

فیاضی با اشاره به برگزاری بیست و دومین دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی و تأکید بر اهمیت توجه به چنین رویدادهایی در پرورش ذهن و خلاقیت افراد تأکید کرد: جشنواره از جهت ایجاد ارتباط بین قصه‌گویان ایران و دنیا اهمیت دارد. ما از طریق دعوت از کارشناسان بین‌المللی، دانش قصه‌گویی را از نقاط مختلف جهان کسب می‌کنیم و این جریان ارتباط بین بخش فرهنگی کشور ما با بخش فرهنگی دیگر کشورهاست و حتماً نتیجه بخش خواهد بود. مسئله‌ای که در برگزاری چنین جشنواره ای باید مد نظر قرار گیرد، سرمایه گذاری است. مسئولان باید سرمایه زیادی برای چنین بخش‌هایی در نظر بگیرند، زیرا کودکان سرمایه هر کشور هستند و سرمایه گذاری برای آینده کودکان مانند سرمایه گذاری برای فردای کشور است. مسئولان کشورهای چین و ژاپن برای بخش‌های فرهنگی بیشترین سرمایه را در نظر می‌گیرند.

وی در ادامه درباره خاطرات قصه‌گویی در کودکی خود گفت: قصه برای من یادآور عمویم است. عموی من بسیار بیان گرمی داشت و به قصه‌گویی علاقه‌مند بود. ما در اهواز زندگی می‌کردیم و عمویم اطراف اهواز زندگی می‌کرد. او هر بار که به خانه‌مان می‌آمد، برای من و خواهرم قصه می‌گفت و این قصه‌ها آنقدر جذاب بود که ما هنگام بازگشت عمویم بیش از هر چیز به ناتمام ماندن قصه فکر می‌کردیم. هر بار هم بی‌صبرانه منتظر بازگشت دوباره عمو و قصه‌گویی بی مثالش بودیم. در آن روزها قلبم پر می‌کشید که روزی بتوانم قصه بنویسم و برای دیگران بخوانم و این اتفاق تحت تاثیر قصه‌گویی عمو شکل گرفت.

این هنرمند اشاره کرد: همان قصه‌ها من را به دنیای کودک و نوجوان کشاند و یکی از نخستین آثار کودک و نوجوان تلویزیون در سال ۱۳۶۰ را با عنوان «زاغچه کنجکاو» ساختم که از شبکه یک سیما پخش شد و بازخوردها درهمان دوران نشان از تاثیر عمیق این اثر بر نسل جوان بود.

این بازیگر در ادامه افزود: قصه برای من یادآور نام‌های شاخصی مانند مهین دیهیم است. او سال‌های زیادی در رادیو دوبلور بود و قصه‌گویی کرد. من زمانی که با رادیو همکار شدم، خانم دیهیم را از نزدیک دیدم. حافظه خوب امتیاز مهمی برای یک قصه‌گو است که خانم دیهیم داشتند.

او درباره شیوه‌های قصه‌گویی برای نسل امروز بیان کرد: من برای کودکان، انیمیشن را راه مناسبی برای آشنایی با قصه می‌دانم. قصه‌گویانی مانند حمید عاملی و رضا شمس در زمینه قصه نویسی کودک آثار خوبی را رقم زدند. این روزها رضا شمس قصه‌های خود را می‌خواند و به نظرم یکی از راهکارهای مهم برای جذب کودک و نوجوان همین اقدام به قصه خوانی توسط نویسندگان است. من به تازگی قصه‌هایی برای کودکان نوشتم و در صدد خوانش آثار هستم.

نویسنده آثار کودک مانند «هادی و هدی» به نقش تربیتی آثار کودک اشاره کرد و افزود: قصه علاوه بر بیان اتفاقی واقعی از زبان انسان‌ها، گاهی از زبان حیوانات و اشیاء هم انتقال پیام می‌دهد؛ در نتیجه فضایی فانتزی در ذهن کودک و نوجوان شکل می‌گیرد که منجر به ایجاد خلاقیت و رویاست. ارتباط بین روح کودک و روح قصه علاقه به هنر را از سن خردسالی به همراه می‌آورد.

فیاضی درباره فرصت قصه‌گویی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها برای کودکان و نوجوانان گفت: من و نوه‌ام فاصله مکانی زیادی از هم داریم، اما قطعاً تلاش می‌کنم شرایط قصه‌گویی را برای نوه‌ام را ایجاد کنم؛ بخصوص که به تدریج سن نوه‌ام و درکش از مفاهیم بیشتر می‌شود و باید با ادبیات انس بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =