کد خبر: 294222
تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳
بازدید 519
گزارش نشست فصل پاییز کانون استان تهران در مدرسه دارالفنون

 به گزارش روابط عمومی کانون استان تهران، روز چهارشنبه ٢٧آذر  ٩٨ نشست صمیمی و پر نشاط "مهر و دیدار ٣ با محوریت بهره‌گیری از مکتب و مفاهیم نهج‌البلاغه در تعلیم، تربیت و پرورش کودکان و نوجوانان در مدرسه تاریخی دارالفنون برگزار شد. در این دیدار که در دو بخش طراحی و به اجرا رسید؛ ابتدا مسئولین مراکز کانون پرورش فکری استان تهران در حیاط مصفای مدرسه تاریخی دارالفنون؛ با به صدا درآمدن زنگ کهن مدرسه و ضمن شنیدن سخنان مسعود بهرامی مدیر مدرسه؛ خاطرات دانش آموزی را مرور کردند. در ادامه این دیدار؛ اسفندیار معتمدی، مولف و تاریخ پژوه؛ بخش‌های مختلف  مدرسه تاریخی دارالفنون را به حاضرین معرفی کرده و در خصوص قدمت این مدرسه و آمد و شد های تاریخی و فرهنگی آن به کارکنان کانون پرورش فکری استان تهران توضیحاتی داد. وی همچنین در مورد تأسیس اولین مدارس در ایران و چگونگی ساخت دارالفنون سخن گفت و به شکل خلاصه تاریخ تألیف، انتقال دانش، تأسیس مدرسه و آموزش و تربیت مربیان را مرور کرد و افزود هر چند آغاز تألیف کتب درسی توسط استادان خارجی بود، اما با اضافه شدن مترجمانی در کنار این اساتید خارجی به تدریج، این علم به مؤلفان فارسی‌زبان هم منتقل شد. این تاریخ‌پژوه در مورد اهمیت کتاب و مطالعه صحبت کرد و از مربیان خواست تا کودکان و نوجوانان را به مطالعه و کتاب‌خوانی تشویق کنند.

گفتنی است در ادامه بخش اول این مراسم ابتدا بهرامی مدیر مدرسه دارالفنون توضیحاتی در خصوص چگونگی ساخت مدرسه، برنامه ها و اهداف نحوه استفاده کاربردی و فرهنگی از این مجموعه را ارائه کرد. سپس مرتضی نظری مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آیینی صمیمی و همدلانه از زحمات کارکنان مجموعه ی کانون استان تهران قدردانی کرده و با اهداء هدیه و لوح تقدیر به این عزیزان و برگزیدگان  جشنواره‌های پژوهش و قصه گویی؛ پشتیبانی و قدردانی خودرا از کلیه  واحدهای کانون استان اعلام کرد.             

نظری در ادامه صحبت‌های خود به معرفی نهج البلاغه به عنوان مرجعی عمیق برای ترویج نوع دوستی و خیرخواهی در کودکان و نوجوانان واستفاده از مفاهیم آن در پرورش و تعلیم و تربیت آنها پرداخت. وی همچنین اضافه کرد"کتاب نهج‌البلاغه جوانب مختلفی دارد، در نتیجه برای زمینه‌های آموزشی کاربردهای بسیاری به همراه دارد». بدین ترتیب پس از صرف پذیرایی ویژه شب یلدا؛ بخش دوم مراسم با عنوان "دیدار با دریا" آغاز شد. در این بخش که مورد پوشش خبری برخی رسانه ها قرار گرفت؛ "بخشعلی قنبری "استاد دانشگاه وپژوهشگر نهج‌البلاغه به موضوع تربیت فرزندان پرداخت و ابراز کرد که والدین باید پیش از هر چیز قدردان استعداد خود بوده و نوع شخصیت خویش را بشناسند و سپس به همین منوال در پی کشف استعداد و نوع شخصیت فرزندشان باشند.

در ادامه حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: من خود را فرزند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌دانم و رشد خود را مدیون این نهاد ذکر کرد. او به مدیران ارشد و میانی کانون توصیه کرد تا با درک صحیح از نقش و جایگاه خود نقش کانون را پررنگ‌تر از آن‌چه در گذشته بوده، ایفا کنند. دبیر شورای توسعه‌ی فرهنگ قرآنی کشور افزود: نهج‌البلاغه بعد از قرآن دومین کتاب نزد شیعیان است و در کنار صحیفه‌ سجادیه مثلث نور را تشکیل می‌دهند که کانون اصلی‌ تربیتی کودکان و نوجوانان است و می‌تواند، مانند گذشته انسان‌هایی اثرگذار را تربیت نمایند. حجت‌الاسلام محمدی در باب تفسیر قرآن توضیح داد که پیامبر معظم اسلام (ص) و ائمه‌ی اطهار (ع) در مقام تفسیر قرآن درآمده‌اند و در حکم قرآن ناطق بوده‌اند که نماد این حقیقت کتاب نهج‌البلاغه است. در پایان این مراسم صمیمی، مدیران کتابخانه‌های کانون استان تهران یک جلد دیوان حافظ به رسم یادبود در آستانه سنت باستانی شب یلدا دریافت کردند.

گزارش تصاویر نشست مهرو دیدار ۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =